9 880 läst ·
19 svar
10k läst
19 svar
Pristillägg för installation av downlights vid nybygge?
EyErOn, det är rätt om man vet om att det fungerar så. I annat fall är det lite som att sätta sig i en taxi och sedan när man är framme få betala dubble/tredubbla priset mot normalpriset och där chauffören sedan pekar på skylten på fönstret och konstaterar att det är hans prissättning - och att det är fri prissättning.
PS. Jämförelsepriset på taxi i Stockholm är ca 320 kr (resa på 10 km som tar 15 min), men det finns många bilar som åker runt med både 699, 997 och även en bra bit över 1000 kr på fönstret. Alltid plockar de upp någon kusin från landet, pensionär, synskadad, utlänning vid centralen eller på stan som hoppades att prissättningen var ungefär densamma för alla bilar. Lite skruvad jämförelse, jag vet ;-)
PS. Jämförelsepriset på taxi i Stockholm är ca 320 kr (resa på 10 km som tar 15 min), men det finns många bilar som åker runt med både 699, 997 och även en bra bit över 1000 kr på fönstret. Alltid plockar de upp någon kusin från landet, pensionär, synskadad, utlänning vid centralen eller på stan som hoppades att prissättningen var ungefär densamma för alla bilar. Lite skruvad jämförelse, jag vet ;-)
Du får nog vara lite ärligare i din jämförelse:Stefan LA N skrev:EyErOn, det är rätt om man vet om att det fungerar så. I annat fall är det lite som att sätta sig i en taxi och sedan när man är framme få betala dubble/tredubbla priset mot normalpriset och där chauffören sedan pekar på skylten på fönstret och konstaterar att det är hans prissättning - och att det är fri prissättning.
Kunden står och prutar med taxichauffören innan han sätter sig i bilen. Kunden lyckas få ner priset så pass mycket att taxichaffisen precis har råd att tanka bilen och ta ut lön. Kunden hotar hela tiden med att "sänk priset, annars går jag till en annan bil"
Ni kommer överens om ett fast pris.
När du väl satt dig i bilen och ni har åkt i 10 minuter så kommer du på att du är bajsnödig och ber chauffören stanna vid en mack. Du passar även på att köpa korv när du ändå är där.
Stoppet tar 27 minuter.
När du väl är framme vid slutdestination så vill du betala överenskommet pris, men chauffören vill ha dubbelt betalt.
Och du är helt oförstående.
Detta är ju resultatet av att alla jämt skall ha det så billigt som möjligt.Müssli skrev:
Hantverkartimmar betalar man gärna inte för.
Men exklusivt designer kakel eller en bänkskiva i granit är inga problem!
Det finns nog inte en privat kund i världen som har sån kolla att de kan säga EXAKT hur de vill ha det innan kontraktet är skrivet. Alltid är det ändringar längs vägen. Inte ens konsulter och arkitekter vars JOBB är att ta fram ritningar hela dagarna lyckas få allt rätt vid ritningsbordet. Beror det på lathet eller okunskap? Det får vi nog aldrig veta.Mikael_L skrev:
EyErOn, problemet i mitt fall var att jag inte kollade " à prislistan" utan litade på att priset var konkurrenskraftigt. Att betala för extra saker har jag inget problem med alls.
Jag tog en taxi med högt jämförelsepris helt enkelt. MITT fel att jag inte var noggrannare vid upphandlingen ochkontraktskrivander och det rör sig i detta fall om en underleverantör till generalentreprenaden som jag gör tilläggsbeställning mot som jag inte hade kontakt med alls under upphandlingen.
Vi har löst det nu så priset är mer konkurrenskraftigt på totalen.
Jag tog en taxi med högt jämförelsepris helt enkelt. MITT fel att jag inte var noggrannare vid upphandlingen ochkontraktskrivander och det rör sig i detta fall om en underleverantör till generalentreprenaden som jag gör tilläggsbeställning mot som jag inte hade kontakt med alls under upphandlingen.
Vi har löst det nu så priset är mer konkurrenskraftigt på totalen.
Klicka här för att svara