F
"Privat väg"

Frångår ämnet lite.

Ibland står det "Privat väg" eller "enskild väg" på en skylt. Ofta är det hemmagjorda skyltar. Ibland är det falskt för att någon inte vill ha trafiken där. Man kan kolla med kommunen t.ex.

Ibland när man är på semester i norra Sverige och fiskar står det ibland "Privat väg" Men jag brukar köra på den ändå om jag vill fram där.

Någon gång har jag blivit tillsagd.

-Hörru du detta är faktiskt en privat väg (eller enskild väg)

-Då brukar jag svara: Ja, för att vara privat är den riktigt fin och bra skött.

-Men här får du inte köra!

-Det står det inget om!

-Vadå?

-Ja, det står ju privat väg och då betyder det att vägverket eller kommunen inte har hand om skötseln, inget annat.

-Va?

-Ja, så är det.

(Alltså, man bör kombinera skylten med obehöriga motorfordon förbjudet eller något liknande)

I Norrland har renägarna och andra numera pippi på att sätta upp bommar. Trots att de lever en del av turister. Förstår det inte. Köper deras fiskekort och handlar mat av dem. Sen får man inte köra på deras vägar. Rimmar illa. Har också blivit inlåst med bom någon gång, utan mobiltäckning. En organiserad fisketur. Då har de en gång med dragkroken slitit upp bommen. Batteridriven vinkelkap rekommenderas.

F Freddan#1 skrev:
"Privat väg"

Frångår ämnet lite.

Ibland står det "Privat väg" eller "enskild väg" på en skylt. Ofta är det hemmagjorda skyltar. Ibland är det falskt för att någon inte vill ha trafiken där. Man kan kolla med kommunen t.ex.

Ibland när man är på semester i norra Sverige och fiskar står det ibland "Privat väg" Men jag brukar köra på den ändå om jag vill fram där.

Någon gång har jag blivit tillsagd.

-Hörru du detta är faktiskt en privat väg (eller enskild väg)

-Då brukar jag svara: Ja, för att vara privat är den riktigt fin och bra skött.

-Men här får du inte köra!

-Det står det inget om!

-Vadå?

-Ja, det står ju privat väg och då betyder det att vägverket eller kommunen inte har hand om skötseln, inget annat.

-Va?

-Ja, så är det.

(Alltså, man bör kombinera skylten med obehöriga motorfordon förbjudet eller något liknande)

I Norrland har renägarna och andra numera pippi på att sätta upp bommar. Trots att de lever en del av turister. Förstår det inte. Köper deras fiskekort och handlar mat av dem. Sen får man inte köra på deras vägar. Rimmar illa. Har också blivit inlåst med bom någon gång, utan mobiltäckning. En organiserad fisketur. Då har de en gång med dragkroken slitit upp bommen. Batteridriven vinkelkap rekommenderas.
Var det inte du som hade synpunkter på andras trädgårdar och träd mm..

jaja.. om det är en enskild väg utan bidrag etc.
Så får man väl sätta upp vilka skyltar man vill och bommar/väghinder etc.
Allemansrätten ger ju inte dig rätt att framföra fordon på "privata" vägar.

Sen om ev skyltar har nån rättsverkan är väl tveksamt. Men om vägägaren säger åt dig är det väl så och om du förstör bommar är det väl förstörelse av privat egendom.

/ATW

• Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
A
F Freddan#1 skrev:
"Privat väg"

Med all rätt, varför ska du köra på deras vägar? Vad säger att just dom vars vägar har bom lever på Turister?

Tyvärr finns ju bommar för att folk inte sköter sig, lämnar skräp efter sig o.s.v. Renägarna har ett helsike för att folk inte kan låta bli att störa vid renkalvning, trots skyltning ska folk ut och jaga dom stackarna för att ta en bild.

Fiskekorten är oftast Fiskevårdsområden, ger inte rätt att köra var som helst, är fritt fram att promenera istället för att köra bil. Sällan det är en privatperson som säljer fiskekort till en egen sjö/tjärn/bäck.

Bara för att du "turistar" häruppe innebär inte att du har några egentliga rättigheter, däremot skyldigheter....

• Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
Karlia
Är det privat väg, dvs väg som sköts utan bidrag, har du ingen rätt att köra där. Du får gå eller cykla dock. Ägaren har all rätt att sätta upp skyltar eller bom som du givetvis inte får förstöra utan ska respektera.

• Gilla
Kätting och 4 till
  • Laddar…
F Freddan#1 skrev:
Varför tror du de sätter upp bommar? Inte är det för att hindra grannen som vill ut och plocka bär, nej alla bommar som kommit upp i princip överallt på småvägar är för att förhindra allt drägg som sätter upp campingplatser och lämnar enorma mängder skräp och skrot efter sig som en stackars markägare får bekosta att städa undan.
Att bli av med dem är en lång process, om man inte gör det på eget bevåg utanför lagens råmärken.
Allemansrättens dunkla skrivningar som tillkom under en tid när rörligheten mellan nationer knappt existerade är tyvärr nu utnyttjad av alla de som missbrukar den, inte minst från andra länder.

Allemansrätten är bra, men den borde enbart gälla för personer skrivna i Sverige.

Markägarna i din beskrivning gör vad dom lagligt kan göra för att undvika förstörelse på sina marker, och då drabbar det naturligtvis (som alltid) i första hand de som sköter sig,

Om du i det läget förstör en bom är du inte bättre än drägget som missbrukar vår frihet i naturen.

• Gilla
redep och 1 till
  • Laddar…
Det kostar att sköta en väg. När bilar kör på den så slits den. Varje gång en bil kör på den kommer man närmare nästa grusning.
Det är som med bildäck. När man kört ett visst antal mil så måste man köpa nya.

F Freddan#1 skrev:
"Privat väg"

Och i Svealand har man pippi på att sätta upp kameror som tar bilder på min regskylt och skickar en faktura för att jag kört där. Förstår inte det. Äter ju på deras restauranger, bor på deras hotell, handlar i deras butiker. Sen ska dom ha betalt för att man parkerar bilen!! Rimmar illa.

• Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 11 till
  • Laddar…
Är väl bara en tidsfråga innan vi får smarta vägbommar som släpper igenom dem som har gott "allemannsrättsbetyg" mot en liten avgift.

Sedan har vi ju den Svenska sjukan som alla boende i Sverige drabbas av... Det är någon annan som ska betala/arbeta...

/ATW

M Myckling skrev:
Och i Svealand har man pippi på att sätta upp kameror som tar bilder på min regskylt och skickar en faktura för att jag kört där. Förstår inte det. Äter ju på deras restauranger, bor på deras hotell, handlar i deras butiker. Sen ska dom ha betalt för att man parkerar bilen!! Rimmar illa.
Men det är ju bara att sänka hastigheten så slipper du få en faktura skickad till dig.:cool:

Fartkamera vid vägkanten med passerande bilar i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Fartland och 1 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Men det är ju bara att sänka hastigheten så slipper du få en faktura skickad till dig.:cool:

[bild]
Såna kameror har vi i norrut också.:cool: Jag tänker på de som fotograferar varje gång jag kör in i de centrala delarna av Svealands största stad. Då får jag betala fast jag knappt kan hålla styrfart.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Men Freddan har en poäng. Många med enskilda vägar verkar tro att bara det står att vägen är privat eller enskild, så får ingen köra bil på vägen. Rent juridiskt, behöver det också stå något om förbud för motorfordon. Det blir inte olagligt att köra på en privat väg bara för att den är privat. Men en ägare till en privat väg har rätt att förbjuda motorfordonstrafik.

• Gilla
martin.sveg och 8 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men Freddan har en poäng. Många med enskilda vägar verkar tro att bara det står att vägen är privat eller enskild, så får ingen köra bil på vägen. Rent juridiskt, behöver det också stå något om förbud för motorfordon. Det blir inte olagligt att köra på en privat väg bara för att den är privat. Men en ägare till en privat väg har rätt att förbjuda motorfordonstrafik.
Det tål väl att diskuteras hur man ska tolka en hempulad skylt där det står "privat väg".

Jag tror nog den som satt upp den menar att obehöriga ej ska åka där... det kanske inte räcker?

/ATW

M Myckling skrev:
Såna kameror har vi i norrut också.:cool: Jag tänker på de som fotograferar varje gång jag kör in i de centrala delarna av Svealands största stad. Då får jag betala fast jag knappt kan hålla styrfart.
Ja, de kamerorna är med ett jäkla ofog!
Vet inte hur det ser ut i Stockholm, men varje gång jag PASSERAR Göteborg så måste jag betala!:mad: Fast jag inte kör in i stan utan är på väg vidare norrut på en statligt finansierad motorväg.
O skulle man dessutom av någon anledning missa att betala avgiften kommer det en ”påminnelseavgift” på 500kr!!
En schysst procentsats på trängselskatten.
Statligt bedrägeri kallar jag det.
Usch!
Bäst jag slutar tänka på det innan jag skriver massa fula ord.

H hempularen skrev:
Egentligen behöver det bara markeras på något sätt som är tillräckligt begripligt. Behöver inte ens vara skyltar.

Enligt min mening är den vedertagna betydelsen av "privat väg" att den är av sedd för privat bruk, dvs. inte öppen för allmänheten (underförstått utöver det som är tvingande enligt allemansrätten).
Att en väg är enskild säger däremot ingenting om vem som får köra där, det handlar bara om huvudmannaskapet.

Sen kan man diskutera vad som är tydligt och begripligt... Men vem fattar inte att markägarens intention varit att informera om att alla bilar inte får köra där om man skriver "privat väg"?

• Gilla
ArneTW
  • Laddar…
Karlia
Allemansrätten är fantastisk, jag utnyttjar den ofta eftersom jag älskar att plocka svamp. Att respektera privata vägar är inte något problem, bom behövs inte för att jag ska avstå att köra in någonstans. Det finns andra vägar eller så får vi ställa bilen och gå en bit.

Att köra sönder privata vägar ingår ju inte i allemansrätten. Att ägaren av vägen blir sur för att hen får betala lagning av vägen för att främlingar inte begriper bättre är fullt förståeligt.

• Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.