187 993 läst ·
634 svar
188k läst
634 svar
Privatimport från utanför EU
Suveränt, då vet vi att både 10,8v och 18v maskiner är batterikompatibla.
Jag fick fraktpris nu och det blir totalt ca $160 för såg och frakt. Blir alltså ca 1100:-. Och sen verkar det var en överhängande risk att tullen får tag i paketet och lägger på ca 3% tull, 25% moms och 100 kr i administrativ avgift. Så ca 1500:-. Inte samma klipp längre då tyvärr. Så nu lutar det mot en fulsåg för 199:- på jula tills vidare.
Förhoppningsvis kommer man iväg till USA snart så, då blir det att beställa en massa prylar som väntar när man kommer till hotellet.
Jag fick fraktpris nu och det blir totalt ca $160 för såg och frakt. Blir alltså ca 1100:-. Och sen verkar det var en överhängande risk att tullen får tag i paketet och lägger på ca 3% tull, 25% moms och 100 kr i administrativ avgift. Så ca 1500:-. Inte samma klipp längre då tyvärr. Så nu lutar det mot en fulsåg för 199:- på jula tills vidare.
Förhoppningsvis kommer man iväg till USA snart så, då blir det att beställa en massa prylar som väntar när man kommer till hotellet.
Hmm.. det verkar som att Amazon hanterar det där med tull och moms redan i beställningsförfarandet. Kollar man på en naken blå bosch PSB60B = GSA 10.8V tigersåg så verkar totalen landa på 790:- ($122) och det är väl rätt bra jämfört med att köpa den i sverige.
Eller har jag på något sätt missuppfattat hur tullandet fungerar, så att det kommer en oönskad faktura på posten sen? Eller kan man till och med ha sån tur att tullen missar paketet och man får tillbaks pengarna?
Eller har jag på något sätt missuppfattat hur tullandet fungerar, så att det kommer en oönskad faktura på posten sen? Eller kan man till och med ha sån tur att tullen missar paketet och man får tillbaks pengarna?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, när det ser ut på din skärmdump, då sköter Amazon förtullningen. Det är dock inte så vanligt att den här typen av produkter går att skicka till Sverige. Helt säkert vet man inte förrän man passerat steget med Delivery Adress.
Nu har jag lagt beställningen (plus några sköna sågblad ) från Amazon, så vi får se om det kommer någon bonusfaktura från tullen. Jag tyckte att import fees såg ut att vara lite för liten och inte riktigt verkade motsvara 25% moms och ca 1,7% tull, men vi får se. Även om totalen landar lite högre så är priset betydligt bättre än allt jag hittat i Europa.
>>>Även om totalen landar lite högre så är priset betydligt bättre än allt jag hittat i Europa.<<<
Nu skriver du visserligen att du redan har lagt beställningen så det spelar kanske ingen roll, men men vill ändå nämna att jag fick hem just en naken GSA 10,8 från Tyskland förra veckan (Rubart) för ca 820 kr inklusive frakt och moms. Och då gäller ju även tre års garanti med inlämning på närmaste Bosch-ÅF.
Trevlig såg för övrigt. Blev positivt överraskad av kvalitetskänslan.
Nu skriver du visserligen att du redan har lagt beställningen så det spelar kanske ingen roll, men men vill ändå nämna att jag fick hem just en naken GSA 10,8 från Tyskland förra veckan (Rubart) för ca 820 kr inklusive frakt och moms. Och då gäller ju även tre års garanti med inlämning på närmaste Bosch-ÅF.
Trevlig såg för övrigt. Blev positivt överraskad av kvalitetskänslan.
Hmm.. den hade ju varit ett bättre alternativ. Visserligen blev det en frakt på 16 euro så totalt 94 euro vilket blir i princip exakt samma summa som sågen från Amazon. Undrar om jag inte tittade på den men uppskattade eurokursen till 10 sek där den var 2010. Synd att jag inte hittade till Rubart, 700 istället för 790 hade ju varit bättre.foppa72 skrev:
Det finns någon slags treårsgaranti på Bosch-verktyg från Amazon. Kollar man på Amazons bosch-sida så har de en Three Year Tool Protection Plan och ett års unconditional warranty. Jag har inte lusläst detaljerna.
Jag har oxå köpt en grej från USA där moms, tull + tullavgift
sköttes helt-o-hållet i förväg av Ebay (normalt 27,5 % + 100
kr - möjligen slapp jag de 100 extra-kronorna) - det fina med
detta (vid sidan av nackdelen att man från början var säker
på att "drabbas" av tull, vilket man annars ev kan hoppas på
att slippa i varierande mån beroende på allehanda) var att por-
tot var löjligt lågt inkl fullt spårbar lyxig hemleverans ... .
Så det gör jag om så fort jag får tillfälle till det ... .
Garanti kan man som sagt skita i vid utlandsköp - och det lär
sällan behövas - de få ggr de gör det uppvägs flera ggr om av
insparade piengar - VB service är det lika jätteglada serva sa-
ker oberoende av var de är inköpta - det sker på en affärsmäs-
sig grund, som det skall ... .
sköttes helt-o-hållet i förväg av Ebay (normalt 27,5 % + 100
kr - möjligen slapp jag de 100 extra-kronorna) - det fina med
detta (vid sidan av nackdelen att man från början var säker
på att "drabbas" av tull, vilket man annars ev kan hoppas på
att slippa i varierande mån beroende på allehanda) var att por-
tot var löjligt lågt inkl fullt spårbar lyxig hemleverans ... .
Så det gör jag om så fort jag får tillfälle till det ... .
Garanti kan man som sagt skita i vid utlandsköp - och det lär
sällan behövas - de få ggr de gör det uppvägs flera ggr om av
insparade piengar - VB service är det lika jätteglada serva sa-
ker oberoende av var de är inköpta - det sker på en affärsmäs-
sig grund, som det skall ... .
Shoppa på plats i USA ...
Har 'glädjen' av att vara i Harrisburg denna vecka och såg att jag har en HomeDepot runt hörnet på väg till kontoret
Snabb scanning av deras priser på Makita,
18V multivertyg, naken, för 766SEK, bästa pris hemma enligt prisjakt, 1750:-
18V vinkelslip, naken, för 640SEK, bästa pris hemma enligt prisjakt, 1450:-
Undrar om inte dessa får följa med i resväskan hem, tips på annat som jag bör kolla på när jag ändå shoppar loss på HomeDepot?
Har 'glädjen' av att vara i Harrisburg denna vecka och såg att jag har en HomeDepot runt hörnet på väg till kontoret
Snabb scanning av deras priser på Makita,
18V multivertyg, naken, för 766SEK, bästa pris hemma enligt prisjakt, 1750:-
18V vinkelslip, naken, för 640SEK, bästa pris hemma enligt prisjakt, 1450:-
Undrar om inte dessa får följa med i resväskan hem, tips på annat som jag bör kolla på när jag ändå shoppar loss på HomeDepot?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 281 inlägg
Små kul prylar finns det massor av på HomeDepot. Kolla även pris på Makia BL1830, 2p. Tror det var 139 USD de tar för dem.