C cpalm skrev:
Fast nån liten fördel gentemot allmänheten är väl rimligt att ha som fastighetsägare?
Enda sättet är att få strandskyddet upphävt. Men då krävs det att du har en byggnad/tomt så nära att allmänhetens tillträde är begränsat.
 
D
C cpalm skrev:
OK, så claimandet i detta fall är inte att ställa dit bordet, utan att hävda ett "nyttjandeföreträde"?
I mina ögon skulle väl det kunna vara ok, speciellt i detta fallet eftersom just den här bänken verkar ge intryck av att vara en allmän fikabänk. Annars händer det inte sällan att man boar in allmänna platser, försöker markera in ett område, plantera och ha sig för att stegvis omvandla allmänna utrymmen till tomtmark.
 
  • Gilla
  • Wow
Supermyra och 6 till
  • Laddar…
C
D djac skrev:
Annars händer det inte sällan att man boar in allmänna platser, försöker markera in ett område, plantera och ha sig för att stegvis omvandla allmänna utrymmen till tomtmark.
Visst, även om jag tycker att man inte skall blanda ihop begreppen allmän plats/utrymme och strandskydd.

Dock är det väl så att det som kan betraktas som "avvisande" i vissa sammanhang tvärtom betraktas som inbjudande (för allmänheten) i andra sammanhang. När det gäller badplatser kan knappast bänkar, klippta gräsmattor, planteringar, gångvägar, kanske en grillplats, generellt räknas som "privatisering" i strandskyddsbemärkelse. I så fall skulle många badplatser, parker och sånt, inte minst kommunalt förvaltade sådana, vara olagliga.
 
  • Gilla
Supermyra och 2 till
  • Laddar…
D
C cpalm skrev:
Visst, även om jag tycker att man inte skall blanda ihop begreppen allmän plats/utrymme och strandskydd.

Dock är det väl så att det som kan betraktas som "avvisande" i vissa sammanhang tvärtom betraktas som inbjudande (för allmänheten) i andra sammanhang. När det gäller badplatser kan knappast bänkar, klippta gräsmattor, planteringar, gångvägar, kanske en grillplats, generellt räknas som "privatisering" i strandskyddsbemärkelse. I så fall skulle många badplatser, parker och sånt, inte minst kommunalt förvaltade sådana, vara olagliga.
Ja men så kan det ju absolut vara men i det här fallet så hävdades ju dessutom platsen, då kan man ju förstå andemeningen. Men här runt omkring så färekommer det att folk flyttar ut plantor och annat på allmän mark och över tid så inkorporeras den i tomten och de allmänna ytorna minskar.

Till saken hör ju att allmän mark har ett mycket ringa värde medans tomtmark har mycket högt värde, så man skulle ju dessutom kunna se det som någon slags stöld när man gör så.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Supermyra och 6 till
  • Laddar…
C
D djac skrev:
i det här fallet så hävdades ju dessutom platsen, då kan man ju förstå andemeningen.
Det är möjligt att tanterna gjorde fel som körde bort TS från bänken, även om jag uppfattar det som att de hävdade företräde till nyttjanderätten av bänken snarare än att avvisa TS från själva området i sig.

Jag tvivlar dock på att tanterna därmed bröt mot strandskyddslagen, eller att bänkarna pga tanternas verbala agerande skall betraktas annorlunda ur strandskyddssynvinkel.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är inte ägandet som är av intresse. Men om det inte är för allmänt bruk medför det ett privatiserande av ytan. Det är inte okej.
Nja, inte är det ett fikabord jag har vid brygga, båt och strand. Det är ju för att rensa fisken jag drar upp.;)
Och allmänheten får inte fiska.
 
  • Gilla
Supermyra
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nja, inte är det ett fikabord jag har vid brygga, båt och strand. Det är ju för att rensa fisken jag drar upp.;)
Och allmänheten får inte fiska.
Men då är du ju också ok med att allmänheten fikar vid ditt ränsbord då förstår jag det som.
 
  • Gilla
  • Älska
Supermyra och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Men då är du ju också ok med att allmänheten fikar vid ditt ränsbord då förstår jag det som.
Jättegärna men de blir inte ensamma om vi ska använda området.
Så för de flesta tror jag inte det är något problem i praktiken, här i trådarna kring de här återkommande frågorna blir det väldigt mycket teoretisk lagtolkande.;)
Även i en juridiktråd finns praktiska tolkningar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Supermyra och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jättegärna men de blir inte ensamma om vi ska använda området.
Så för de flesta tror jag inte det är något problem i praktiken, här i trådarna kring de här återkommande frågorna blir det väldigt mycket teoretisk lagtolkande.;)
Även i en juridiktråd finns praktiska tolkningar.
Nej men just i TS fall kom det ju någon och som TS tolkar det kör iväg dem från det uppställda bordet. Nu vet vi ju inte så mycket om området i fråga så det kan ju till och med vara så att strandskyddet är upphävt eller några andra föreskrifter finns. Jag tror att det hade blivit intressantare om TS faktiskt inte hade varit färdig att lämna, själv hade jag nog frågat med vilket rätt de vill köra bort mig från bordet? Hade de svarat att de äger bordet hade jag bett dem bevisa detta, kan de inte på ett lämpligt sätt göra detta hade jag nog vänligt förklarat om att om de vill att ingen ska använda deras saker bör de ställa tillbaka de på deras egna tomt eller se det som till allmänt förfogande där de inte har någon företrädesrätt.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 17 till
  • Laddar…
Nja, ts skrev väl att de var färdiga och det var redo att gå. Däremot reagerade han på "snorkighet" och "blick", så ts blev ju inte ivägkörd.
Men, men, ts undrar vilka rättigheter man har.
I det fall jag beskrev är det tydligare med ägandet då området/fastigheten är ensam.
 
Redigerat:
Vad vi inte får glömma är att två fel inte gör ett rätt. Man har förvisso inte rätt att privatisera en strandskyddad strand genom att ställa ut privata trädgårdsmöbler där, men det betyder inte att man får nyttja andras egendom bara för att den står oanvänd.

Så om ägarna till möblerna ber TS sluta använda dem då de själva ska ha dem skulle jag säga att TS borde följa den uppmaningen. Om han sedan går raka vägen och anmäler strandskyddsbrottet så får väl ägarna skylla sig själva.

Strandskyddsbrottet får väl sägas vara grövre än det olovliga nyttjandet av picnic-borden man antog var fria att disponera, men inget av det känns direkt allvarligt.
 
  • Gilla
  • Wow
Supermyra och 6 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Menar du att det ingår i strandskyddet att man inte får placera någon privat egendom där?
man får enligt strandskyddet inte placera ut något som kan få en utomstående att känna som ”här hör jag inte hemma”, det inkluderar bänkar, bord, stolar, lappar, staket och allt annat som kan få folk att tänka ”oj, det här är någons strand!”
 
  • Gilla
MONTREAL och 6 till
  • Laddar…
Johanbogg Johanbogg skrev:
man får enligt strandskyddet inte placera ut något som kan få en utomstående att känna som ”här hör jag inte hemma”, det inkluderar bänkar, bord, stolar, lappar, staket och allt annat som kan få folk att tänka ”oj, det här är någons strand!”
Menar du att markägaren inte får?
Kan jag som privatperson placera en bänk på strandnära mark som jag inte äger eller är det mot strandskyddsbestämmelserna?
 
  • Gilla
  • Wow
Supermyra och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
OK, du menar att strandskyddet innebär att man inte får placera någon egendom där som inte är för allmänt bruk? Alltså OK för vem som helst att utnyttja t.ex. båtar som ligger vid en strand?
Man får inte placera något där, som skulle få allmänheten att tro att det är privat mark. Strandskyddet är till för att allmänheten ska kunna ha full tillgång.
 
  • Gilla
  • Wow
Supermyra och 8 till
  • Laddar…
U Utasja skrev:
Man får inte placera något där, som skulle få allmänheten att tro att det är privat mark. Strandskyddet är till för att allmänheten ska kunna ha full tillgång.
Kanske en båt, brygga, etc, nja tror inte det stämmer det du skriver. Går inte att generalisera så.
Det var därför jag tidigare skrev "teoretisk" juridik.
Och vad är definition på "full tillgång":cool:
 
  • Gilla
Supermyra och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.