Det var en slutlön ingen duktig elektriker skulle drömma att jobba för det.;)
 
  • Gilla
Myrstacken
  • Laddar…
Skitlön
 
Du har glömt bort en hel del kostnader.
Tex hyra.verkare.osv.vi har 529kr Tim på break evean
 
  • Gilla
Myrstacken
  • Laddar…
Jag tror det är väldigt få som förespråkar att man som kund ska köpa ut allt material själv.
Det som är problemet, och det tråden handlade om från början, är dessa fantasipriser som ingen betalar och hantverkaren försvarar med 'Vaddå? Du fick ju rabatt...'
 
  • Gilla
Lajnus och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du menar alltså att du har samma pris hos Dahl, som hos Rinkaby?
Då går det väl utmärkt att köpa från Dahl och sälja vidare till slutkunden för samma pris +15-20%?
Eller vill du ta 1200 kronor för den hos slutkund, som elektrikerna i detta fall gjort med materiialen?
Jag vill gärna lägga på 20 % men jag är ju då 20 % dyrare,,,och kunden tror att jag lagt på mkt mer än bara 20% jag borde ju kunna billigare än ju kunden själv? Eller hur.... Det är så folk tror
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Fairlane
T tomsk skrev:
Jag menar vilka garantiregler gäller om en hantverkare sätter upp mtrl som privatperson köpt... Kolla så får du se och bli förvånad.
Dessutom åtgår det mycket tid runt omkring som vanligt folk inte vil/Eller inte har kunskap om. Det är inte löpande band och taylorism
Men elektrikern får gärna köpa materialet. Det är nog bäst, åtminstone om man har en kunnig elektriker. Däremot förstår jag inte varför elektrikern måste lägga på 300-400% på artiklarna. Garanti köper jag inte som argument för så ofta går det inte sönder.
Vill man lägga på 300-400% varför inte isåfall vara ärlig med det istället för att låtsas om att kunden får 20% rabatt?
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
C Calore skrev:
Jag vill gärna lägga på 20 % men jag är ju då 20 % dyrare,,,och kunden tror att jag lagt på mkt mer än bara 20% jag borde ju kunna billigare än ju kunden själv? Eller hur.... Det är så folk tror
Nej då, var bara tydlig med det så reagerar ingen. Det är ju skillnad på 20% och de siffror jag plockat ur fakturan till TS, 300-400%
 
  • Gilla
attefall och 1 till
  • Laddar…
Hk. Kostnad
Du kan du välja en skuttfirma med allt vad det innebär.
Vi har kapacitet gör STORA jobb då kostar det att anlita oss.
Ordspråk

Pay penuts and get monkey
 
  • Haha
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
300 -400 %????
Börja som inköpare om du är så duktig
 
Ta in pris

Betala konsultarvode för teknisk lösning

Eller vill du bara snylta på andras kunskap.
Jag har råkat ut för det mååååååånga gånger. Att folk vill ha underlaget gratis?????
Är det ok hmmm NEJ
 
Fairlane
T tomsk skrev:
Hk. Kostnad
Du kan du välja en skuttfirma med allt vad det innebär.
Vi har kapacitet gör STORA jobb då kostar det att anlita oss.
Ordspråk

Pay penuts and get monkey
Jaha, gör det att ni inte kan vara ärliga med era priser bara för att ni är dyra?
T tomsk skrev:
300 -400 %????
Börja som inköpare om du är så duktig
Det är ju bara att titta på priserna jag givit ovan:
Totaltpris på de varorna (som inte är alla): faktura: 3706 kr, Elbutik 853 kr.
Ett påslag med 335%
Men du får gärna ge oss dina inköpspriser om de ligger närmre 3706 kr än 853 kr för de varorna.

Så som du försvarar detta börjar man ju misstänka att du kanske har en koppling till firman...

Vi talar om en installation av el i ett kök, så rackarns komplicerat är det inte.
 
Nej men man anlitar inte nasa om man ska laga cykeln.
Men det är reglerat enligt lag vad man får göra.sen har branschen certifikat samt behörighet som ska betalas.el och kontrollansvar osv osv.
Är väl inte sååååååå komplicerat att göra kaffe heller där är det tydligen ok med flera 1000% i påslag.
Snacka inte om listor det är marginalerna ni hakar upp er på.
Dessutom trodde jag det var fri prissättning i Sverige?
 
  • Gilla
Myrstacken
  • Laddar…
Vilket företag tror du avslöjar inköpspriset...
Gå till en bilhandlare och kräv att dom ska redovisa det inkl allt så får du se.
Välkommen till verkligheten.
Har vettigare saker för mig nu.
Anlita skuttfirmor som gör fel och försvinner .
Sen kan ni ju ringa till fuskbyggarna och gråta för ni inte förstod bättre.
Ofta men inte alltid så får man det man betalar för
 
I Isto skrev:
Hej.
Jag har vart med om samma sak. Jag hade lång dialog med elfirman som gjorde jobb hemma hos mig.
De hade priser från en känd grossistfirma som de sedan la på marginal.

Jag själv försökte anmäla firman till ARN. Men elfirman han skicka ärendet till kronofogden. Så här kommer mitt råd.

Skickat snabbt in ditt ärende till ARN och beskriv vad som är ärendet. I ditt fall uppskattar jag att din elfirman har oskäligt höga priser. Ta gärna fram priser från tre kända företag där du hittar priser (Clas Olson, Bauhaus, K-Rauta alla har exxact).

Du behöver även innan du skickar in till ARN ha bevis på att du berättat detta med elfirman. Enklast är att skicka ett e-mail till firman och berätta att de har oskäliga priser och ber dem justera dem.

Med priser vad som är skäligt och svar ftån firman så skickar du in det till ARN.

Hoppas du hinner få en allt till ARN.
Du får ju bestrida fakturan så den står stilla. Företag är inte snabba med att skriva ihop en stämning och lämna till tingsrätten. Bestrider du inte den så har du i princip accepterat den och då går den till fogden.

Jag tycker det är bra att hycklarna som använder listan hängs ut. Vi fakturerar vårt inköpspris plus ett påslag men aldrig efter listan
 
  • Gilla
Lajnus och 2 till
  • Laddar…
F
T tomsk skrev:
Hk. Kostnad
Du kan du välja en skuttfirma med allt vad det innebär.
Vi har kapacitet gör STORA jobb då kostar det att anlita oss.
Ordspråk

Pay penuts and get monkey
Jo fast nu är ju det här byggahus och inte byggalägenhetshus...
En bra småskutt duger gott till en villaentreprenad.
Betalar jag 450-550kr/timma +moms förutsätter jag att personen kan arbetsleda sig själv och beställa mrtl.

Pay a fortune and you’ll get the gorilla too
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.