8 311 läst ·
10 svar
8k läst
10 svar
Problem att slipa lackat golv
Hej - vi har idag ett slitet lackat furugolv.
Håller på att slipa golvet men när jag gör det så "smälter" lacken av frikitionen från slipmaskinen/pappret och blir en smet som kläggar igen slippappret på 5 sekunder! Det blir dyrt att slipa golv om det kommer att gå åt 50 papper...
Vad gör jag för fel? Finns det något trick för att undvika detta? Jag vill slippa köra golvet med varmluftspistol och skrapa innan jag slipar det.
Tacksam för tips!
//MM
Håller på att slipa golvet men när jag gör det så "smälter" lacken av frikitionen från slipmaskinen/pappret och blir en smet som kläggar igen slippappret på 5 sekunder! Det blir dyrt att slipa golv om det kommer att gå åt 50 papper...
Vad gör jag för fel? Finns det något trick för att undvika detta? Jag vill slippa köra golvet med varmluftspistol och skrapa innan jag slipar det.
Tacksam för tips!
//MM
Nu svarar jag på mitt eget inlägg 
Jag tog upp slipproblemet på fikarasten på jobbet och då sa flera att man skulle hälla ut fett (olja/smör) och sedan slipa på det...
Nån som testat?
Som Italienare undrar jag då om det ska vara extra vergine eller om det duger med rapsolja
Jag tog upp slipproblemet på fikarasten på jobbet och då sa flera att man skulle hälla ut fett (olja/smör) och sedan slipa på det...
Nån som testat?
Som Italienare undrar jag då om det ska vara extra vergine eller om det duger med rapsolja
Linolja så klart! Har ej testat men läst om att det fungerar. Vid sista slipningen blir det en blandning av linoljan och slipat träpulver som fungerar som träspackel och fyller håll och springor. Bättre finisch?
Det är bara frågan om hur ska golvet slutbehandlas? Visa golvlacker går inte ihop med linoljan ???
gaia
Det är bara frågan om hur ska golvet slutbehandlas? Visa golvlacker går inte ihop med linoljan ???
gaia
Produkter som diskuteras: "Linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden