Är det någon som har erfarenhet av Probau tätskickt (säljs av Bauhaus)?

Och är det någon som har erfarenhet av Probau flytspackel. Probaus fiberförstärkta flytspackel är betydligt billigare än andra "etablerade" flytspackel. Är det jämförbart med t.ex. Kiilto Rot och golvspackel. Kiiltos är nästan dubbelt så dyrt. Är det lämpligt att spackla/gjuta fall med?

Lyftar den här tråden.

Funderar oxå på att köpa tätmembran och flexibel fästmassa från Probau. De verkar prismässigt ligga bäst till. Nu tror jag inte det är stora skillnader rent kvalitetsmässigt på liknande produkter från andra tillverkare. Min melodi är att gynna dom som har lägst pris för det sätter prispress på övriga leverantörer :).

Köpte Combi plan från Casco (fiberförstärkt) för 199 kr/25 kg på K-Rauta, eftersom dom har en kampanj just nu.

Köpte brunnsmanchetten på Biltema för 54 kronor, istället för att ge mer än det dubbla för andra tillverkares alster.

Eftersom jag bygger ett enklare duschutrymme till min vedeldade bastu följer jag inte slaviskt att ha en och samma tillverkare på tättskiktet.

Jag använder probau i min källar dush. Har dock ingen erfarenhet av annat men tycker att det verkar vara bra produkter.

Det är dock besvärligt med folien som limmas med tätmembranet. Svårt att få det att torka bakom den helt täta duken om man har lite för mycket av tätmembranet.

I övrigt så har det gått bra med resten.

Bumpar tråden!

Funderar på att köpa detta tätskiktet, men är ju ändå lite osäker, någon som jobbat med det?

Har kollat runt lite här i Borås, och fick pris på Golvabias produkt:

Tätskikt
primer
hörntät
skarv väv
flytspackel
fix
fog

ca 8500-9000

Tyckte det lät lite dyrt!

Eller? :o

coolone skrev:
Bumpar tråden!

Funderar på att köpa detta tätskiktet, men är ju ändå lite osäker, någon som jobbat med det?

Har kollat runt lite här i Borås, och fick pris på Golvabias produkt:

Tätskikt
primer
hörntät
skarv väv
flytspackel
fix
fog

ca 8500-9000

Tyckte det lät lite dyrt!

Eller? :o
Du har ju inte skrivit hur mycket, då ar det ju svårt att säga om det är dyrt

Hittade en instruktion på Bauhaus hemsida:
http://www.bauhaus.se/fileadmin/mounts/se/documents/tips/Probau_-_vatrum.pdf
i varuhuset verkade det inte finnas någon (är ju alltid så lång kö till infodisken), man vill ju gärna ha en sådan. Om inte annat för att kunna dokumentera.

Någon som begriper om detta är godkänt enligt dom nya reglerna?
I hyllan på varuhuset fanns ju även en väggduk, men den används inte i denna beskrivning. Känns nästan som om denna beskrivning är gammal. Man blir ju lite tveksam.

Bauhaus säljer ju även Kilto, men den verkar betydligt dyrare, även om de gjort sitt bästa för att försvåra jämförelsen. De använder i alla fall väggduk
Instruktion här:
http://www.kiilto.se/attachments/sakra_vatutrymmen.pdf
http://www.kiilto.se/attachments/monteringsanvisning_pro_kerasafe.pdf

bsba skrev:
Du har ju inte skrivit hur mycket, då ar det ju svårt att säga om det är dyrt

:p He he så klart! Ca 30", väggar och golv.

Tillbaka till ursprungsfrågan:

Var och tittade som jag tyckte tidigt och hoppades på att hitta någon att fråga men inte ens kl 16 en vardag fick jag hjälp på Bauhus. Det är nog den avgörande faktorn som gör att jag kommer att köra med Cascos system istället. Det känns bättre att köpa något som har väl genomtänkt, illustrerad och uppdaterad dokumentation. Har desutom använt Casco tidigare så jag känner egenskaperna hos fix och fog.

Vad jag kunde utläsa när jag var på Bauhaus så skall man använda duken för skivkonstruktioner. Den är mycket lik Cascos duk så det är nog inte omöjligt att det är samma tillverkare. Probau förefaller vara Bauhaus eget märke som säkert köpts in från något kännt märke.

Bele skrev:
Tillbaka till ursprungsfrågan:

Var och tittade som jag tyckte tidigt och hoppades på att hitta någon att fråga men inte ens kl 16 en vardag fick jag hjälp på Bauhus. Det är nog den avgörande faktorn som gör att jag kommer att köra med Cascos system istället. Det känns bättre att köpa något som har väl genomtänkt, illustrerad och uppdaterad dokumentation. Har desutom använt Casco tidigare så jag känner egenskaperna hos fix och fog.

Vad jag kunde utläsa när jag var på Bauhaus så skall man använda duken för skivkonstruktioner. Den är mycket lik Cascos duk så det är nog inte omöjligt att det är samma tillverkare. Probau förefaller vara Bauhaus eget märke som säkert köpts in från något kännt märke.
Bauhaus är ingen höjdare när man behöver hjälp. Dålig hemsida också.
Skulle ju vilja ha tag på nåt som är någorlunda billigt och som enkelt går att komplettera om man köpt för lite (Norra Storstockholm) , var inne på Biltema men de verkar alltid ha slut på det man ska ha och dessutom ganska långt dit.
Bauhaus verkar ligga bra till i pris på Probau, Kilto verkar betydligt dyrare, men har en vettigare beskrivning.
Kollade på ett par kakelfirmor också, men de verkade lika veliga där och inga instruktioner, kanske inte intresserade av att sälja bara materielet.
Får nog föröska luska fram nåt på Bauhaus igen om ingen har nån bättre/billigare ide

bsba skrev:
Bauhaus är ingen höjdare när man behöver hjälp. Dålig hemsida också.
Skulle ju vilja ha tag på nåt som är någorlunda billigt och som enkelt går att komplettera om man köpt för lite (Norra Storstockholm) , var inne på Biltema men de verkar alltid ha slut på det man ska ha och dessutom ganska långt dit.
Bauhaus verkar ligga bra till i pris på Probau, Kilto verkar betydligt dyrare, men har en vettigare beskrivning.
Kollade på ett par kakelfirmor också, men de verkade lika veliga där och inga instruktioner, kanske inte intresserade av att sälja bara materielet.
Får nog föröska luska fram nåt på Bauhaus igen om ingen har nån bättre/billigare ide
Vi var också och tittade på Bauhaus igår. Det finns ingen att fråga. Läste på alla deras Probau produkter. Det står inget på förbackningarna om att de är godkända på något sätt. Fick en känsla av att priserna på Hornbach var billigare. De är hur som helst kunnigare och mycket mer hjälpsamma. Tror att vi kommer att handla där. Fick pris på ca 3.700 kr. 24 kvm väggar och golv. Då ingår alla machetter, vinkelband, hörn. Tätskickt, fix och fog. Till och med silikon ingick. Skall dit igen och se vilka produkter det egentligen är och om det står att dessa är godkända.

Får ni fram information, är jag mycket intresserad av att följa tråden och ta del av informationen. Jag har ingen lust slarva i detta steg, då jag inte gjort det i tidigare steg heller.

/Kjell

Jag skulle nog tveka att köpa Probau. Problemet som jag ser det är att det verkar vara en produkt som Bauhaus köper in någonstans ifrån och sätter sitt namn på. Det verkar sedan som att Bauhaus har lämnat in det själva för typgodkännande. Så långt är det säkert OK.

Problemet som jag ser det är att företaget som står bakom godkännandet är då Bauhaus, inte en professionell tillverkare av tätskikt. Dvs kvaliteten på produkten bestämms och kontrolleras av en inköpsorganisation snarare än av en organisation som utvecklar produkterna. Risken för att inköparna ex. tar in en i deras tycke kompatibel (men lite billigare) produkt istället för den typgodkända känns överhängande.

Om du handlar på nätet så kan du köpa en märkesprodukt, som troligen är lite dyrare än Probau, men med bra instruktioner, tillgång till supportorganisation dit man kan fråga och få garanterat korrekta svar. Själv handlade jag LIP från sigro.se.

En annan nätbutik med bra priser är "kakelplattan" i Karlstad (deras flytspackel tror jag är oslagbart i pris).

hempularen skrev:
Jag skulle nog tveka att köpa Probau.
Tack. Precis vad jag ville höra.

hempularen skrev:
Om du handlar på nätet så kan du köpa en märkesprodukt, som troligen är lite dyrare än Probau, men med bra instruktioner, tillgång till supportorganisation dit man kan fråga och få garanterat korrekta svar.oslagbart i pris)./QUOTE]

Priset är ju naturligt vis viktigt, men inte avgörande. Kvalitén är a och o i mitt fall och går före allt annat. Det är ändå inga stora mängder jag skall ha.

Eftersom jag tänkte göra detta i helgen, kommer jag nog inte att handla på nätet. Skulle gärna se en butik i gbg området så jag kan åka och hämta. Vill gärna se och läsa lite om det på plats och fråga direkt om hur jag skall göra det. Samt att kunna åka och handla mer om man behöver. Alternativt handla mer än man behöver och lämna tillbaka det som inte går åt.

Tack för dina svar. Det är värdefull info för mig. Skall kolla butikerna på nätet du nämnde.

/Kjell

hempularen skrev:
Problemet som jag ser det är att företaget som står bakom godkännandet är då Bauhaus,
Det är väl BKR som utfärdar godkännande efter grundliga tester av Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut.

Probau-systemen uppfyller väl samma krav som alla övriga godkända system?

http://www.bkr.se/vaggsystem.asp

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.