huggan skrev:
Mät höjdskillnaden på en meter i sidled så kan jag säga vilken taklutning du har.
Jag har mellan 30-35mm lutning per meter. Så som jag tolkade den bifogade länken så är det ok för att kunna spika papp men när jag räknar på det själv landar jag på 2 grader vilket väl inte är ok? :-(

Taket är annars ett helt platt garagetak utan några konstigheter. Det enda märkliga är att dukarna som ligger på taket just nu ligger längs med lutningen och inte på tvären, är det normalt?

Ja, så läggs dom.

5 cm per meter är 3 grader så du har ett så kallat platt tak.

Dom kan ligga åt olika håll beroende på vilken papp och hur råsponten är lagd.

Ok. Då innebär väl detta att det enda jag kan göra är att leja bort jobbet? För om jag har förstått så går det inte att göra jobbet tillfredsställande själv med lutningar under 3 grader? Korrekt?

Jag hade lugnt gjort en ordinär, limmad lagning.

Jaså, det är väl på sätt och vis det jag vill höra att jag kan göra det själv. Du menar alltså att det kommer att hålla lika bra? Finns det något att läsa om detta?

40 år gammal papp är slut, det hjälper kanske en sommar med konstgjord andning.

Stefan N skrev:
40 år gammal papp är slut, det hjälper kanske en sommar med konstgjord andning.
Jo, jag har förstått det. Lutar väl åt att lägga om taket. Men går det att göra det själv eller måste jag leja bort jobbet med tanke på att lutningen ligger på endast 2 grader?

Jag lejde bort mitt och vart supernöjd, jag gör annars det mesta hemma men just detta ville jag inte göra då jag inte tror att det blir bra.

huggan skrev:
Mät höjdskillnaden på en meter i sidled så kan jag säga vilken taklutning du har.
Eller gå in via kompass appen på en iphone och kalibrera kompassen. Bläddra sedan vidare och luta telefonen efter taket så får du taklutningen.:cool:

Agorazo skrev:
Jo, jag har förstått det. Lutar väl åt att lägga om taket. Men går det att göra det själv eller måste jag leja bort jobbet med tanke på att lutningen ligger på endast 2 grader?
Känner du dig väl förtrogen med att arbeta med öppen gasollåga när du lägger pappen så kan du ju göra det själv. Dock kan det va lite trixigt att få tag i pappen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.