Tjena!
Vi var tillsammans med några bekanta vid en badstrand där "någon" hade placerat ut 2 st fikabord av den typ i tryckimpregnerat trä som man ser på rastplatser. Denna badstrand ligger i ett villaområde som gränsar till ett sommarstugeområde. Mitt under fikat kommer det några tanter från sommarstugeområdet med fikakorgar, dukar och en massa och säger utan att presentera sig osv "ja nu har vi tänkt vara här och äta lite mat..."... och sen underförstått "ni kan ta erat pick och pack och lämna plats för oss". Då vi hade fikat klart och ändå var på väg hemåt, svarade jag lite häpen något i stil "ja det var ju tur att vi hade tänkt bege oss då..."... fick typ "dödens blick" tillbaka från den ena av tanterna.
På vägen hem funderade jag på, vad är det som gäller egentligen? Gissningsvis är detta en "inofficiell" badplats där de som bor i området hjälps åt att städa, sköta om och det är gissningsvis de som har placerat ut de här fikaborden + bänkarna. Med det sagt, har de rätt att avhysa folk hur som helst bara för att de har planerat att ha en privat middag vid havet? Det fanns inga skyltar. Sommarstugorna ligger typ 250 meter in i skogen.
Jag tänker, vill man vara garanterad att ha en plats vid havet helt för sig själv gäller det att antingen befinna sig på 100% privat egen mark i den mån det öht finns i Sverige, eller vara först på plats då allemansrätten gäller?
Rent krasst kan ju jag planerat en picknick på min egen brygga, men är det inte helt uppenbart att vi har dukat upp etc kan ju vem som helst lägga till där i några timmar och ha sin egen picknick där utan att jag kan göra ett smack.
/S
Vi var tillsammans med några bekanta vid en badstrand där "någon" hade placerat ut 2 st fikabord av den typ i tryckimpregnerat trä som man ser på rastplatser. Denna badstrand ligger i ett villaområde som gränsar till ett sommarstugeområde. Mitt under fikat kommer det några tanter från sommarstugeområdet med fikakorgar, dukar och en massa och säger utan att presentera sig osv "ja nu har vi tänkt vara här och äta lite mat..."... och sen underförstått "ni kan ta erat pick och pack och lämna plats för oss". Då vi hade fikat klart och ändå var på väg hemåt, svarade jag lite häpen något i stil "ja det var ju tur att vi hade tänkt bege oss då..."... fick typ "dödens blick" tillbaka från den ena av tanterna.
På vägen hem funderade jag på, vad är det som gäller egentligen? Gissningsvis är detta en "inofficiell" badplats där de som bor i området hjälps åt att städa, sköta om och det är gissningsvis de som har placerat ut de här fikaborden + bänkarna. Med det sagt, har de rätt att avhysa folk hur som helst bara för att de har planerat att ha en privat middag vid havet? Det fanns inga skyltar. Sommarstugorna ligger typ 250 meter in i skogen.
Jag tänker, vill man vara garanterad att ha en plats vid havet helt för sig själv gäller det att antingen befinna sig på 100% privat egen mark i den mån det öht finns i Sverige, eller vara först på plats då allemansrätten gäller?
Rent krasst kan ju jag planerat en picknick på min egen brygga, men är det inte helt uppenbart att vi har dukat upp etc kan ju vem som helst lägga till där i några timmar och ha sin egen picknick där utan att jag kan göra ett smack.
/S
Det beror väl på hur ägarförhållandena ser ut för platsen. Är det nån allmän/kommunal plats så kan de ju inte jaga bort er. Är det privat mark och de är delägare eller på annat sätt har nyttjanderätt på platsen så gäller väl ändå allemansrätten men begreppet "först på plats" existerar väl inte där? Som jag har förstått det så får man ju bara tillfälligt nyttja bryggor, stränder och liknande så länge det inte stör hindrar markägaren, dvs. man får snällt flytta sig när denne dyker upp och vill nyttja sin mark.
Nej, det är definitivt inte tillåtet att ha privata bord vid en strand.
Det är inte ägandet som är av intresse. Men om det inte är för allmänt bruk medför det ett privatiserande av ytan. Det är inte okej.
Hälften av marken i landet är privatägd, men det lär vara en försvinnande liten del som är äkta strandtomt.S steve5432 skrev:
OK, du menar att strandskyddet innebär att man inte får placera någon egendom där som inte är för allmänt bruk? Alltså OK för vem som helst att utnyttja t.ex. båtar som ligger vid en strand?D Daniel 109 skrev:
Nej, det sa jag inte. Jag sa att man inte får placera, inte att man går nyttja. Det handlar om huruvida ytan privatiseras av att det placeras där. Det är inte fritt fram att anlägga båtplats hur som helst.
Du kan givetvis ställa upp ett temporärt fikabord som du har med dig för stunden men man får inte "privatisera" eller utöka sin hemfridszon (om man har hus invid) på strandskyddat område. Det är ju fortfarande din bänk som står där så andra har ju inte rätt att ta den eller kasta den i sjön utan det får väl bli ett ärende för kommunen om någon boar in sig. Men ställer man upp en bänk som omnämns av TS är ju dessa klassiska "publika" bänkar så här är det nog givet att man får se sin bänk som allmänt gods om man ställer den där om det inte samtidigt står typ "Privat bänk, tillhör Pelle Jöns" var vid den åter riskerar blir nya flytbryggan.C cpalm skrev:
Detta claimande av ytor, privatiserande, är ett ofog och jag skulle aldrig få för mig att gå sådana månniskor till mötes.T TypRätt skrev:Du kan givetvis ställa upp ett temporärt fikabord som du har med dig för stunden men man får inte "privatisera" eller utöka sin hemfridszon (om man har hus invid) på strandskyddat område. Det är ju fortfarande din bänk som står där så andra har ju inte rätt att ta den eller kasta den i sjön utan det får väl bli ett ärende för kommunen om någon boar in sig. Men ställer man upp en bänk som omnämns av TS är ju dessa klassiska "publika" bänkar så här är det nog givet att man får se sin bänk som allmänt gods om man ställer den där om det inte samtidigt står typ "Privat bänk, tillhör Pelle Jöns" var vid den åter riskerar blir nya flytbryggan.
Ja, du kan ju bestämma om det allmänna bordet ska stå där eller inte.
