D Deminer skrev:
Det är Södra som levererar till Byggmax och det sågas antingen i Klevshult eller Unnefors för södra Sverige.
Det trycks sedan på Södras anläggning i Vaggeryd.
Det är skillnad då det är helt olika klassning på de stockar som sågas upp till Byggmax.
Lokala skillnader finns överallt.
Och jag skrev samma kvalitet på samma brädor. Du pratar om brädor med olika klassning.

Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
Hej

Jag kollade priset på impregnerad trall och regel på mina närmaste butiker, Byggmax, Bauhaus och Beijers. Byggmax och Bauhaus stort sett lika med ett större antal varianter på Bauhaus. Beijers i en prisklass för sig.

Då jag behövde låna släp och jag kunde appen blev det byggmax.

Svindåligt väder men jag handlade enligt inköpslista körde hem virket och lade under presenning. Detta var för cirka en vecka sedan.

Påbörjade bygget idag. Många reglar är skeva i två riktningar och helt omöjliga att använda. ( Jag kunde svurit på att jag endast valda bra virke). Troligtvis en ny tur för att köpa regel. Jag har inte hunnit till trallen ännu.....

En fråga,, är detta något man riskerar när man handlar i lågpris butik? Hade det varit bättre att handla på Beijers?
Ja, det är illa att virket inte torkas efter impregneringen utan säljs "plaskvått". D.v.s. en gång köpte jag reglar som tydligen legat där ett tag och de hade krympt så att de hade undermått (och därmed lägre styrka) även med hänsyn till de toleranser standarderna medger, standarder som säger att måtten ska mätas vid högst 16% fukthalt eller något sådant.

F FGLIN skrev:
Ja, det är illa att virket inte torkas efter impregneringen utan säljs "plaskvått". D.v.s. en gång köpte jag reglar som tydligen legat där ett tag och de hade krympt så att de hade undermått (och därmed lägre styrka) även med hänsyn till de toleranser standarderna medger, standarder som säger att måtten ska mätas vid högst 16% fukthalt eller något sådant.
Menar du att om virket torkats i en virkestork direkt efter tryckning så skulle det inte krympt lika mycket som det gjort när det lufttorkat? För övrigt dimensioneras virket innan det trycks.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Menar du att om virket torkats i en virkestork direkt efter tryckning så skulle det inte krympt lika mycket som det gjort när det lufttorkat? För övrigt dimensioneras virket innan det trycks.
Nej det gör jag förstås inte. Men virket bör sågas/hyvlas till sådana mått att man efter torkning kommer nära de nominella måtten och inom toleranserna (inte OK att systematiskt lägga sig vid nedre gränsen) och sedan torkas så att det är "byggtorrt" vid försäljning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.