U Utasja skrev:
Man får inte placera något där, som skulle få allmänheten att tro att det är privat mark. Strandskyddet är till för att allmänheten ska kunna ha full tillgång.
Hälften av marken i Sverige ÄR privatägd.

• Gilla
Supermyra
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Menar du att markägaren inte får?
Kan jag som privatperson placera en bänk på strandnära mark som jag inte äger eller är det mot strandskyddsbestämmelserna?
Tror vissa övertolkar allemansrätten och även strandskydd så att det kan vara störande för en "utomstående";)
Låt det som fastighetsägare slya/växa igen sä problemet löst, ingen kommer då ned till stranden och sparar mycket arbete:cool:

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Tror vissa övertolkar allemansrätten och även strandskydd. ;)
Inte mitt område alls men visst läser man regelbundet om att folk åker dit när de smällt upp en brygga?

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Om man äger en brygga som ligger på mark man inte äger med vederbörliga tillstånd så ger allemansrätten tillträde till bryggan, men om ägaren behöver använda bryggan så får man inte hindra detta. Då får man avhysa de tillfälliga användarna.

Undrar om samma förhållanden gäller ett picnicbord (uppställt med vederbörligt tillstånd), dvs allmänheten får använda det, men måste lämna ägaren tillträde när denne så begär?

• Gilla
  • Wow
Supermyra och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Inte mitt område alls men visst läser man regelbundet om att folk åker dit när de smällt upp en brygga?
Visst är det så, men var och under vilka förutsättningar? När byggdes bryggan 1930, -50, -80, 2021, etc och under vilka förhållanden? När kom dagens strandskyddsreglet,;) vad gäller retroaktivt, etc.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
På en ö i närheten finns en naturlig långgrund sandstrand som var mycket populär bland båtfolket förr. Idag är stranden full med möbler och blomlådor för den ska se privat ut, närmsta hus ligger 150 meter bort bakom en skog.
Har inte varit där själv på länge, men hört att folket på ön konfronterat besökare och hävdat att det är privat mark.
(fritidshus, ön har ingen el)

• Gilla
  • Arg
Supermyra och 2 till
  • Laddar…
Det händer ju lite då och då att folk har lite otur med sina trädgårdsmöbler. Om de står på en öppen plats kan det ju hända att åskan slår ner om trädgårdsbordet råkar vara högsta punkten.....

• Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
B
B Blejdarn skrev:
Om man äger en brygga som ligger på mark man inte äger med vederbörliga tillstånd så ger allemansrätten tillträde till bryggan, men om ägaren behöver använda bryggan så får man inte hindra detta. Då får man avhysa de tillfälliga användarna.

Undrar om samma förhållanden gäller ett picnicbord (uppställt med vederbörligt tillstånd), dvs allmänheten får använda det, men måste lämna ägaren tillträde när denne så begär?
Jordägaren har rätt att avisa bryggan och dess ägare.
Den som olovligt anlagt bryggan på jordägarens mark har inga rättigheter.

• Älska
Supermyra
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Tjena!

Vi var tillsammans med några bekanta vid en badstrand där "någon" hade placerat ut 2 st fikabord av den typ i tryckimpregnerat trä som man ser på rastplatser. Denna badstrand ligger i ett villaområde som gränsar till ett sommarstugeområde. Mitt under fikat kommer det några tanter från sommarstugeområdet med fikakorgar, dukar och en massa och säger utan att presentera sig osv "ja nu har vi tänkt vara här och äta lite mat..."... och sen underförstått "ni kan ta erat pick och pack och lämna plats för oss". Då vi hade fikat klart och ändå var på väg hemåt, svarade jag lite häpen något i stil "ja det var ju tur att vi hade tänkt bege oss då..."... fick typ "dödens blick" tillbaka från den ena av tanterna.

På vägen hem funderade jag på, vad är det som gäller egentligen? Gissningsvis är detta en "inofficiell" badplats där de som bor i området hjälps åt att städa, sköta om och det är gissningsvis de som har placerat ut de här fikaborden + bänkarna. Med det sagt, har de rätt att avhysa folk hur som helst bara för att de har planerat att ha en privat middag vid havet? Det fanns inga skyltar. Sommarstugorna ligger typ 250 meter in i skogen.

Jag tänker, vill man vara garanterad att ha en plats vid havet helt för sig själv gäller det att antingen befinna sig på 100% privat egen mark i den mån det öht finns i Sverige, eller vara först på plats då allemansrätten gäller?

Rent krasst kan ju jag planerat en picknick på min egen brygga, men är det inte helt uppenbart att vi har dukat upp etc kan ju vem som helst lägga till där i några timmar och ha sin egen picknick där utan att jag kan göra ett smack.

/S
Inte ovanligt av hävd och lång tradition att man anser marken som sin och "privat". En enkelt tips: Lyssna inte på allt tjafs i tråden. Ett samtal till kommunen löser dina funderingar. Så gjorde gjorde jag och problemet löste sig. "Ägarna" av fikabordet på "deras" strand fick dra fortare en kvick.

• Gilla
MichelleW och 7 till
  • Laddar…
Jag äger strandnära mark och en större brygga med båtplatser som jag hyr ut. På stranden har jag ställt ut två bord med bänkar som nyttjas flitigt. Oftast är det båtfolket själva som nyttjar området men det händer att andra också kommer förbi och stannar till. Här finns det en stor tolerans och alla vet om regelverket vad gäller Allemansrätten….Alla är lika välkomna!

• Gilla
  • Älska
Supermyra och 24 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
OK, du menar att strandskyddet innebär att man inte får placera någon egendom där som inte är för allmänt bruk? Alltså OK för vem som helst att utnyttja t.ex. båtar som ligger vid en strand?
Vantolka är ingen svår konst

• Wow
Supermyra
  • Laddar…
strandskyddet tillkom 1950 med syftet att bevara allmänhetens friluftsliv. numera syftar strandskyddetockså till att bevara land- och vattenområden för att de är biologiskt värdefulla. tack vare strandskyddethar vi möjlighet att promenera längs stränderna, bada, fiska, åka skridskor och göra strandhugg från en båt.

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Min granne bar ut bord och stolar till den offentliga stranden och gick sedan för att hämta frun och fikat. När dom kom till stranden satt det en familj vid deras bord och dom hävdade att dom hade rätt att sitta där eftersom dom var där först.

• Haha
  • Gilla
Supermyra och 8 till
  • Laddar…
I Idyll skrev:
tack vare strandskyddethar vi möjlighet att promenera längs stränderna, bada, fiska, åka skridskor och göra strandhugg från en båt.
Nej, det har vi primärt via allemansrätten. Strandskyddet finns för att hindra att hemfridszoner etableras och utökas inom strandskyddsområde. Men i och med mängden strandskyddad mark vi har är det en enorm överdrift att påstå att det generella strandskyddet är det som ger allmänheten tillgång till strandnära natur.

• Gilla
Elektra
  • Laddar…
B
De regler som idag finns angående möjligheterna att få bygglov nära vatten tolkas väldigt olika.
Om det är kommunens ansvarige eller länsstyrelsen privata åsikter som avgör kan man fundera över.
I mitt tycke borde det vara enklare och tydligare regler som gäller över hela landet, men så är det absolut inte
Hela miljöbalken behöver ses över och harmonisra med annan lagstiftning och regelverk.

Roger Akelius anser att skogsägare ska få bygga fritt vid vatten skriver han i en debattartikel i ATL

Roger Akelius: Ge folket frihet att bygga i skog och vid sjö | ATL

Tafsabiliteten inom svensk skog är pandemisk. Ordet äganderätt har fått betydelsen skyldig att förvalta enligt regelverket. Finns det någon ”fri” företagsamhet som är så extremt reglerad som svensk skogsnäring?

Kreativitet betyder att du testar något nytt. Gör ett kosläpp för skogsbönder! Börja med en sådan enkel grej som att införa generellt byggnadslov som en del av äganderätten.

Sverige har en outnyttjad resurs i skog och mark. Låt skogsbönder få bygga en liten eller en stor stuga, var de vill och hur de vill.

Någon vill bygga en elegant men osynlig koja, andra vill bygga stor solaltan, en tredje vill bygga ett kombinerat jakttorn med jaktstuga, en fjärde vill ha en sjöbod med bastu och kanot. Var tusende vill bygga ett litet slott.

Låt miljösadisterna tvinga stockholmare att trängas på buss eller att cykla. Vi har tiotusentals sjöar, bäckar och flodstränder där inte en miljösadist har synts under de senaste hundra åren. Dessutom finns obrukbara bergknallar och sediment där en naturfärgad stuga skulle ge lycka åt en familj och vänner.

Ögon som svider av avundsjuka på regeltafsare är inte ett argument att hindra 100 000 naturnjutare. Jag är så dum att jag inte förstår varför det är byggnadsförbud i skog.
Min tröst är att regelmakare med svidande ögon är ännu dummare.

:D

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
hydrolift och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.