Jo jag förstår detta. Men om jag tolkar ditt svar. Så skall jag göra hålet mindre än jag sa ovan, och då blir kanten mer en 1 cm. Kanske till och med 2 cm från brunnens innerkant. Ju mer jag lämnar, ju mindre blir ju hålet. Om man tänker som jag gör. Och det kanske man inte görBele skrev:
Synd att det inte finns en mall...
/Kjell
Precis, mindre hål som du säger. Om du inte redan satt dit manschetten över brunnen kan du ju mäta hur långt det är ned och ta till med lite marginal. Manschetten är ju töjbar så du kan trycka ned och testa även om den är lite för stor.
Ok. Detta ger sig säkert då man håller på. Men vad kan hända om man har ett för litet hål ? Kan man efterskära då man satt dit klämringen ? Kanske ingen bra ide ?Bele skrev:
/Kjell
Om jag förstår dig rätt, så om det är för mycket maschett kvar, kan jag lyfta upp den skära bort en bit till och trycka ned den och testa ?Bele skrev:
/Kjell
Nej, det tror jag inte du kan men du kan på en purusbrunn skära bort det med klämringen på plats. Det kommer inte att gå att få dit klämringen om det är särskilt mycket för mycket så då får du putsa av lite till och prova att sätta dit klämringen igen. Små steg i taget hellre än att tro att du ska får det rätt på en gång.
Enligt Casco's hemsida för Brunsmaschetten (http://www.cascose.dk/_upl/pdf/produktblade/Brunsmanschett 3626, 3646.pdf), så står det mycket kraftigt klibb. Vilket får mig att fundera på om det verkligen är en bra ide att testa så som beskrivits ovan ?Chelsea skrev:
/Kjell
Puruskniven finns oxå på K-Rauta för runda slängar 120 kronor.
Jag är ju ofta på både Bauhaus och K-Rauta. Konstigt att jag aldrig har sett dem. Bra då blir det en sväng dit. Kostar den inte mer än så, är det inget att snacka om. Då skall jag ha en sådan. Har ändå köpt så mycket verktyg den sista tiden att jag lika gärna kan bli hantverkare på heltid.bsba skrev:
/Kjell
Chelsea skrev:Nu är det snart dags att börja med tätskiktet.
Funderar på hur man bäst gör med tätskiktet runt golvbrunnen. Vi har en Purus Brage ([länk]). Vi kommer att köpa en maschett för golvbrunnen. Men vad använder man för att göra hålet. Känner mig inte säker hur jag skall tänka och göra för att få hålet i rätt dimension.
Det finns ju en Purus kniv ([länk]), men har inte hittat någon som säljer den.
Och om den är svindyr känns det ju lite olustigt att köpa den för bara ett enda hål.
Vet inte ens om man har en sådan för brunnsmaschetter, eller om det är bara för matta. Vi skall inte ha matta.
Här är alla tips välkommna.
/Kjell
Ser att du inte bor i Stockholm, men kan berätta att jag var in på en VVS-butik och köpte en Purus Våke golvbrunn + kniv.
Kniven kostade runt hundringen, tror det är väl investerade pengar, ska bila och byta brunn i helgen.
Jag var inne på Bauhaus och hittade både den gula klämringen, samt Purus kniven. Men man blir så trött. Jag köpte ju Purus Brage golvbrunn för en tid sedan. På förpackningen stod det att den var för Klinkers och de följde med en klinkerram (metallram) med sil och allt. Vilket är precis vad vi ville ha. Men nu har det visat sig att den har en blå klämring vilket är för matta och inte för tätskiktsmaschett. Vilket är i sig konstigt.Caspár skrev:
Hur som helst få frågade jag personalen på Bauhaus om den gula klämringen (KL 150) var till Purus golvbrunn. Samt om jag hade valt rätt kniv osv. De visste inte detta. Så jag fick i alla fall löftet att byta / lämna tillbaka i fall det skulle vara fel. Nu visade det sig att det var rätt. Så skall man handa på Bauhaus, måste man veta vad man skall ha. För dom vet inte ett smack.
I helgen skall jag lägga hela tätskiktet. Nu har jag en kniv, så nu ser jag fram emot detta.
/Kjell