Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Jo det som dom lämnat in för provning uppfyller nog kraven. Men om det sedan är en inköpare med begränsad kompetens på tekniken bakom produkten som står som garant för att det som levereras verkligen är det som testats, så litar ialla fall inte jag på det.
Vi har fått mycket bra hjälp på Hornbach. Vi har fått en lista på precis allt vi behöver. Produkterna de har tagit fram är Casco, jag har vait på deras sida och kolla produkterna. Det verkar bra när man läser om dem. Godkända enligt BBV också.Bele skrev:Var och tittade som jag tyckte tidigt och hoppades på att hitta någon att fråga men inte ens kl 16 en vardag fick jag hjälp på Bauhus. Det är nog den avgörande faktorn som gör att jag kommer att köra med Cascos system istället. Det känns bättre att köpa något som har väl genomtänkt, illustrerad och uppdaterad dokumentation. Har desutom använt Casco tidigare så jag känner egenskaperna hos fix och fog.
Är det någon som har efarenheter eller vet något om Casco's täkskikt samt fix och fog ? Det är bra priser.
Tacksam för alla synpunkter
/Kjell
Har inte använt Cascos nya system med folie men gjort 3 våtrum och två toaletter med det tidigare systemet där Aquastop ingår som fuktspärr. Det har varit lättarbetat och haft en stor fördel i en suverän support från tillverkaren med snabb rådgivning via email med svar på alla frågor man kan ha som nybörjare.
Kvalitetsskillnad på fix och fog är nog inte så stor. Det är mest en vanesak så länge man väljer ett fix med hyffsat lång öppentid (den tid som man har på sig att få dit plattorna efter att man kammat ut fixet på väggen). Har själv alltid använt deras Multifix så jag tog den även denna gång även om det finns en ny variant. Man lär sig hur mycket man hinner sätta upp efter ett tag när man arbetat med en sort.
3700kr för 24m2 med alla manschetter, fix och fog låter billigt. Jag trodde jag gjorde ett bra köp i förra veckan då K-Rauta hade 20% men mina 26m2 kostade ca 5600kr. Fick dock lite extra mycket folie eftersom jag tog en rulle på 30m men egentligen bara behöver 22.5m.
Kvalitetsskillnad på fix och fog är nog inte så stor. Det är mest en vanesak så länge man väljer ett fix med hyffsat lång öppentid (den tid som man har på sig att få dit plattorna efter att man kammat ut fixet på väggen). Har själv alltid använt deras Multifix så jag tog den även denna gång även om det finns en ny variant. Man lär sig hur mycket man hinner sätta upp efter ett tag när man arbetat med en sort.
3700kr för 24m2 med alla manschetter, fix och fog låter billigt. Jag trodde jag gjorde ett bra köp i förra veckan då K-Rauta hade 20% men mina 26m2 kostade ca 5600kr. Fick dock lite extra mycket folie eftersom jag tog en rulle på 30m men egentligen bara behöver 22.5m.
Det är långt till Hornbach fast men kan ju kombinera med ett besök på Biltema. 
Var inne på Bauhaus idag igen, men lyckades inte hitta nån vettig människa, kakeldisken obemannad, alla verkar upptagna med att köra runt med truckar och lasta in grejer.
Frågar man så är det ingen som vet nåt. Nej, får nog hitta nåt annat ställe att handla på, verkar inte seriöst, även om jag tror priset var bra.
Var inne på Bauhaus idag igen, men lyckades inte hitta nån vettig människa, kakeldisken obemannad, alla verkar upptagna med att köra runt med truckar och lasta in grejer.
Frågar man så är det ingen som vet nåt. Nej, får nog hitta nåt annat ställe att handla på, verkar inte seriöst, även om jag tror priset var bra.
Men det beror väl på var man bor ?bsba skrev:
Jag tror att Casco's saker är tillräcklig bra. Lade hela kvällen på att läsa på deras sida och uppdatera mig på deras produkter. Följer man dem, är det godkända enligt PER.
Casco är det som Hornbach har tagit fram priser på. Jag tror att det blir bra
/Kjell
Iofs, (bor norr Sthlm, Hornbach söder).
Får nog bli Casco i alla fall, även om det är lite dyrare än Probau, även på Hornbach (var förbi där och kollade häromdan), dock billigare än Kilto (Bauhaus). Dessutom får man åtminstone lite vettiga anvisningar, både i butik och på hemsidan. Casco finns dessutom lite överallt (bla. OBS) om man skulle behöva kompletttera.
Var förbi ett annat Bauhaus i veckan, men det var lika bedrövligt där. På frågan om Probau var godkända och om de hade nån anvisning fick jag Kiltos broschyr i handen, med orden kör efter den här. Inte så bra som referens om man skulle sälja huset och en vattenskada uppstå, även om jag tror mig veta hur man ska göra.
Biltema hade inte fått in duken och foglimmet ännu, så det alternativet går bort.
Får nog bli Casco i alla fall, även om det är lite dyrare än Probau, även på Hornbach (var förbi där och kollade häromdan), dock billigare än Kilto (Bauhaus). Dessutom får man åtminstone lite vettiga anvisningar, både i butik och på hemsidan. Casco finns dessutom lite överallt (bla. OBS) om man skulle behöva kompletttera.
Var förbi ett annat Bauhaus i veckan, men det var lika bedrövligt där. På frågan om Probau var godkända och om de hade nån anvisning fick jag Kiltos broschyr i handen, med orden kör efter den här. Inte så bra som referens om man skulle sälja huset och en vattenskada uppstå, även om jag tror mig veta hur man ska göra.
Biltema hade inte fått in duken och foglimmet ännu, så det alternativet går bort.
Jag tycker att Bauhaus har blivit klart sämre den sista tiden. Brist på personal och framför allt kunnig personal är verkligen påtaglig. Förr handlade jag det mesta där, nu handlar jag knappt något alls. Hornbach håller väl stilen. Jag har faktiskt fått mycket bra hjälp där. Framför allt när vi skulle handla värmegolvet. Roth värmesystem. Alla delar till VVS och likn. Det finns faktiskt alltid något att fråga. Går man fram till deras diskar, så finns det personal. Det kan hända att man får vänta en stund då det är folk före. Men man får hjälp och man får svar. Jag tycker att jag har fått bra svar och bra hjälp.bsba skrev:Iofs, (bor norr Sthlm, Hornbach söder).
Får nog bli Casco i alla fall, även om det är lite dyrare än Probau, även på Hornbach (var förbi där och kollade häromdan), dock billigare än Kilto (Bauhaus). Dessutom får man åtminstone lite vettiga anvisningar, både i butik och på hemsidan. Casco finns dessutom lite överallt (bla. OBS) om man skulle behöva kompletttera.
Var förbi ett annat Bauhaus i veckan, men det var lika bedrövligt där. På frågan om Probau var godkända och om de hade nån anvisning fick jag Kiltos broschyr i handen, med orden kör efter den här. Inte så bra som referens om man skulle sälja huset och en vattenskada uppstå, även om jag tror mig veta hur man ska göra.
Biltema hade inte fått in duken och foglimmet ännu, så det alternativet går bort.
Jag kommer att handla Casco våtrumsystem i alla fall. Det blir nu till helgen.
/Kjell
Nu är det snart dags att börja med tätskiktet.
Funderar på hur man bäst gör med tätskiktet runt golvbrunnen. Vi har en Purus Brage (http://www2.purus.se/?id=1242). Vi kommer att köpa en maschett för golvbrunnen. Men vad använder man för att göra hålet. Känner mig inte säker hur jag skall tänka och göra för att få hålet i rätt dimension.
Det finns ju en Purus kniv (http://www2.purus.se/?id=1257), men har inte hittat någon som säljer den.
Och om den är svindyr känns det ju lite olustigt att köpa den för bara ett enda hål.
Vet inte ens om man har en sådan för brunnsmaschetter, eller om det är bara för matta. Vi skall inte ha matta.
Här är alla tips välkommna.
/Kjell
Funderar på hur man bäst gör med tätskiktet runt golvbrunnen. Vi har en Purus Brage (http://www2.purus.se/?id=1242). Vi kommer att köpa en maschett för golvbrunnen. Men vad använder man för att göra hålet. Känner mig inte säker hur jag skall tänka och göra för att få hålet i rätt dimension.
Det finns ju en Purus kniv (http://www2.purus.se/?id=1257), men har inte hittat någon som säljer den.
Och om den är svindyr känns det ju lite olustigt att köpa den för bara ett enda hål.
Vet inte ens om man har en sådan för brunnsmaschetter, eller om det är bara för matta. Vi skall inte ha matta.
Här är alla tips välkommna.
/Kjell
Har själv skurit upp hål i två manschetter för Purusbrunnar. Jag har inte heller hittat den där kniven någonstans när jag letat.
Det går bra att göra hålet utan puruskniven (använd tex en brytblandskniv) bara man är försiktig och inte tar up för stort hål i början. Prova dig sedan fram sista biten så att manschetten kommer rätt under klämringen. Om man sedan ska ha en gul eller blå klämring kandu läsa olika bud om i ett antal trådar på detta forum...
Det går bra att göra hålet utan puruskniven (använd tex en brytblandskniv) bara man är försiktig och inte tar up för stort hål i början. Prova dig sedan fram sista biten så att manschetten kommer rätt under klämringen. Om man sedan ska ha en gul eller blå klämring kandu läsa olika bud om i ett antal trådar på detta forum...
Gul ring har jag tagit reda på från Purus egna sida.Bele skrev:Har själv skurit upp hål i två manschetter för Purusbrunnar. Jag har inte heller hittat den där kniven någonstans när jag letat.
Det går bra att göra hålet utan puruskniven (använd tex en brytblandskniv) bara man är försiktig och inte tar up för stort hål i början. Prova dig sedan fram sista biten så att manschetten kommer rätt under klämringen. Om man sedan ska ha en gul eller blå klämring kandu läsa olika bud om i ett antal trådar på detta forum...
Man kan alltså prova sig fram. Är det inte lim på undersidan av maschetten ? Jag trodde man bara fick en chans. Fast det är väl en folie på undersidan. Så man kanske inte drar av den, men blir den då så "elastisk" så man kan testa ?
Blir det fel här, vad gör man då ?
/Kjell
Limmet är inget problem. Den sitter ju inte limmad mot något innan du gör hålet. Då är det ju öppet under mot den öppna brunnen. När du provar med att tryck ned den uppskurna manschetten kommer den inte att fastna mer än att du kan ta loss den igen. I alla fall inte med de Casco-maschetter jag använt.
Ok. Det stämmer säker. Jag trodde att limmet var starkt. Fick för mig att jag läste detta ngn stans. Obs mycket starkt lim. Men det kan ju varit ur alla andra beskrivningar jag läst den sista tiden. Detta känns ju bra. SKall gå till Casco sida igen och titta.Bele skrev:Limmet är inget problem. Den sitter ju inte limmad mot något innan du gör hålet. Då är det ju öppet under mot den öppna brunnen. När du provar med att tryck ned den uppskurna manschetten kommer den inte att fastna mer än att du kan ta loss den igen. I alla fall inte med de Casco-maschetter jag använt.
Men mellan tummen och pekpingret. Skall man göra hålet ca 1cm mindre än innerkanten av brunnen. Eller är det mer eller mindre ?
/Kjell.
