24 881 läst ·
88 svar
25k läst
88 svar
Privat kamera, fast monterad riktad mot allmän plats, olaglig?
Det är tillåten att foto allmän plats. Det är inte tillåten att filma eller fota med en övervakningskamera.byggarätt skrev:Det verkar som att ingen är intresserad av vad som är lagligt utan alla fokuserar på vad som är olagligt....
detta tycker jag är konstigt?
Hur ska man kunna fota om all allmän plats till dit allmänheten har tillträde inte får fotas eftersom bilderna kan ju numera lokaliseras med tid och plats och anses som övervakning.
Fick man inte fast Emblas mördare med den typen av foton?
Lagen behöver verkligen utredas....vill vi eller vill vi inte...låta maktens människor skydda sig med kameror?
Jag tycker att kameror som övervakar av ett godkänt skäl i princip borde vara godkända medan olagliga skäl borde alltid straffas.Tillstånd borde bara krävas om någon kräver detta
Definitionen av en övervakningskamera finns i kameraövervakningslagen
Det finns som alla vet tusentals webkameror igång 24/7 på alla möjliga allmänna platser från gator och torg till krogar och hotellpooler mm. En det är långt utzoomade medan andra har så hög bildkvalitet att man lätt kan identifiera människor, regskyltar på bilar osv. Jag tvivlar mycket starkt på att alla dessa har tillstånd i form av övervakningskamera...
Kanske man "bara" skall döpa om kameran och syftet till nåt annat?
I min värld, och tidigare iaf, gick gränsen för tillståndsplikt vid att man kunde identifiera personer på bilden och den sträckte sig utanför egna tomten osv.
Kanske man "bara" skall döpa om kameran och syftet till nåt annat?
I min värld, och tidigare iaf, gick gränsen för tillståndsplikt vid att man kunde identifiera personer på bilden och den sträckte sig utanför egna tomten osv.
Nu hittar jag inte artikeln, men det var inte alltför länge sedan det stod i tidningen om någon som fick sin webkamera beslagtagen av polisen för brott mot kameralagen. Jag har inte sett någon uppföljning så jag vet inte hur det slutade. Har för mig att han hade monterat upp den på sin balkong eller fönsterbleck på nedre botten.
Jag skulle vara lite försiktig med att utgå från att kamerans upplösning är avgörande för frågan om en kamera skall betraktas som övervakningskamera eller inte. Lagen säger inget konkret om upplösning eller liknande utan formuleringen är "kan användas för personövervakning". Många av dessa kameror är garanterat olagliga men i praktiken handlar det säkert om att polisen normalt sett har bättre saker för sig än att jaga webkameror.
Väsentligt värre är väl alla de faktiska övervakningskameror som sitter i varenda liten butik och restaurang m.m och som knappast har tillstånd. Men även dessa verkar ju generellt sett få vara ifred.
Jag skulle vara lite försiktig med att utgå från att kamerans upplösning är avgörande för frågan om en kamera skall betraktas som övervakningskamera eller inte. Lagen säger inget konkret om upplösning eller liknande utan formuleringen är "kan användas för personövervakning". Många av dessa kameror är garanterat olagliga men i praktiken handlar det säkert om att polisen normalt sett har bättre saker för sig än att jaga webkameror.
Väsentligt värre är väl alla de faktiska övervakningskameror som sitter i varenda liten butik och restaurang m.m och som knappast har tillstånd. Men även dessa verkar ju generellt sett få vara ifred.
Hur menar du att det INTE skulle falla inom ramen av "andra optisk-elektroniska instrument och därmed jämförbara utrustningar som är uppsatta så att de, utan att manövreras på platsen, kan användas för personövervakning".
Det handlar om när någonting manövreras på plats.
Enligt Datainspektionens tolkning manövreras den på plats om du bär kameran.T ex håller den i handen, har den monterad på mage, hjälm, mm. . När den är monterad på ett fordon, t ex bil, cykel, barnvagn, mm. manövreras den inte på plats.
Kammarrätten kom fram till att när en kamera är monterad alldeles i närheten av den som använder kameran, och all hantering sker på plats på kameran, då manövreras den på plats, även om den är monterad på t ex en dashboard i en bil, och även om man tar kortare sekvenser med den (t ex 20 - 30 min).
Eftersom beslutet överklagades och högsta förvaltningsdomstolen fortfarande inte har beslutad om de ger prövningstillstånd, har domen inte vunnit laga kraft och är det inte helt tydlig när en kamera manövreras på plats.
Enligt Datainspektionens tolkning manövreras den på plats om du bär kameran.T ex håller den i handen, har den monterad på mage, hjälm, mm. . När den är monterad på ett fordon, t ex bil, cykel, barnvagn, mm. manövreras den inte på plats.
Kammarrätten kom fram till att när en kamera är monterad alldeles i närheten av den som använder kameran, och all hantering sker på plats på kameran, då manövreras den på plats, även om den är monterad på t ex en dashboard i en bil, och även om man tar kortare sekvenser med den (t ex 20 - 30 min).
Eftersom beslutet överklagades och högsta förvaltningsdomstolen fortfarande inte har beslutad om de ger prövningstillstånd, har domen inte vunnit laga kraft och är det inte helt tydlig när en kamera manövreras på plats.
Om jag har en kamera som kan fjärrstyras från mobilen så är det alltså bara en övervakningskamera när jag inte står bredvid den? Står jag bredvid och tar kort är det ingen övervakningskamera. Sen om jag nån gång råkar trigga en exponering när jag inte står bredvid kameran så är den en övervakningskamera just i det ögonblicket, men inte före eller efter?
Och det innebär då att om nån kommer och anklagar mig för otillåten kameraövervakning så kan jag säga "Jodå, jag stod bredvid kameran" och sen är det åklagaren som ska bevisa att jag inte gjorde det?
Och det innebär då att om nån kommer och anklagar mig för otillåten kameraövervakning så kan jag säga "Jodå, jag stod bredvid kameran" och sen är det åklagaren som ska bevisa att jag inte gjorde det?
Frågan är i vilken utsträckning PUL är tillämplig? I det fallet är väl, generellt sett, filmandet dels av privat natur, dels är det knappast frågan om att personuppgifterna sammanställs på ett strukturerat sätt.Plåthuset skrev:
En annan sak som är intressant gällande dashcams är att de är väldigt praktiska när någon beter sig som en idiot i trafiken och orsakar ett försäkringsärende där de i efterhand nekar till sitt agerande.Plåthuset skrev:
Den är en övervakningskamera om det är en kamera och den är fast monterad, oavsett om den filmar eller inte. Även en trasig kamera kan klassas som övervakningskamera. Det räcker alltså med att kameran, eller kamerahuset, sitter på plats. Att den tar bilder eller filmar spelar ingen roll.Nerre skrev:Om jag har en kamera som kan fjärrstyras från mobilen så är det alltså bara en övervakningskamera när jag inte står bredvid den? Står jag bredvid och tar kort är det ingen övervakningskamera. Sen om jag nån gång råkar trigga en exponering när jag inte står bredvid kameran så är den en övervakningskamera just i det ögonblicket, men inte före eller efter?
Så om du sätter upp din mobilstyrda kamera är det en övervaknigskamera så fort du lämnar platsen, oavsett om du använder den eller ej.
Till detta vill jag flika in ett klart och tydligt NJA.gaidin skrev:
Om du monterar den fast (och där finns det som sagt andra diskussioner kring definitionen av "fast") så är det en övervakningskamera oavsett du är på platsen eller ej.
Du menar denna händelsecpalm skrev:Nu hittar jag inte artikeln, men det var inte alltför länge sedan det stod i tidningen om någon som fick sin webkamera beslagtagen av polisen för brott mot kameralagen. Jag har inte sett någon uppföljning så jag vet inte hur det slutade. Har för mig att han hade monterat upp den på sin balkong eller fönsterbleck på nedre botten.
http://www.op.se/blaljus/polisen-beslagtog-hans-gopro-kamera