Måste fråga, jag var nere på Kjell och köpte en LED-strip på rulle, dock är jag väldigt frågande till hur man drar kablaget till denna.

Modellen jag köpte är http://www.kjell.com/sortiment/el/b...ster-slingor/led-list-varmvit-12v-ip20-p63221

Dock sitter det någon sorts kontakter på led-strippen, längst in på rullen sitter en hona och längst ut en hane. Dessa har jag ju ingen användning för, och då undrar jag om det är okej att ta väck dessa. För jag förstår inte varför dessa sitter där, matningen kommer ju från ett håll bara. Dvs klipper jag en remsa och löder fast på ena sidan matning för + och - så lyser ju slingan? Den ska ju inte matas från två håll heller...

Skumt, nån som vet? Det sitter med jämna mellanrum lödpunkter för + och - som jag antar är där man kan klippa strippen.

Sen en undran, när man löder på nya kablar på led-stripen, hur beröringsskyddar man lödpunkterna? Det räcker ju att nån sätter ett finger över dem, så zapp! Smältlim borde ju fungera?

/S

Redigerat:
steve5432 skrev:
Måste fråga, jag var nere på Kjell och köpte en LED-strip på rulle, dock är jag väldigt frågande till hur man drar kablaget till denna.

Modellen jag köpte är [länk]

Dock sitter det någon sorts kontakter på led-strippen, längst in på rullen sitter en hona och längst ut en hane. Dessa har jag ju ingen användning för, och då undrar jag om det är okej att ta väck dessa. För jag förstår inte varför dessa sitter där, matningen kommer ju från ett håll bara. Dvs klipper jag en remsa och löder fast på ena sidan matning för + och - så lyser ju slingan? Den ska ju inte matas från två håll heller...

Skumt, nån som vet? Det sitter med jämna mellanrum lödpunkter för + och - som jag antar är där man kan klippa strippen.

Sen en undran, när man löder på nya kablar på led-stripen, hur beröringsskyddar man lödpunkterna? Det räcker ju att nån sätter ett finger över dem, så zapp! Smältlim borde ju fungera?

/S
Kontakterna i båda ändarna måste ju vara till för om man vill förlänga den längre än 5meter. Den ena kontakten bör du väl kunna använda? Det brukar gå att köpa sådana kontakter separat och löda på. Krympslang över lödningarna bör funka som beröringsskydd, även om jag inte tror att det blir något "zapp" om man lägger fingret över. Det är trots allt bara 12V DC.

Hej!

Har nu lekt lite med grejorna. Kontakterna verkade endast sitta där för att man skulle kunna ansluta en viss sorts transformator. Men då jag ska löda dit eget kablage knipsade jag bort dessa, och det fungerar bra! LED-strippen lyser fint och är riktigt prisvärd tycker jag.

Vänligen
S

• Gilla
mångstekta
  • Laddar…
Gur gjorde du med beröringspunkter, tänkte sätta liknande från kjell under köksöns skiva och löda i hörnen, men vill försegla då man kommer att torka under skivan... Fungerar silikon eller leder det ström?

När jag köper "riktiga" proffs LED-stripes så beställer jag nästan alltid färdig kapade i de längder jag vill ha. Oftast monterade i en aluminiumprofil med linser.

På dessa är lödpunkterna alltid täckta med krympslang. (Förutom på de ip-klassade stripsen)

Hittade ingen bild på lödpunkterna, men så här ser aluminiumprofilen ut.
ImageUploadedByByggahus.se1357407650.868249.jpg

Använder ofta dessa över diskbänkar. Bra att den är inkappslad, då blir den lätt att hålla ren. Aluminiumet hjälper även till att kyla stripen, då blir livslängden längre.

Vilken tillverkare är det?

Jag har kapslade likt dina under köksskåpen med täcklist på framsidan, men under ön sticker skivan bara ut ett par cm så tänkte led list skulle synas mindre och mer en kul detalj därför en tanke på billigare prylar denna gång :)

led-zep skrev:
Vilken tillverkare är det?
Jag brukar beställa av Level Light (www.levellight.se). De brukar sätta in osram / sylvania LED.

Osram led:en är dyr, tror det rör sig om mågon 1000-lapp / meter. Men kvaliten och ljuset är kanon. Oftast ber jag dom sätta in sylvania LED som är mycket billigare.

• Gilla
led-zep
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.