Man kan ju köpa Trends stål direkt från Trend eller via deras svenska agent Toolbox

Jag har tidigare testat att använda shipito.com för att skicka hem gods från USA till Sverige från leverantör som inte skickar direkt till Sverige. Det har funkat bra men dom är lite dyra på tyngre grejor.

Denna gång skulle jag plocka hem 25 kg bandad spik till ankarspikpistol. Spiken hittade jag billigt i en butik på Amazon.com, frakt direkt från leverantören till mig i Sverige skulle kosta ca 2000 kr, (exkl moms och tull) och spiken kostade ca 1 000 kr. Lite för dyrt tycker jag. Tidigare har jag köpt liknande spik från en firma på ebay.com men även då var frakten lite för kännbar eftersom dom kör med vanliga fraktfirmor.

Hur som helst så hittade jag den norska firman Jetcarrier.com som bland annat nämnts i denna tråd. Efter att ha läst på lite om den valde jag att regga mig på deras site.
Efter att ha fått en egen c/o-adress kunde jag beställa spiken hos Amazon. Sedan bokade jag en sjötransport hos Jetcarrier. Några dagas senare dök paketet upp hos Jetcarrier. Innan dess hade jag laddat upp ett kvitto på siten för att dom ska veta vad dom får in på sitt transitlager.

Jag beställde spiken från Amazon den 11 januari (kostade dryga 1 000 kr), den dök upp hos jetcarrier den 13 januari, och lämnade jetcarrier en dryg vecka senare (dom har fasta dagar för sjöleveranser två gånger i månaden tror jag).

Under tiden paketet var på sjön fick jag en faktura från Jetcarrier på tull, moms, sjöfrakten och inrikesfrakten från Norge/Strömstad till mig i Stockholm.
Summa för denna 844 kr (Moms 257 kr, Tull 17 kr, Sjöfrakt 295kr, inrikes 275 kr)

Paketen landade i Norge den 15 februari och hos mig i Stockholm idag den 20 februari.

Sammanfattningsvis är jag otroligt nöjd med denna tjänst, billig och praktisk. Det tar ju lite tid att få hem prylarna förståss men om man har den tiden är det skitbra. Dom skickar flygfrakt också men det blir naturligtvis dyrare.

Tack för påminnelsen, ska titta på dem nästa gång det blir aktuellt med tyngre grejor. Som du säger, Shipito brukar bli rätt dyrt då :(

Kan också rekommendera JetCarrier. Har beställt allt möjligt konstigt från staterna och det funkar toppen. Home Depot fick leverera GA15 dyckert, Acetool bla gaspatroner till spikpistolen och rengörings vätska för sågklingor. Senast blev det jeans till hela familjen från Levis.com, blir drygt 300kr för ett par 501 inkl moms och frakt!

Men om man beställer från USA via JetCarrier hur gör dom med den amerikanska momsen. Den måste ju dras av först och sen läggs den svenska momsen på?

Moms i USA är lite speciellt. Du kan bara dra moms om du har företag i USA eller handlar det på export till annan delstat och en delstat där företaget du skall handla av inte har någon verksamhet.

Så ex Home depot de har butiker i NJ som Jet Carrier ger dig adress till så lägger de på sin moms. Köper du däremot något från en firma som inte har verksamhet i NJ, ex Toolking så lägger de inte på någon moms.

Det skall kanske noteras att moms i USA brukar vara 5-8% så det är inga jätte summor det är fråga om.

Svensk moms och ev tull kommer du inte undan.

(vet att detta blir krosspostad mot UK-tråden, men eftersom trådarna är uppdelade så finner jag inte något annat sätt att göra detta)

Det jag söker är tips på inköpsställen i USA för Sencos olika spik/dyckertpistoler.

Har lusläst tråden men många gamla tips hänvisar till butiker som verkar ha slutat med Senco eller har ett väldigt begränsat sortiment.

Någon som har handlat nyligen eller känner till bra ställen?

Robert-san01 skrev:
[länk]

Enda strulet med dem är att du måste antingen regga ett USA Paypal konto eller betala via Wire transfer som kostar ca 250kr. Jag fixade till ett USA reggat Paypal konto när jag handlade en kompressor och spikpistoler från deras Bostitch shop.
REgga ett Paypal-konto kan väl inte vara så svårt, men hur gjorde du med frakten? När jag ringde för att fråga slängde han bara luren i örat på mig. :-(

Det enda kluriga med Paypal kontot är att allt måste vara reggat i USA för att de skall acceptera betalning från det. Allt från vart kontot skall vara registrerat till adresser måste vara som om du bor i USA.

Jag tar hem det med Jet Carrier.

Låter som att det enklaste blir att ringa min kompis i USA och be dem att köpa åt mig, då slipper man allt strul. Jag ringde företaget nu igen och det är precis som du säger, plus att de absolut inte kan frakta utomlands så jag är nyfiken på hur du får till de med Jet Carrier?

Jag har Jet Carriers adress angiven som "min" adress i min USA-Paypal profil. Den ser ut som om en Svensk som bor i USA har reggat sig och envisas med att fortsätta med sitt Svenska mobil abb.

Jag körde med varianten att inte fråga så mycket utan bara beställa och se glad ut. Enda som de inte fick till var att adressen går till mitt "jobb" så jag håller på att försöka få dem att lägga till Jet Carrier som mitt "jobb".

Om jag beställer en DeWalt 18V spikpistol från USA så går ju laddaren på 110V. Vad ska man köpa för transformator som omvandlar 230V till 110V, någon som har något förslag?

Det beror ju så klart på vilken ström laddaren drar.

Eller ska man köpa en svensk laddare hellre?

Vilket tools ställe i USA har den lägsta frakten till sverige?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.