36 308 läst ·
869 svar
36k läst
869 svar
Prismodell hantverkare
De redovisar försäljningspris innan affären.T tomsk skrev:??????????.
Edition på det som du säger.
Tror du verkligen att företag går ut och redovisar inköpspriserna.
Kolla så fall med apoteken och så kallad Viagra eller verksamsubstans sialadenafil..eller liknande det hade dom 374% (Om jag kommer ihåg rätt det var över 300% med säkerhet?)
Som sagt statligt företag....
Så då måste ju minst 300% i påslag vara ok
Eftersom dom prissätter så...
Som sagt fri prissättning fråga FÖRST
Om det varit en perfekt marknadsekonomi så finns inga affärshemligheter. Men en perfekt marknadsekonomi är extremt ovanlig.
Men kunden måste vara informerad om priset innan affären genomförs. Annars kan man inte hävda att det är någon typ av marknadsekonomi.
@tomsk
Tycker det är Hawaii hockey på dina argument och jämförelser.
Du anlitar en taxichaffis för att handla en stock snus för du är full på Lidl öl och inte kapabel att ta servicebilen till tjorren.
-500:- kronor! Säger Mehmet taxi-chaufför för att åka till affären. - "Då går jag in och handlar den och lämnar den till dig."
Perfekt tänker du och säger GO.
Mehmet kommer och levererar din snus och vill ha sina 500:- för körningen men även 1500:- för snuset.
Du slår backut på priset och säger att det är ju alldeles för dyrt. Kostar ju bara 300:- på Bengans livs!
Ja hos Bengans säger Mehmet. Men jag handla hos min kompis Mustafas Halal kött och snus. Där kostar det 2000:- per stock. Men du får lite rabatt så det blir 1500:- per stock. Här se Mustafas kvitto.
Skulle du känna dig lurad?
Tycker det är Hawaii hockey på dina argument och jämförelser.
Du anlitar en taxichaffis för att handla en stock snus för du är full på Lidl öl och inte kapabel att ta servicebilen till tjorren.
-500:- kronor! Säger Mehmet taxi-chaufför för att åka till affären. - "Då går jag in och handlar den och lämnar den till dig."
Perfekt tänker du och säger GO.
Mehmet kommer och levererar din snus och vill ha sina 500:- för körningen men även 1500:- för snuset.
Du slår backut på priset och säger att det är ju alldeles för dyrt. Kostar ju bara 300:- på Bengans livs!
Ja hos Bengans säger Mehmet. Men jag handla hos min kompis Mustafas Halal kött och snus. Där kostar det 2000:- per stock. Men du får lite rabatt så det blir 1500:- per stock. Här se Mustafas kvitto.
Skulle du känna dig lurad?
Redigerat:
Kul jämförelse med apoteken. Gamla Apoteket delades upp privatiserades i flera företag för att skapa konkurrens.T tomsk skrev:
Nu finns en webbtjänst så man själv kan kontrollera vilket apotek som har en viss vara hemma.
De har små eller inga lager för att pressa kostnaderna. Man kan få åka flera mil för att få tag i en viss medicin även om man bor i en stad med många apotek.
Och så har vi marknadsekonomins förlovade land, USA, som har världens dyraste mediciner.
Dessutom tillåter vi amerikanska läkemedelsföretag att köpa upp och lägga ner europeiska läkemedelsföretag.
För att en marknadsekonomi skall fungera krävs visa regler.
Man får dock välja om man skall försvara företagens rätt att sätta hur höga priser de vill och deras rätt att köpa upp konkurrenter eller skydda konsumenter mot oskäligt höga priser.
Köpladornas begränsade sortiment av tex elprylar går inte att jämföra med en lokal elgrossist som lagerför ett mer komplett sortiment av elprylar som behövs på den lokala marknaden.
Var det inte någon som förlorade en tvist om priset på elprylar där man kom fram till att elektrikerföretaget hade rätt att göra ett skäligt påslag och att man inte lyckats visa jämförbara produkter och priser. (Vilket iofs verkar lite klantigt). Konsumenten förlorade och fick betala ränta på innehållna pengar...
Marknadsekonomikashieda skrev:
Inget ovanligt med olika pris för damma produkt........
Varför tror du prisjakt finns??????
Tydligen är inte den siste mindre begåvade människan född än
Jo, på en väl fungerande marknad finns inga stora prisskillnader.
1 handla själv då.....Fairlane skrev:
Ja nu är vi återigen tillbaks. Jag skriver långsamt så ska vi se om det går in bättre:
1. Det är inte 300% påslag på inköpspris som är problemet, utan att man ligger 300% över andra ställen där kunderna kan handla. Köper du in elutttag från Elko eller Schneider Electric för 1 kr så kan du lägga på flera 1000% utan att folk känner sig lurade. Köper du in de till samma pris som vi övriga så kan du inte göra det
2. Vilken timpenning betalar du på Apoteket?
Vad är problemet.
Läs långsamt så kanske du förstår...
2 . Dom har mera monopol möjligen oligopol.... ännu värre........
Med det inräknat så kan vi ok så jobba gratis om vi har samma omsättning på mtrl i kronor som apoteket har per timme per anställd och dessutom slå på 374 %
Räkna själv om varje anställd snittar 100 000 i timmen.... ojaa jag vet att det finns skamlöst dyr medicin
Håller med i princip .blackarrow skrev:
Kul jämförelse med apoteken. Gamla Apoteket delades upp privatiserades i flera företag för att skapa konkurrens.
Nu finns en webbtjänst så man själv kan kontrollera vilket apotek som har en viss vara hemma.
De har små eller inga lager för att pressa kostnaderna. Man kan få åka flera mil för att få tag i en viss medicin även om man bor i en stad med många apotek.
Och så har vi marknadsekonomins förlovade land, USA, som har världens dyraste mediciner.
Dessutom tillåter vi amerikanska läkemedelsföretag att köpa upp och lägga ner europeiska läkemedelsföretag.
För att en marknadsekonomi skall fungera krävs visa regler.
Man får dock välja om man skall försvara företagens rätt att sätta hur höga priser de vill och deras rätt att köpa upp konkurrenter eller skydda konsumenter mot oskäligt höga priser.
Köpladornas begränsade sortiment av tex elprylar går inte att jämföra med en lokal elgrossist som lagerför ett mer komplett sortiment av elprylar som behövs på den lokala marknaden.
Var det inte någon som förlorade en tvist om priset på elprylar där man kom fram till att elektrikerföretaget hade rätt att göra ett skäligt påslag och att man inte lyckats visa jämförbara produkter och priser. (Vilket iofs verkar lite klantigt). Konsumenten förlorade och fick betala ränta på innehållna pengar...
Näst sista stycket kan man vrida och vända på.
Orkar dock inte utveckla det
Tyvärr så kan man likna många företag med petsonlighetskaraktären psykopat med allt vad det innebär.
På konsumentsidan då.T Taxture skrev:
På tillverkarsidan är det inte någon fungerande marknadsekonomi, utan ett sinnrikt oligopol där de stora aktörerna bestämmer önskat pris och produktionsvolymer som ger det önskade priset.
Dagens synnerligen låga pris beror på att deras samarbete har tillfälligt havererat, så Saudiarabien har öppnat kranarna för fullt, vilket alltså sänker världsmarknadspriset till dessa nivåer.
Så det är i normala fall en dysfunktionell marknad med konstgjort upphållna prisnivåer.
Inte för att jag egentligen misstycker, vi bränner mer än tillräckligt med olja i världen ändå ...
Ja, när det gäller bensin är det en bra marknadsekonomi på slutkonsumentnivå. Men även på producent nivå funkar det hyfsat. Prisskillnaderna beror på kvalitetsskillnad, vilka priser som gäller är välkänt för alla parter och det finns flera aktörer. Kartellerna funkar inte så bra längre.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
1. Köper jag själv så får jag ingen hantverkare som vill montera. Det är dock inte det viktigaste. Det stora i det hela är att vissa hantverkare VILL lura sina kunder. Andra vill det inte men försvarar med näbbar och klor de som gör det. Sen har vi en stor grupp hederligare hantverkare som vill göra ett hyggligt jobb till ett tydligt pris. Att ha ett tydligt timpris och dölja att man tar sjukt betalt för material är inte tydligt.T tomsk skrev:1 handla själv då.....
Vad är problemet.
Läs långsamt så kanske du förstår...
2 . Dom har mera monopol möjligen oligopol.... ännu värre........
Med det inräknat så kan vi ok så jobba gratis om vi har samma omsättning på mtrl i kronor som apoteket har per timme per anställd och dessutom slå på 374 %
Räkna själv om varje anställd snittar 100 000 i timmen.... ojaa jag vet att det finns skamlöst dyr medicin
2. Monopol eller oligopol på apoteket är ointressant. Jag vet vad jag får betala och ingen sitter och säger "du får bra rabatt från mig" utan att tala om priset och sen ge 20% på listpris.
Ett vanligt argument är annars "gör själv då". Bortsett ifrån att det inte är tillåtet för eljobb så fattar jag inte hur man kan vara så korkade så man säger det till en kund som blivit lurad. Tanken är väl "om jag säger det riktiga beloppet jag vill ha så kommer kunden tacka nej, så jag säger bara delar och lurar kunden istället. "
INTE???????D Daniel 109 skrev:
dom flesta kartellerna är förbjudna.
Men fackets ursprungside är en kartell
Att gemensamt bestämma priset på arbete..
Den funkar ändå hyfsat med variation mellan dom olika förbunden
Jag pratade om oljemarknaden. Inget annat.