Andersast skrev:
Om någon vill återposta en länk till en 110 till 220 V transformator vore jag glad!
Här finns det 2 st 230V-110V Konverter Kjell.com
300W/110V = 2,7Amper klarar den stora av

När jag handlade mitt senaste mästerverk från toolking,slapp jag..trots påringning angående momstullskatt från ups detta påslag.
Känner mig som värsta skattesmitarn.Men..efterkravet kommer väl. Som ett brev på ...

Jepp,
584kr i avgifter, dessutom var ena batteriet kaputt.Ska slänga iväg ett mail och se vad de svarar.
ca.1800 för en maskin som kostar 2500 här. 1000kr i avgifter och frakt.knappt värt..

Redigerat:
Jag brukar räkna SEK 10,- per dollar och då täcker man oftast in tullens avgifter, väldigt sällan något slinker igenom nu för tiden. Blir det ändå billigare med den höga växlingskursen beställer jag.

Ska beställa lite parallelltvingar från amerikat nästa vecka (Jet, finns inte i Europa vad jag kunnat se). Grunnar på om jag ska ta alla ägg i samma korg via Rockler eller dela upp det i flera beställningar via Amazon. Får räkna på frakterna och se, större chans att något slipper igenom om man gör flera små beställningar...

Vad är det för parallelltvingar du tänker på? Axminster har bra priser på Bessey Revo K-30 nuförtiden men du kanske har hittat något billigare alternativ? Finns ju gott om tillverkare och flera av dem har fått goda omdömen...

Det står i parentesen. ;)

Jag kollade på Bessey förut men blev bara mer avig ju mer jag försökte få fram vettig info. :(

Föra året gjorde tidningen Fine Woodworking en stor test på parallell tvingar och best in test vart JET på andra plats kom bessey. Om jag mins rätt så var även Jörgensen bra köp.

Tobbe om du hittar bra pris någonstans säg till skulle själv behöva några parallel tvingar kanske kan samköpa?.

Mvh Pär H

Tobbe Arnesson skrev:
Det står i parentesen. ;)
Ja där ser man, hur kunde jag missa det? Om det blir köp av Jettvingarna måste du skriva lite om dem. Har använt Besseys ett par gånger och jag kan nog inte komma på något jag tycker är dåligt med dem. Faktum är att de är de bästa tvingar jag någonsin använt. Är Jet då ett snäpp vassare så...

Jet, Bessey och Joergensen är tydligen riktigt bra alla tre men Jet är marginellt bättre (bl.a. större klämytor och snabbspärr för att lätt flytta klämdelen).

Har inte lagt ned så mycket tid på att jaga priser men Rockler ligger ganska bra till och har alla storlekar, bra om man bara vill betala en fraktkostnad. Via Amazon kan man hitta dem lite billigare via olika butiker men då blir det fler fraktkostnader. Det är ju som sagt frågan, fler små paket ökar chanserna att de passerar obemärkt i tullen även om jag tycker "allt" fastnar numer.

Ja det var verkligen små skillnader mellan dom bästa tvingarna om jag inte mins fel så hade jet tvingarna ett fel och det var att handtagen är i plast och när dom testade fall testet så sprack handtaget vid något tillfälle. Hittade tidningen Jet nr 1 jorgensen nr2. Varför bessey inte fick bättre betyg berode på enligt testaren var tydligen dom gummibitar som skyddar klämytan som tydligen trillade av hela tiden. Dom går att ta bort men då vart klämytan lite mindre skrev testaren

Ejca maskiner är ju generalagent för JET dom borde väl då kunna ta in eller i alla fal ge ett pris om än säkerligen dyrare än import.

Det finns återförsäljare av JET i massor ev EU länder. Jag kollade lite på finska återförsäljaren och det var billigare än i Sverige såg inga tvingar.

Pär

JET UK undersökte att få importera tvingarna men det var inget JET US var intresserade av, det skulle tydligen gå att ordna ändå men prisbilden skulle bli horribel.

Jag gissar att det kan ha med patent att göra.

Jag förstår inte riktigt hur du menar med patenten vad har det med det hela att göra dom är ju återförsäljare av märket Jet?

Pär

Ett patent ger ägaren rätten att förbjuda marknadsföring av (en konkurrents) produkt på den marknad (land) där patentet gäller. Det är alltså fullt möjligt att JET inte får marknadsföra parallelltvingar i UK om exempelvis Bessey har ett patent som gäller i UK. Om det är så det förhåller sig i just det här fallet vet jag inte. Kanske har Bessey klantat sig och glömt att söka patent i USA? Patent i USA är lite annorlunda, eftersom de tillämpar regeln "First to invent", medan vi i Europa tillämpar regeln "First to file". I USA kan det alltså bli långrandiga tvisten om vem som har rätt till ett patent, eftersom det handlar om vem som kom på idén först. I Europa är det glasklart, då den som först inkommer med patentansökan i något europeiskt land kommer att få rätt till patentskyddet i hela Europa, förutsatt att rekvisitet "uppfinningshöjd" uppfylls. Tyvärr finns det inget centralt ansökningsförfarande, utan man måste söka i alla länder man är intresserad av, och dessutom på något av landets officiella språk. Man kan inte automatiskt hävda prioritetsdatum från en europeisk ansökan när man söker patent i USA.

Patent var bara en långskottsgissning från min sida och ska inte tas som någon som helst sanning, men något verkade hindra att Jets parallelltvingar kunde säljas i UK till ett tillräckligt konkurrenskraftigt pris. Förvisso är det inte gratis att skicka saker över Atlanten men de behöver väl ändå fylla båtarna med något när de lastat av Bessey...

I mountainbikevärlden händer det att tillverkare betalar licensavgifter för att få använda någon annans patent, det är även rätt vanligt att det som inte får kopieras i USA finns hos flera andra tillverkare i Europa.

En annan teori skulle kunna vara att de inte har tillverkningskapacitet nog för ännu en marknad, har sett att Jets parallelltvingar ibland är utsålda (de är det just nu hos Rockler och har så varit relativt många dagar, faktum är att ännu en storlek blivit utsåld sen sist jag kollade).

Tack mattiasp
De e klurigt med patent

pär

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.