36 301 läst ·
869 svar
36k läst
869 svar
Prismodell hantverkare
useless skrev:
Det är ju det jag gör, jag köper via Ahlsell, lägger på 10-15% på mitt pris och sedan så är jag mkt dyrare än näthandeln.
Och tro mig,, jag är inget fan av....eller nej. Jag hatar Ahlsell. Dem vänder mina kunder emot mig och får mig att framstå som en skurk.
Byt leverantör då. Du kan använda elbutik som alla andra. Jag tror att många kunder accepterar den längre leveranstiden.C Calore skrev:
De gånger priserna jämförts tycks de dock ligga i samma region.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Men betalar du verkligen 50% mer hos Ahlsell än vad vi kan köpa grejerna för på CO? De flesta elektriker här på forumet brukar säga att deras pris är nära elbutik.se, ibland lite billigare, ibland lite dyrare, men 50%?C Calore skrev:
Jag är inte elektriker, jag är i vvs branschen. Men fenomenet är samma. Jag betalar fullt allvar MKT mer på Ahlsell, Dahl,onninen,solar,dvs centrum än Rinkaby, mfl säljer till privatpersoner för. Inte på alla produkter,, men på väldigt många.Fairlane skrev:
D Daniel 109 skrev:
Nu är jag inte elektriker, men vi låtsas det.
Det är svårt att beställa grejer på nätet och sedan montera dagen efter,, jag måste bygga upp ett mini lager,, det är väldigt dyrt och man riskerar att bli sittande på material, som nu tex, det vore inte kul att ha material för 100000 tals kronor som man inte blir av med pga karantän, jag torskade ett jobb på 150000 och ett för 5000 bara igår pga att folk ( förståeligt) är nervösa och inte satsar på värmesystem osv i dagens läge.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Ja, men även som VVS är kan du väl se priserna på Ahlsell för elprylar? Du får säker klart sämre rabatt än elfirma som omsätter över 50miljoner, men kolla exempelvis en Hager automatsäkring som denna elfirma ogenerat fakturerar 159 kr för (oklart om det är inklusive eller exklusive moms). Den kostar 54 kr på elbutik om jag kollat rätt säkring. Då är det inklusive moms. Jag gissar att moms tillkommer på de priset vi sett specade.
Ahlsell har olika pris på el o vvs köpte en kabel där en gång, skulle få betala 4500 för den,, jag skällde och vips 900. Dem lurar oss installatörer också. Det enda Ahlsell är bra för är att fika, resten är bara skitFairlane skrev:
Ja, men även som VVS är kan du väl se priserna på Ahlsell för elprylar? Du får säker klart sämre rabatt än elfirma som omsätter över 50miljoner, men kolla exempelvis en Hager automatsäkring som denna elfirma ogenerat fakturerar 159 kr för (oklart om det är inklusive eller exklusive moms). Den kostar 54 kr på elbutik om jag kollat rätt säkring. Då är det inklusive moms. Jag gissar att moms tillkommer på de priset vi sett specade.
Här lånat grossistkort från firmor jag känner när jag har handlat hos typ Storel o Ahlsells. Fick t.ex. 80% rabatt och hamnade ungefär på de priser som byggmarknaderna tar till vem som helst. Detta gäller el, vvs, färg, bygg och andra branscher, från 50% grossistrabatt och uppåt. Hantverkarna tjänar ofta mer på materielet än på timmarna. Man måste förhandla om rabatter när man hyr in hantverkare. Väljer du att köpa in materialet själv finns det få hantverkare som vill ta jobbet, eller så åker timpriset upp.Y Yen Chiou skrev:Hi,
Jag fick fakture för köksrenovering igår men inse jag nåt varor till exempel vägguttag är jättedyrt och jag känns det är inte sant. Vad kan jag göra? Jag försaker att ringa de men de sager det är rekommendation priset för kunder?!
Kan nåt berätta mig om det är normalt pris?
det här vägguttag kostnad 1269.90sek innan VAT. är det normalt?
[bild]
[bild]
Tack
hjälplös kvinna
Av de anledningen anlitar jag hantverkare om jag verkligen måste!K Kjllek skrev:Här lånat grossistkort från firmor jag känner när jag har handlat hos typ Storel o Ahlsells. Fick t.ex. 80% rabatt och hamnade ungefär på de priser som byggmarknaderna tar till vem som helst. Detta gäller el, vvs, färg, bygg och andra branscher, från 50% grossistrabatt och uppåt. Hantverkarna tjänar ofta mer på materielet än på timmarna. Man måste förhandla om rabatter när man hyr in hantverkare. Väljer du att köpa in materialet själv finns det få hantverkare som vill ta jobbet, eller så åker timpriset upp.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Där fick du alltså 80% rabatt direkt. Rabatten skiljer sig såklart mellan olika varor, men att tro att en elfirma med den omsättning som vi talar om här skulle ha 40% på allt och dela rabatten. Med kunden, det tror jag inte. De är helt enkelt fula typer i min värld.C Calore skrev:
Hur kan du kalla det rabatt?