C Calore skrev:
Nej
Okej. Trodde de var allmänt känt. Kanske är lite geografiskt vad det kallas. Trodde du var verksam i Stockholm.
 
Fairlane
C Calore skrev:
Mobbningen av hantverkare på detta forum ,måste upphöra
Jag ser ibland inlägg av typen "alla hantverkare är skurkar ..." och jag är helt enig med dig om att det är ett dumt sätt att uttrycka sig. De flesta är hantverkare är vettiga personer som jag och många med mig respekterar högt. Jag ser den typen av inlägg lite oftare än vad man borde, men den stora majoriteten uttrycker sig inte så.

Det som stör i den här tråden (och många liknande) är att vi här har ett fall där elektrikerfirman uppenbart lurar sin kund och fakturerar en materialkostnad på över 6000 kronor när samma varor (inte liknande, utan exakt samma) kan köpas för 1600 kr på elbutik (uträkningen finns i #249). Flera andra elektriker visar också sina priser på Ahsell (eller annan grossist) som ligger runt 1600-1800 kr. Många elektriker (och andra hantverkare) säger att det här är sjukt fakturerat, att det är att lura sin kund.

Sen kommer det alltid in personer i dessa trådar som skriver saker som:
1. Andra branscher lägger också på flera 100%
2. Det är fri prissättning
3. Jag vägrar att jobba med privatpersoner
4. Ni vill inte att en hantverkare ska få tjäna pengar / Ni vill ha allt gratis
5. Fråga om priset först då!
6. Ni hatar hantverkare

Mina tankar om dessa saker:
1. Absolut finns det många brancher som lägger på flera 100% eller mer, men de tar oftast inte betalt för sin kompetens i form av timtaxa. Jag anlitar en hantverkar för att den är duktig på sitt jobb, ett jobb som både innebär att veta vilka saker som behövs och hur man får ihop dessa. På samma sätt som man betalar en IT-person, en revisor etc för deras kompetens. Dessutom jämför vi inte prispåslag på inköpspris, utan mot vad vi kan handla för själva. Kan vi köpa eluttaget för 200 kr, vill vi inte betala 1000 kr.

2. Nja, det ska vara skäligt också.

3. Helt ok beslut, men det då kanske man bör vara medveten om att andra regelverk (lagar) gäller. Vanligtvis är det nog rätt hårt specificerat vilka priser man kan ta, men om det inte är det så försöker man nog inte ta vad som helst ändå, utan vill ha en seriös affärsrelation.

4. Vissa anser nog att hantverkare tjänar för mycket, men det är sällan frågan. Frågan rör att man döljer en stor kostnad för kunden fram tills dess att fakturan kommer. Jag har läst mängder med inlägg på forumet och jag har inte sett ett enda från någon som vill ha arbete utfört gratis. Däremot har jag sätt "ni vill bara ha allt gratis" flera gånger...

5. Det kan man göra ibland och man bör också göra det ibland. Att någon inte frågar ser jag dock inte som ett upplägg för att fakturera vad man vill. Visst kan man tycka att jag var naiv när jag bad elektriker montera ett vanligt utomhusuttag hemma, utan att fråga om priset på uttaget. Min elektriker monterade snyggt och prydligt, kom med tips på förbättringar (tack) och tog rimlgit betalt. Han tog inte chansen att fakturera 3-4 ggr normalpris för uttaget bara för att jag inte frågade.

6. Verkligen inte! Jag tror de flesta känner som jag, stort förtroende och stor respekt för de hantverkare vi anlitat. Dock dyker det ju upp sådana härfall ibland där man blåser en person. Många hantverkare föraktar beteendet, men några hejar glatt på sina hantverkarkollegor, trots att de samtidigt ivrigt påpekar att de själva inte agerar så. Obegripligt för mig.
 
  • Gilla
Puhnallen och 10 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag ser ibland inlägg av typen "alla hantverkare är skurkar ..." och jag är helt enig med dig om att det är ett dumt sätt att uttrycka sig. De flesta är hantverkare är vettiga personer som jag och många med mig respekterar högt. Jag ser den typen av inlägg lite oftare än vad man borde, men den stora majoriteten uttrycker sig inte så.

Det som stör i den här tråden (och många liknande) är att vi här har ett fall där elektrikerfirman uppenbart lurar sin kund och fakturerar en materialkostnad på över 6000 kronor när samma varor (inte liknande, utan exakt samma) kan köpas för 1600 kr på elbutik (uträkningen finns i #249). Flera andra elektriker visar också sina priser på Ahsell (eller annan grossist) som ligger runt 1600-1800 kr. Många elektriker (och andra hantverkare) säger att det här är sjukt fakturerat, att det är att lura sin kund.

Sen kommer det alltid in personer i dessa trådar som skriver saker som:
1. Andra branscher lägger också på flera 100%
2. Det är fri prissättning
3. Jag vägrar att jobba med privatpersoner
4. Ni vill inte att en hantverkare ska få tjäna pengar / Ni vill ha allt gratis
5. Fråga om priset först då!
6. Ni hatar hantverkare

Mina tankar om dessa saker:
1. Absolut finns det många brancher som lägger på flera 100% eller mer, men de tar oftast inte betalt för sin kompetens i form av timtaxa. Jag anlitar en hantverkar för att den är duktig på sitt jobb, ett jobb som både innebär att veta vilka saker som behövs och hur man får ihop dessa. På samma sätt som man betalar en IT-person, en revisor etc för deras kompetens. Dessutom jämför vi inte prispåslag på inköpspris, utan mot vad vi kan handla för själva. Kan vi köpa eluttaget för 200 kr, vill vi inte betala 1000 kr.

2. Nja, det ska vara skäligt också.

3. Helt ok beslut, men det då kanske man bör vara medveten om att andra regelverk (lagar) gäller. Vanligtvis är det nog rätt hårt specificerat vilka priser man kan ta, men om det inte är det så försöker man nog inte ta vad som helst ändå, utan vill ha en seriös affärsrelation.

4. Vissa anser nog att hantverkare tjänar för mycket, men det är sällan frågan. Frågan rör att man döljer en stor kostnad för kunden fram tills dess att fakturan kommer. Jag har läst mängder med inlägg på forumet och jag har inte sett ett enda från någon som vill ha arbete utfört gratis. Däremot har jag sätt "ni vill bara ha allt gratis" flera gånger...

5. Det kan man göra ibland och man bör också göra det ibland. Att någon inte frågar ser jag dock inte som ett upplägg för att fakturera vad man vill. Visst kan man tycka att jag var naiv när jag bad elektriker montera ett vanligt utomhusuttag hemma, utan att fråga om priset på uttaget. Min elektriker monterade snyggt och prydligt, kom med tips på förbättringar (tack) och tog rimlgit betalt. Han tog inte chansen att fakturera 3-4 ggr normalpris för uttaget bara för att jag inte frågade.

6. Verkligen inte! Jag tror de flesta känner som jag, stort förtroende och stor respekt för de hantverkare vi anlitat. Dock dyker det ju upp sådana härfall ibland där man blåser en person. Många hantverkare föraktar beteendet, men några hejar glatt på sina hantverkarkollegor, trots att de samtidigt ivrigt påpekar att de själva inte agerar så. Obegripligt för mig.
.
Välskrivet och förstår i sak....
Men du jämför äpplen och päron..
Många skriker efter makrknadsekonomins självreglering och tycker det är bra..så även jag oftast......
Man vill utnyttja att det går att köpa billigare på andra ställen... gör det då. Kom inte efter och bara jämför produkt efter det är mycket knowe how också....
Alldeles oavsett det var konsekvent och håll er till marknadsekonomin vilket innebär fri prissättning och självsanerande marknad.
Där det i teorin innebär att dom som tar betalt som UPPLEVS oskäligt försvinner.
Bland den viktigaste tillgången som finns är förtroendekapitalet gäller både privatperson som företag....

Dessutom kanske det ligger något i dom synpunkterna som du specat som siffror....
Om man bortser från punkt 1.4.6 då dom är för mycket värdering och saknar evedence
 
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
D
T tomsk skrev:
.
Välskrivet och förstår i sak....
Men du jämför äpplen och päron..
Många skriker efter makrknadsekonomins självreglering och tycker det är bra..så även jag oftast......
Man vill utnyttja att det går att köpa billigare på andra ställen... gör det då. Kom inte efter och bara jämför produkt efter det är mycket knowe how också....
Alldeles oavsett det var konsekvent och håll er till marknadsekonomin vilket innebär fri prissättning och självsanerande marknad.
Där det i teorin innebär att dom som tar betalt som UPPLEVS oskäligt försvinner.
Bland den viktigaste tillgången som finns är förtroendekapitalet gäller både privatperson som företag....

Dessutom kanske det ligger något i dom synpunkterna som du specat som siffror....
Om man bortser från punkt 1.4.6 då dom är för mycket värdering och saknar evedence
Jag håller med om att det är mest kundens ansvar att se till att marknadsekonomin funkar, dock är det inte helt enkelt eftersom i princip alla marknader innehåller regleringar (utom de kriminella, knark osv), och så måste det nog vara i de flesta fallen. Nu är vi inne på finansiella teorier som ligger HELT utanför tråden men jag menar nog fortfarande att inköpare och kunder av byggtjänser gör ett sämre jobb än genomsnittet av marknader och detta i sin tur skapar skevheter som det som startade tråden.
 
Marknadsekonomi förutsätter transparens. Det är främst avsaknaden av den som kritiseras.
 
  • Gilla
Jocke Best och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Marknadsekonomi förutsätter transparens. Det är främst avsaknaden av den som kritiseras.
Ska jag vara petig så är full transparens ett krav för en "perfekt marknad", inte ett krav för marknadsekonomi.

Skulle aldrig försökt knäppa dig på näsan om du inte haft ordet "Besserwisser" under ditt användarnamn. :crysmile:
För jag förstod nog att det var i princip detta du ändå menade ... ;)
 
Det är väl lite av problemet att det finns ett informationsunderläge när det gäller köp av olika typer av tjänster vilket medvetet eller omedvetet utnyttjas av företag. Om vi tar en annan bransch som exempel, taxi, där friåkare kunde ta i princip hur mycket som helst betalt om kunden inte frågade om priset innan. De utnyttjade helt enkelt kundernas okunskap men där har man nu lagstiftat för att få någon typ av ordning på eländet. I det fallet så var de hatade av de seriösa taxiåkarna men när det gäller motsvarande beteende hos hantverkare så finns det förvånande fortfarande en del hantverkare som envetet försvarar beteendet med skyhöga materialpåslag som inte tydligt kommunicerats till kund innan. (Ingen vettig människa sätter sig i en taxibil som kostar flera gånger mer än en den normala taxin och detsamma gäller så klart också hantverkare)

Jag har varit medlem på Byggahus.se i över 13 år och den här diskussionen kring materialpåslag är ständigt aktuell. Men det är spännande att sett utvecklingen och det är stor skillnad idag jämfört med när jag blev medlem. Idag är det mycket färre som försvarar modellen med höga påslag och till och med branschen själv ifrågasätter grossisternas prismodell och påslaget på material.

Det som är spännande i diskussionerna är att vissa hantverkare går runt på en fullt rimlig timdebitering och samtidigt tar ungefär samma pris som exempelvis elbutik.se ut till kund medans vissa hantverkare verkar leva i en annan värld där man behöver ha stora påslag och andra påslag för att gå runt. Som kund gäller det att hitta den första kategorin och det verkar dessutom så att, vilket kanske inte är så konstigt, att det är de mest uppskattade och kompetenta hantverkarna som är i den första kategorin.
 
  • Gilla
Puhnallen och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ska jag vara petig så är full transparens ett krav för en "perfekt marknad", inte ett krav för marknadsekonomi.

Skulle aldrig försökt knäppa dig på näsan om du inte haft ordet "Besserwisser" under ditt användarnamn. :crysmile:
För jag förstod nog att det var i princip detta du ändå menade ... ;)
Men nu var både ”full” och ”perfekt” uteslutna i mitt inlägg. Man kan inte lura kunderna och hänvisa till marknadsekonomi.
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Marknadsekonomi förutsätter transparens. Det är främst avsaknaden av den som kritiseras.
??????????.
Edition på det som du säger.
Tror du verkligen att företag går ut och redovisar inköpspriserna.
Kolla så fall med apoteken och så kallad Viagra eller verksamsubstans sialadenafil..eller liknande det hade dom 374% (Om jag kommer ihåg rätt det var över 300% med säkerhet?)
Som sagt statligt företag....
Så då måste ju minst 300% i påslag vara ok
Eftersom dom prissätter så...
Som sagt fri prissättning fråga FÖRST
 
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
M mr_bygg skrev:
Det är väl lite av problemet att det finns ett informationsunderläge när det gäller köp av olika typer av tjänster vilket medvetet eller omedvetet utnyttjas av företag. Om vi tar en annan bransch som exempel, taxi, där friåkare kunde ta i princip hur mycket som helst betalt om kunden inte frågade om priset innan. De utnyttjade helt enkelt kundernas okunskap men där har man nu lagstiftat för att få någon typ av ordning på eländet. I det fallet så var de hatade av de seriösa taxiåkarna men när det gäller motsvarande beteende hos hantverkare så finns det förvånande fortfarande en del hantverkare som envetet försvarar beteendet med skyhöga materialpåslag som inte tydligt kommunicerats till kund innan. (Ingen vettig människa sätter sig i en taxibil som kostar flera gånger mer än en den normala taxin och detsamma gäller så klart också hantverkare)

Jag har varit medlem på Byggahus.se i över 13 år och den här diskussionen kring materialpåslag är ständigt aktuell. Men det är spännande att sett utvecklingen och det är stor skillnad idag jämfört med när jag blev medlem. Idag är det mycket färre som försvarar modellen med höga påslag och till och med branschen själv ifrågasätter grossisternas prismodell och påslaget på material.

Det som är spännande i diskussionerna är att vissa hantverkare går runt på en fullt rimlig timdebitering och samtidigt tar ungefär samma pris som exempelvis elbutik.se ut till kund medans vissa hantverkare verkar leva i en annan värld där man behöver ha stora påslag och andra påslag för att gå runt. Som kund gäller det att hitta den första kategorin och det verkar dessutom så att, vilket kanske inte är så konstigt, att det är de mest uppskattade och kompetenta hantverkarna som är i den första kategorin.
Kolla mitt senare inlägg

Då är vi återigen tillbaks
På att det är fri prissättning. Jämför på apoteket minst 300% påslag på generitisk Viagra som ligger utanför högkostnadsskyddet.popcorn och läsk biografer.plastpåsar i dagvaruhandeln (var den varan som affärerna hade störst %påslag på ta det och lägg ut det på 500 000 påsar då snackar vi pengar. Kaffet på cafe tk typ 1 kr M.m
M.m
 
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
M mr_bygg skrev:
Det är väl lite av problemet att det finns ett informationsunderläge när det gäller köp av olika typer av tjänster vilket medvetet eller omedvetet utnyttjas av företag. Om vi tar en annan bransch som exempel, taxi, där friåkare kunde ta i princip hur mycket som helst betalt om kunden inte frågade om priset innan. De utnyttjade helt enkelt kundernas okunskap men där har man nu lagstiftat för att få någon typ av ordning på eländet. I det fallet så var de hatade av de seriösa taxiåkarna men när det gäller motsvarande beteende hos hantverkare så finns det förvånande fortfarande en del hantverkare som envetet försvarar beteendet med skyhöga materialpåslag som inte tydligt kommunicerats till kund innan. (Ingen vettig människa sätter sig i en taxibil som kostar flera gånger mer än en den normala taxin och detsamma gäller så klart också hantverkare)

Jag har varit medlem på Byggahus.se i över 13 år och den här diskussionen kring materialpåslag är ständigt aktuell. Men det är spännande att sett utvecklingen och det är stor skillnad idag jämfört med när jag blev medlem. Idag är det mycket färre som försvarar modellen med höga påslag och till och med branschen själv ifrågasätter grossisternas prismodell och påslaget på material.

Det som är spännande i diskussionerna är att vissa hantverkare går runt på en fullt rimlig timdebitering och samtidigt tar ungefär samma pris som exempelvis elbutik.se ut till kund medans vissa hantverkare verkar leva i en annan värld där man behöver ha stora påslag och andra påslag för att gå runt. Som kund gäller det att hitta den första kategorin och det verkar dessutom så att, vilket kanske inte är så konstigt, att det är de mest uppskattade och kompetenta hantverkarna som är i den första kategorin.
Kunskap är makt
 
T tomsk skrev:
Då är vi återigen tillbaks
På att det är fri prissättning. Jämför på apoteket minst 300% påslag på generitisk Viagra som ligger utanför högkostnadsskyddet
Tycker jämförelsen ”haltar” väldigt här......
Vad skulle du tycka om apoteket dessutom tog kr1.000:- för att stoppa viagrapillret i din mun?

Och var på ”öppna” marknaden hittar du viagra 300% billigare?

Visst är prissättningen fri men om normalt marknads pris ligger kring kr100:- +/- 20-30%
Skulle jag iaf bli sur om jag fick en faktura där samma sak kostar kr472:-
 
T tomsk skrev:
Kunskap är makt
Och empati är en mänsklig egenskap.

Du verkar inte vara intresserad av att förstå att många blir irriterade av de stora skillnaderna mellan vad de oseriösa hantverkarna fakturerar och vad EXAKT SAMMA material kostar som privatperson.
 
Fairlane
T tomsk skrev:
Kolla mitt senare inlägg

Då är vi återigen tillbaks
På att det är fri prissättning. Jämför på apoteket minst 300% påslag på generitisk Viagra som ligger utanför högkostnadsskyddet.popcorn och läsk biografer.plastpåsar i dagvaruhandeln (var den varan som affärerna hade störst %påslag på ta det och lägg ut det på 500 000 påsar då snackar vi pengar. Kaffet på cafe tk typ 1 kr M.m
M.m
Ja nu är vi återigen tillbaks. Jag skriver långsamt så ska vi se om det går in bättre:

1. Det är inte 300% påslag på inköpspris som är problemet, utan att man ligger 300% över andra ställen där kunderna kan handla. Köper du in elutttag från Elko eller Schneider Electric för 1 kr så kan du lägga på flera 1000% utan att folk känner sig lurade. Köper du in de till samma pris som vi övriga så kan du inte göra det

2. Vilken timpenning betalar du på Apoteket?
 
  • Gilla
larka742 och 2 till
  • Laddar…
T tomsk skrev:
Kunskap är makt
Va??? Citerade du fel inlägg här?

T tomsk skrev:
Kolla mitt senare inlägg

Då är vi återigen tillbaks
På att det är fri prissättning. Jämför på apoteket minst 300% påslag på generitisk Viagra som ligger utanför högkostnadsskyddet.popcorn och läsk biografer.plastpåsar i dagvaruhandeln (var den varan som affärerna hade störst %påslag på ta det och lägg ut det på 500 000 påsar då snackar vi pengar. Kaffet på cafe tk typ 1 kr M.m
M.m
Citerade du fel inlägg eller har du inte bara läst vad jag skrev?

Men du är ett utmärkt exempel på den grupp som genom åren med mer eller mindre krystade argument försvarat höga materialpåslag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.