Hej behöver lite hjälp!

hur sätter man socklar och foder i ett gammalt hus där inga vinklar är räta eller väggytor livar med salningen?
har försökt att såga det på min dewalt 707 som uppenbarligen börjar bli glapp, dessutom så är det ju hopplöst svårt o få till så att geringarna stämmer med varann utan att de glipar nånstans.
Har ni nån lösning på mitt problem? Vad kan jag göra för att slippa problemet?

Det är inte lätt, jag kämpar med samma problem. Både hus och virke är krokigt.

Beträffande sågen: Se till att fodret ligger med den släta ytan (baksidan) mot sågbordet, annars blir vinkeln knas. Se även till att hålla/spänna fast biten ordentligt under sågningen, dom vill gärna krypa iväg lite när man sågar i vinkel och då blir snittet snett.

Jag använder smygvinkel ibland när det är stora avvikelser, men för det mesta är det bara att såga, prova, ändra inställningen på sågen och såga igen tills det passar. Sedan blir det latexfog i glipan om det inte lyckas, Vad ska man göra?

Ställ in vinkeln på sågen med spillbitar.
Såga,prova,såga,prova.
Och när det stämmer så gör snittet på den riktiga listen.

Det funkar tyvärr inte alltid med spillbitar när man sätter socklar om golven går i vågor.

Ett alternativ till att gera är att använda hörnklossar, det kan bli ganska snyggt tycker jag men kanske inte alla tycker att det är ett bra alternativ.

Ola78
Bra länkar, skurklossar måste man ha, annars vete sjutton hur man skulle få ihop det med dörrfodren.

Värsta geringsproblemet upplever jag (om jag nu får fortsätta att kapa tråden) i ytterhörn, där måste man få geringen rätt. Lutar båda väggarna lite hit och dit samtidigt som golven är sneda, ja då blir det knepigt.

Ola78
mycke_nu skrev:
Bra länkar, skurklossar måste man ha, annars vete sjutton hur man skulle få ihop det med dörrfodren.

Värsta geringsproblemet upplever jag (om jag nu får fortsätta att kapa tråden) i ytterhörn, där måste man få geringen rätt. Lutar båda väggarna lite hit och dit samtidigt som golven är sneda, ja då blir det knepigt.
Fanns ju en anledning till att man hade skurklossarna i gamla hus förr, de var ju sällan så raka och fina som dagens nya. Ytterhörn är ju precis som du skriver alltid ett gissel. Här är en länk till verktyget från Hultafors som jag skrev om http://www.hultafors.com/sv/produkter/measuring/squares/geringsvinkel-gv/ har en själv och tycker denär jättebra i visa lägen.

Är det någon skillnad på geringsvinkeln du länkar till och en vanlig smygvinkel? Känner mej lite trög.. :confused:

mycke_nu skrev:
Det funkar tyvärr inte alltid med spillbitar när man sätter socklar om golven går i vågor.
Kanske lättare att koncentrera sig på att få hörnen perfekta och skarva sockeln på mitten mellan hörnen där det är enklare att få det rätt?
Jag är förmodligen dålig på att förklara men bilden är tydlig inne i mitt huvud :rolleyes:

Ja, det stämmer, det kan underlätta, speciellt om golven är någorlunda raka.

mycke_nu skrev:
Är det någon skillnad på geringsvinkeln du länkar till och en vanlig smygvinkel? Känner mej lite trög.. :confused:
"Flaggan" i vinkelns led delar automagiskt vinkeln i 2 lika stora delar, och visar alltså hur du ska ställa in geringssågen.

OK, det jag skulle behöva är en tredimensionell smygvinkel som även tar hänsyn till att ingen av socklarna ligger i våg och att ingen av väggarna står i lod och sedan översätter detta till såginställningar..

Tur att det finns mjukfog. :)

• Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Socklarna kan man profilsåga istället, då går det lätt att justera. Om man sågar sockeln 45grader ser man sen profilen som man ågar med sticksåg efter. Kolla här http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/40654-girning-av-lister.html

När det gäller foder är det trixigare. Jag brukar sätta ena sidan, sen justera in giren på överdelen. Sen ta bort sidan och göra likadant på andra sidan, men med lite långt överstycke. Sen när sågen är perfekt injusterad för vinkeln så kapar man överstycket i rätt längd.

Girningarna i överstycket kan man också skära ur lite med en vass kniv, så är det lättare att den sluter tätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.