36 308 läst ·
869 svar
36k läst
869 svar
Prismodell hantverkare
Ja vart är din overhead kostnad ? Du vet lokaler revisor försäkringar någon på kontoretF FC_Bygg skrev:Exempel: elektriker med 30000kr/månad i lön
Lönekostnad (med avtalspension)500000kr/år
Leasingbil (leasing+bonus malus) 62500kr/år
Bränsle (2500mil) 25000kr/år
Diverse verktyg/kläder 50000kr/år
Totalt: 637500kr/år
Intäkter (80% beläggning) (notera att moms ej är inräknat)
Timmar 227dagar x 8 timmar x 450kr/timma x0.8 = 653760kr/år
Service bil (minst en per dag i snitt) 227 dagar x 450kr= 102150kr/år
Material (750000kr/år 15% påslag) 112500kr/år
Totalt: 868410kr/år
Vinst: 230910kr/år
Exemplet ovan visar att man kan gå runt på bara timmar.
Så det det borde vara fullt möjligt att gå runt på 10-15% påslag på material.
Har jag missat nåt?
Edit: dra ifrån företagsförsäkring från vinsten. Den glömde jag.
Kanske ska ha lön ?
Vart är kostnaden för utb ?
Vart är kostnaden för alla certifieringar
Jag behöver . Tiden som går åt för kurserna
Som ej går att debitera .
Certifiering av nödvändiga instrument vi inom vvs tex andvänder .
Listan kan göras längre .
Hyr en lokal i Sthlm tex . passade på att ringa en kollega i branschen och fråga vad han han betalar för sina 115 m2 i Järfälla. Adress Skarprättarvägen. Håll i hatten
Ink moms 16 tkr i månaden då tillkommer
El vatten värme ventilation och snöröjning .
Sista kvartalets räkning va på 48 tkr !!
Då finns ett wc duschrum . Plats för ett kylskåp micro och kaffebryggare brevid 3 skåp för ombyte . Fika bordet står i verkstan / lagret
För verktyg och delar .
Vart tror du din vinst finns i din kalkyl ?
så här ser det ut här i tokholm om man ska kunna bedriva verksamhet .
jag har likvärdiga kostnader bara på mitt förråd
Inte lika dyrt som han som tur är
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Nej, men här talar vi om en köksrenovering där företaget TS anlitar rekommenderar en elfirma. Om den elfirman nu är "Nasa" kanske de kan vara tillräckligt professionella för att säga "Tyvärr vi lagar inte cyklar".T tomsk skrev:
Vad har det med dolda prispåslag på material att göra? Är det ens unikt för branschen?T tomsk skrev:
Om du kan visa på ett enda café som tar ett timarvode och dessutom en materialkostnad och att de dessutom döljer slutpriset för kunden och säger "du får 20% rabatt" så är jämförelsen kanske intressant, annars är den inte det.T tomsk skrev:
Nej, då har du helt missuppfattat. Det är inte marginalerna, utan slutkostnaden och oärligheten som stör. Om ni kan köpa in sakerna som jag räknat ihop ovan för 500 kronor så kan ni utan problem ta 1000 kronor för det, dvs en marginal på 100%, för mitt pris blir ändå i samma härad som om jag köpt sakerna själv.T tomsk skrev:
Då får jag nog göra dig besviken. Vi har inte helt fri prissättning. Se på Taxi-branschen exempelvis. Där har en normaltaxi ett jämförelsepris på 300-350 kr. Förr hade vi taxibilar som tog jämförelsepris på flera 1000 kronor. Du tycker säkert det var helt ok, men det tyckte inte en majoritet av folket och riksdagen reglerade detta.T tomsk skrev:
Om man inte har kommit överens om ett pris, så innebär det inte att du kan ta precis vilka fantasibelopp som helst. Eller du kanske hade fortsatt att försvara firman om räkningen hade varit på 2 miljoner också, med hänvisning till fri prissättning och att kunden får skylla sig själv som inte frågar?
Det är märkligt att när det blir konkret så får man bara svar som "men titta på den branschen de tar 1000% påslag etc".
Så konkret:
1. Har du någon relation till firman som TS anlitat?
2. Jobbar du i elbranschen?
3. Om svaret på fråga 2 är ja, ligger era inköpskostnader närmare 900 kr eller närmare 3700 kr på de listade produkterna?
4. Tycker du att det är en bra metod att ett företag kan ta vilka priser som helst om kunden inte frågar innan?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Du behöver inte avslöja inköpspriset, men om du påstår att påslaget inte ligger i storleksordningen 300-400% i detta fall så kan du åtminstone ge ett hum om var det ligger.T tomsk skrev:
Bilhandlaren å andra sidan talar om vad jag för betala, innan det "installerat" klart.
Det finns massor med seriösa elfirmor av olika storlek som inte kör enligt den här metoden, firmor som funnits i många år, så det där är ju skitsnack.T tomsk skrev:
Du har rätt i att man ofta får vad man betalar för, men i det här fallet fick man det uppenbart inte. Man blev lurad.
Redigerat:
Från min gross hade jag fått betala 972kr ink moms för prylarna som du listar där.Fairlane skrev:
Ni som är VVSare kan väl kolla vad ni får för pris på följande varor.(och räkna med ett den här firman som omsätter 50+ miljoner har klart bättre rabatt).
Jag har satt ut pris från fakturan och från elbutik, båda inklusive moms
Automatsäkring C10A 1-pol Häger 6k (Artnr: 2106502): fakturapris: 199 kr, Elbutik: 54 kr
Schneider Exxact 2-vägsuttag (Artnr:1820001): fakturapris: 471 kr, Elbutik: 114 kr
Schneider Exxact 2-vägsuttag (Artnr:1820002): fakturapris: 901 kr, Elbutik: 196 kr
Schneider Exxact strömställare (Artnr:1820316): fakturapris: 420 kr, Elbutik: 107 kr
Schneider Exxact Vägguttag trevägs (Artnr:1820430): fakturapris: 949 kr, Elbutik: 218 kr
Schneider Exxact Hörnbox (Artnr:1820986): fakturapris: 638 kr, Elbutik: 129 kr
Schneider Exxact kopplingsdosa (Artnr:1438249): fakturapris: 128 kr, Elbutik: 35 kr
Det här är några priser som jag plockat ut genom att jämföra faktura och exakt samma vara (samma artikelnummer) på elbutik.
Totaltpris på de varorna (som inte är alla): faktura: 3706 kr, Elbutik 853 kr.
Är det någon som fortfarande tror att de lägger på 15-20%?
nja exakt är det ju inte vem ska tex betal brytna förpakningar. ska kunden själv mäta exakt meter kabel så den får ta om det fattas.Tomtom79 skrev:
Skillnaden här är att det knappast är detaljhandel som elektrikern bedriver. Det finns en anledning till att man har 100% påslag på t-shirtar i en butik, lagerkostnader, säljpersonal, lokaler, snatterier, inkuranta varor, allt skit som aldrig säljs utan släpas fram vid rean varje år... Elektrikern beställer exakt det material som behövs och tar kanske även betalt för tiden han lägger på att beställa och hämta varorna (samt en timmes frukost på Ahlsell när han ändå är i farten)...
tror du inte el firmor har hyra för lokaler ??? verkare ??? hk???bara det att du kan lägga på ca 20% i svinn.
du är inte insatt inhämta mera fakta och skrivnågot vttigt efter det
Hej.Ramnemark skrev:
Du får ju bestrida fakturan så den står stilla. Företag är inte snabba med att skriva ihop en stämning och lämna till tingsrätten. Bestrider du inte den så har du i princip accepterat den och då går den till fogden.
Jag tycker det är bra att hycklarna som använder listan hängs ut. Vi fakturerar vårt inköpspris plus ett påslag men aldrig efter listan
Jag bestred fakturan och ville ha en dialog.
Men företaget sa att det inte finns något att diskutera om. Så de lämnade ärendet till kronofogden.
När de gjort det så var de sedan villiga att ta "normalt" betalt (20% över vanligt synligt pris).
Det var ett konstigt förfarande.
Jag anlitar aldrig mera den elfirman utan har använt mig av en annan som är dyrare per timme och bra priser på material.
Dessutom är raster inte betalda jag är på jobbet 9 timmar har 2 st raster på 30 min alltså betalt för 8 timmar .1 123abc skrev:
ni kanske menar paus då får du inte lämna arbetsplatsen . dessutom så står det i arbetsmiljölagen att du har rätt till 5 min varje timma tex för toalett osv . SNÄLLa FÖRSÖK ATT TA REDA PÅ SAKER ISTÄLLET FÖR TYCKA . då kan vi alla växa i vår kunskap och bli bättre människor
Fråga till dig tomsk - tycker du det är ok att debitera kunden ett pris som ligger 300% över det pris kunden själv kan köpa produkten för över disk, och samtidigt fakturera en timmes arbetstid plus bilkostnad för inköpet?T tomsk skrev:Vilket företag tror du avslöjar inköpspriset...
Gå till en bilhandlare och kräv att dom ska redovisa det inkl allt så får du se.
Välkommen till verkligheten.
Har vettigare saker för mig nu.
Anlita skuttfirmor som gör fel och försvinner .
Sen kan ni ju ringa till fuskbyggarna och gråta för ni inte förstod bättre.
Ofta men inte alltid så får man det man betalar för
Nu blir det lite förvirrat, särskilt med tanke på att TS inte verkar ha sin bakgrund i Sverige och kanske inte är helt bekant med våra myndigheter.I Isto skrev:Hej.
Jag har vart med om samma sak. Jag hade lång dialog med elfirman som gjorde jobb hemma hos mig.
De hade priser från en känd grossistfirma som de sedan la på marginal.
Jag själv försökte anmäla firman till ARN. Men elfirman han skicka ärendet till kronofogden. Så här kommer mitt råd.
Skickat snabbt in ditt ärende till ARN och beskriv vad som är ärendet. I ditt fall uppskattar jag att din elfirman har oskäligt höga priser. Ta gärna fram priser från tre kända företag där du hittar priser (Clas Olson, Bauhaus, K-Rauta alla har exxact).
Du behöver även innan du skickar in till ARN ha bevis på att du berättat detta med elfirman. Enklast är att skicka ett e-mail till firman och berätta att de har oskäliga priser och ber dem justera dem.
Med priser vad som är skäligt och svar ftån firman så skickar du in det till ARN.
Hoppas du hinner få en allt till ARN.
Av ditt inlägg kan man få intrycket att Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) och Kronofogden (Kf) är någon slags motparter, och att det är någon slags race om vem som hinner anmäla sitt ärende först. Men så är det inte alls.
Du kan anmäla ditt ärende till ARN fast företaget har lämnat betalningsanmodan till Kf. Företaget kan lämna sitt ärende till Kf fast du har anmält det till ARN. Du kan bestrida dina fakturor utan att lämna ärendet till ARN. ARN kan bara rekommendera en lösning, de kan inte tvinga någon att följa deras beslut. Så företaget kan lämna skulden till Kf även om du har vunnit ärendet.
Den enda som kan avgöra en konflikt med ett tvingade beslut är en domstol.
huvudet på spiken..V vvs facit skrev:Mm men nu blir det tyvärr så att mängder med
Skatteintäkter går utomlands .
Så vi som jobbar /registrerade firmor i Sverige
Får en ännu tyngre börda att bära Genom att
Utländsk arbetskraft hämtar pengar här .
som jag ser det vet jag inte om vi kommer ha kvar svenska skattebetalande hantverkare
Med hög kompetens .
Redan idag står folk överallt och säger vi får ringa någon när det uppstår frågor ( och det blir mer och mer) någon idag i min bransch är
Folk födda på 50 60 talet . Men allt för få tyvärr. Tidigare konjunktur nedgångar
Omskolade massor med duktiga rörisar . Så
Antalet att fråga krymper när det kommer till frågan om hur vvs verkligen fungerar.
Det går inte en dag utan att det står någon
Hos grossisten och tror att den som lämnar
Ut material ska veta hur dom ska montera eländet eller vad dom ska ha för att utföra jobbet!
Dit är vi på väg tyvärr .
Ok orsaken är att vi går mot 0 lönsamhet.
hur ska vi göra till slut ?
Alla pengar går utomlands
Resultatet. Inga skolor ingen vård för pensionärerna. Ingen vård på sjukhus
Lokaltrafik obefintlig mm mm
Några fler en jag måste väll ha sett och förstått
Att det är dit vi är på väg
Med alla nedskärningar som stat och kommuner gör i hela landet.
desto högre skattebörda på oss företag
Ju fler lägger ner eller flyttar sitt utomlands .
Den här spiralen är på lång sikt lika skadlig
För samhället / ekonomin som
Den pandemi vi nu upplever
Vad ska svenska medborgare leva av ?
ok ok vad står det i kollektivavtalet om det tror du ????F FC_Bygg skrev:
finns ad dommar på det läs och lär
Du vet inte så mycket eutan tycker bara massa som inte är verklighetsförankrat.
ELLER menar du att vi inte ska följa kollektivavtalen ????
Då är vi tillbaks till seriösa samhällsutveckling och slavhandel , daglönanade osv el har ett STARKT fackförbund test så lär du bli varse
fråga 1 nej 2 ja 4 i princip eget ansvarFairlane skrev:
Nej, men här talar vi om en köksrenovering där företaget TS anlitar rekommenderar en elfirma. Om den elfirman nu är "Nasa" kanske de kan vara tillräckligt professionella för att säga "Tyvärr vi lagar inte cyklar".
Vad har det med dolda prispåslag på material att göra? Är det ens unikt för branschen?
Om du kan visa på ett enda café som tar ett timarvode och dessutom en materialkostnad och att de dessutom döljer slutpriset för kunden och säger "du får 20% rabatt" så är jämförelsen kanske intressant, annars är den inte det.
Nej, då har du helt missuppfattat. Det är inte marginalerna, utan slutkostnaden och oärligheten som stör. Om ni kan köpa in sakerna som jag räknat ihop ovan för 500 kronor så kan ni utan problem ta 1000 kronor för det, dvs en marginal på 100%, för mitt pris blir ändå i samma härad som om jag köpt sakerna själv.
Då får jag nog göra dig besviken. Vi har inte helt fri prissättning. Se på Taxi-branschen exempelvis. Där har en normaltaxi ett jämförelsepris på 300-350 kr. Förr hade vi taxibilar som tog jämförelsepris på flera 1000 kronor. Du tycker säkert det var helt ok, men det tyckte inte en majoritet av folket och riksdagen reglerade detta.
Om man inte har kommit överens om ett pris, så innebär det inte att du kan ta precis vilka fantasibelopp som helst. Eller du kanske hade fortsatt att försvara firman om räkningen hade varit på 2 miljoner också, med hänvisning till fri prissättning och att kunden får skylla sig själv som inte frågar?
Det är märkligt att när det blir konkret så får man bara svar som "men titta på den branschen de tar 1000% påslag etc".
Så konkret:
1. Har du någon relation till firman som TS anlitat?
2. Jobbar du i elbranschen?
3. Om svaret på fråga 2 är ja, ligger era inköpskostnader närmare 900 kr eller närmare 3700 kr på de listade produkterna?
4. Tycker du att det är en bra metod att ett företag kan ta vilka priser som helst om kunden inte frågar innan?