13 375 läst ·
15 svar
13k läst
15 svar
hur gerar man allmogefoder i gammalt hus?
Sida 1 av 2
Hej behöver lite hjälp!
hur sätter man socklar och foder i ett gammalt hus där inga vinklar är räta eller väggytor livar med salningen?
har försökt att såga det på min dewalt 707 som uppenbarligen börjar bli glapp, dessutom så är det ju hopplöst svårt o få till så att geringarna stämmer med varann utan att de glipar nånstans.
Har ni nån lösning på mitt problem? Vad kan jag göra för att slippa problemet?
hur sätter man socklar och foder i ett gammalt hus där inga vinklar är räta eller väggytor livar med salningen?
har försökt att såga det på min dewalt 707 som uppenbarligen börjar bli glapp, dessutom så är det ju hopplöst svårt o få till så att geringarna stämmer med varann utan att de glipar nånstans.
Har ni nån lösning på mitt problem? Vad kan jag göra för att slippa problemet?
Det är inte lätt, jag kämpar med samma problem. Både hus och virke är krokigt.
Beträffande sågen: Se till att fodret ligger med den släta ytan (baksidan) mot sågbordet, annars blir vinkeln knas. Se även till att hålla/spänna fast biten ordentligt under sågningen, dom vill gärna krypa iväg lite när man sågar i vinkel och då blir snittet snett.
Jag använder smygvinkel ibland när det är stora avvikelser, men för det mesta är det bara att såga, prova, ändra inställningen på sågen och såga igen tills det passar. Sedan blir det latexfog i glipan om det inte lyckas, Vad ska man göra?
Beträffande sågen: Se till att fodret ligger med den släta ytan (baksidan) mot sågbordet, annars blir vinkeln knas. Se även till att hålla/spänna fast biten ordentligt under sågningen, dom vill gärna krypa iväg lite när man sågar i vinkel och då blir snittet snett.
Jag använder smygvinkel ibland när det är stora avvikelser, men för det mesta är det bara att såga, prova, ändra inställningen på sågen och såga igen tills det passar. Sedan blir det latexfog i glipan om det inte lyckas, Vad ska man göra?
Produkter som diskuteras: "smygvinkel"
Smygvinkel 9574 Bahco
Överföring ab vinkel till arbetstycke
212 kr inkl moms
Läs mer
Och ytterligare ett snyggt alternativ till golv och taklisterna är att förkroppa dem. Läs mer här http://hvilaro.blogspot.se/2008/07/gering-taklist.html?m=1 och här http://callerobertsson.blogspot.se/2009/03/forkroppsligen.html?m=1 Runt dörrar och fönster kan man också sätta så kallade skurklossar vilket var vanligt förr. Sen har Hultafors ett specialverktyg som är en form av smygvinkel fast där det sitter en flagga som halverar vinklen som man sen ställer in sågen efter.
Bra länkar, skurklossar måste man ha, annars vete sjutton hur man skulle få ihop det med dörrfodren.
Värsta geringsproblemet upplever jag (om jag nu får fortsätta att kapa tråden) i ytterhörn, där måste man få geringen rätt. Lutar båda väggarna lite hit och dit samtidigt som golven är sneda, ja då blir det knepigt.
Värsta geringsproblemet upplever jag (om jag nu får fortsätta att kapa tråden) i ytterhörn, där måste man få geringen rätt. Lutar båda väggarna lite hit och dit samtidigt som golven är sneda, ja då blir det knepigt.
Fanns ju en anledning till att man hade skurklossarna i gamla hus förr, de var ju sällan så raka och fina som dagens nya. Ytterhörn är ju precis som du skriver alltid ett gissel. Här är en länk till verktyget från Hultafors som jag skrev om http://www.hultafors.com/sv/produkter/measuring/squares/geringsvinkel-gv/ har en själv och tycker denär jättebra i visa lägen.mycke_nu skrev:Bra länkar, skurklossar måste man ha, annars vete sjutton hur man skulle få ihop det med dörrfodren.
Värsta geringsproblemet upplever jag (om jag nu får fortsätta att kapa tråden) i ytterhörn, där måste man få geringen rätt. Lutar båda väggarna lite hit och dit samtidigt som golven är sneda, ja då blir det knepigt.
Kanske lättare att koncentrera sig på att få hörnen perfekta och skarva sockeln på mitten mellan hörnen där det är enklare att få det rätt?mycke_nu skrev:
Jag är förmodligen dålig på att förklara men bilden är tydlig inne i mitt huvud
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 inlägg
OK, det jag skulle behöva är en tredimensionell smygvinkel som även tar hänsyn till att ingen av socklarna ligger i våg och att ingen av väggarna står i lod och sedan översätter detta till såginställningar..
Tur att det finns mjukfog.
Tur att det finns mjukfog.
Socklarna kan man profilsåga istället, då går det lätt att justera. Om man sågar sockeln 45grader ser man sen profilen som man ågar med sticksåg efter. Kolla här http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/40654-girning-av-lister.html
När det gäller foder är det trixigare. Jag brukar sätta ena sidan, sen justera in giren på överdelen. Sen ta bort sidan och göra likadant på andra sidan, men med lite långt överstycke. Sen när sågen är perfekt injusterad för vinkeln så kapar man överstycket i rätt längd.
Girningarna i överstycket kan man också skära ur lite med en vass kniv, så är det lättare att den sluter tätt.
När det gäller foder är det trixigare. Jag brukar sätta ena sidan, sen justera in giren på överdelen. Sen ta bort sidan och göra likadant på andra sidan, men med lite långt överstycke. Sen när sågen är perfekt injusterad för vinkeln så kapar man överstycket i rätt längd.
Girningarna i överstycket kan man också skära ur lite med en vass kniv, så är det lättare att den sluter tätt.
Utmärkt bra länkar i ovanstående! Tack Larsa!
Jag lägger upp dem här så blir det lättare för intresserade att navigera.
Taklister: http://hvilaro.blogspot.se/2008/07/gering-taklist.html
Golvlister: http://hvilaro.blogspot.se/2010/02/gering-av-golvsockel.html
Jag lägger upp dem här så blir det lättare för intresserade att navigera.
Taklister: http://hvilaro.blogspot.se/2008/07/gering-taklist.html
Golvlister: http://hvilaro.blogspot.se/2010/02/gering-av-golvsockel.html
