36 321 läst ·
869 svar
36k läst
869 svar
Prismodell hantverkare
Jag tror det är väldigt få som förespråkar att man som kund ska köpa ut allt material själv.
Det som är problemet, och det tråden handlade om från början, är dessa fantasipriser som ingen betalar och hantverkaren försvarar med 'Vaddå? Du fick ju rabatt...'
Det som är problemet, och det tråden handlade om från början, är dessa fantasipriser som ingen betalar och hantverkaren försvarar med 'Vaddå? Du fick ju rabatt...'
Jag vill gärna lägga på 20 % men jag är ju då 20 % dyrare,,,och kunden tror att jag lagt på mkt mer än bara 20% jag borde ju kunna billigare än ju kunden själv? Eller hur.... Det är så folk trorFairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Men elektrikern får gärna köpa materialet. Det är nog bäst, åtminstone om man har en kunnig elektriker. Däremot förstår jag inte varför elektrikern måste lägga på 300-400% på artiklarna. Garanti köper jag inte som argument för så ofta går det inte sönder.T tomsk skrev:
Vill man lägga på 300-400% varför inte isåfall vara ärlig med det istället för att låtsas om att kunden får 20% rabatt?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Nej då, var bara tydlig med det så reagerar ingen. Det är ju skillnad på 20% och de siffror jag plockat ur fakturan till TS, 300-400%C Calore skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Jaha, gör det att ni inte kan vara ärliga med era priser bara för att ni är dyra?T tomsk skrev:
Det är ju bara att titta på priserna jag givit ovan:T tomsk skrev:
Totaltpris på de varorna (som inte är alla): faktura: 3706 kr, Elbutik 853 kr.
Ett påslag med 335%
Men du får gärna ge oss dina inköpspriser om de ligger närmre 3706 kr än 853 kr för de varorna.
Så som du försvarar detta börjar man ju misstänka att du kanske har en koppling till firman...
Vi talar om en installation av el i ett kök, så rackarns komplicerat är det inte.
Nej men man anlitar inte nasa om man ska laga cykeln.
Men det är reglerat enligt lag vad man får göra.sen har branschen certifikat samt behörighet som ska betalas.el och kontrollansvar osv osv.
Är väl inte sååååååå komplicerat att göra kaffe heller där är det tydligen ok med flera 1000% i påslag.
Snacka inte om listor det är marginalerna ni hakar upp er på.
Dessutom trodde jag det var fri prissättning i Sverige?
Men det är reglerat enligt lag vad man får göra.sen har branschen certifikat samt behörighet som ska betalas.el och kontrollansvar osv osv.
Är väl inte sååååååå komplicerat att göra kaffe heller där är det tydligen ok med flera 1000% i påslag.
Snacka inte om listor det är marginalerna ni hakar upp er på.
Dessutom trodde jag det var fri prissättning i Sverige?
Vilket företag tror du avslöjar inköpspriset...
Gå till en bilhandlare och kräv att dom ska redovisa det inkl allt så får du se.
Välkommen till verkligheten.
Har vettigare saker för mig nu.
Anlita skuttfirmor som gör fel och försvinner .
Sen kan ni ju ringa till fuskbyggarna och gråta för ni inte förstod bättre.
Ofta men inte alltid så får man det man betalar för
Gå till en bilhandlare och kräv att dom ska redovisa det inkl allt så får du se.
Välkommen till verkligheten.
Har vettigare saker för mig nu.
Anlita skuttfirmor som gör fel och försvinner .
Sen kan ni ju ringa till fuskbyggarna och gråta för ni inte förstod bättre.
Ofta men inte alltid så får man det man betalar för
Du får ju bestrida fakturan så den står stilla. Företag är inte snabba med att skriva ihop en stämning och lämna till tingsrätten. Bestrider du inte den så har du i princip accepterat den och då går den till fogden.I Isto skrev:Hej.
Jag har vart med om samma sak. Jag hade lång dialog med elfirman som gjorde jobb hemma hos mig.
De hade priser från en känd grossistfirma som de sedan la på marginal.
Jag själv försökte anmäla firman till ARN. Men elfirman han skicka ärendet till kronofogden. Så här kommer mitt råd.
Skickat snabbt in ditt ärende till ARN och beskriv vad som är ärendet. I ditt fall uppskattar jag att din elfirman har oskäligt höga priser. Ta gärna fram priser från tre kända företag där du hittar priser (Clas Olson, Bauhaus, K-Rauta alla har exxact).
Du behöver även innan du skickar in till ARN ha bevis på att du berättat detta med elfirman. Enklast är att skicka ett e-mail till firman och berätta att de har oskäliga priser och ber dem justera dem.
Med priser vad som är skäligt och svar ftån firman så skickar du in det till ARN.
Hoppas du hinner få en allt till ARN.
Jag tycker det är bra att hycklarna som använder listan hängs ut. Vi fakturerar vårt inköpspris plus ett påslag men aldrig efter listan
Jo fast nu är ju det här byggahus och inte byggalägenhetshus...T tomsk skrev:
En bra småskutt duger gott till en villaentreprenad.
Betalar jag 450-550kr/timma +moms förutsätter jag att personen kan arbetsleda sig själv och beställa mrtl.
Pay a fortune and you’ll get the gorilla too