11 814 läst ·
33 svar
12k läst
33 svar
Pris vs kvalitet på impregnerat virke.
Det går bra att bygga med litet vankant på många ställen och i många tillämpningar.
Det finns många andra kvalitetsfel som är betydligt värre men som folk av någon konstig anledning accepterar i virket. Grovkvist. Lösvuxet. Sprötkvistar. Toppbrott. Tjurigt. Mycket medsolsvridet. Maskintorkat. Sommarhugget. Hyvlat på fel sida. Blånat efter felaktig stockhantering. Och så vidare.
Mycket av det "virke" som säljs i dag duger strängt taget bara till brännved eller möjligen betongformar och packlådor.
Det finns många andra kvalitetsfel som är betydligt värre men som folk av någon konstig anledning accepterar i virket. Grovkvist. Lösvuxet. Sprötkvistar. Toppbrott. Tjurigt. Mycket medsolsvridet. Maskintorkat. Sommarhugget. Hyvlat på fel sida. Blånat efter felaktig stockhantering. Och så vidare.
Mycket av det "virke" som säljs i dag duger strängt taget bara till brännved eller möjligen betongformar och packlådor.
Onödigt arbete att få pengarna tillbaka för felaktiga varor men ok med att stå och välja plank för plank på byggmax? Sen kanske du köper betydligt mindre mängder när du småhandlar. Ofta blir det ändå mer än ett släplass eller mycket 5400 och då är det skönt att få hemlevererat med kranbil. Knappt värt tiden och avståndet att köra själv.O skrev:
OK. Jag blev nyfiken. Om man kollar första bästa som blev 45x45 tryckt.
På nätet hittade jag xlbygg Faringes listpris 97:50/4,8m = 20.31/m och Byggmax Brommas listpris 14,95/m
Dvs xlbyggs pris ligger 36% över Byggmax. Bara ett exempel på två närliggande butiker.
Så om man konsekvent betalar 36% mer för sina byggvaror än på Byggmax antar jag att det blir väldigt svårt att få någon ekonomi i det.
Även om man kan få 5-15% rabatt blir det väldigt svårt att få någon ekonomi i det.
Jag tror inte Byggmax är billigt. Trävaror på Byggmax är ganska dyrt tycker jag. Skillnaden är att "de andra" är väldigt mycket dyrare
Jag har handlat hos olika Byggmaxbutiker många gånger. Spillet på grund av dåliga varor är i princip obefintligt. För när det inte är "plockat och klart" kan jag själv se till att bara välja felfritt virke. Spillet pga överblivet virke är oxo i princip noll, för jag köper bara det som går åt.
Jag ser ingen fördel med att behöva åka tillbaka och reklamera felaktiga varor eller lämna tillbaka överskott. Det är bara onödigt arbete.
På byggmax måste man ta tryckimpregnerat från brädgården som "stått framme". Beställer man får man hela paket/delar av paket som är jämnblöta och ingen har valt plank från i förväg.
Många gånger har du på bygghandeln rabatt bara du frågar efter det, typ 10%, om du skaffar ett konto.
Men du får handla var du vill. Jag vill bara nyansera att många gånger får man samma pris på en bygghandel som erbjuder mer. Jag handlar smågrejer på byggmax också
Nej, det är skräpvirke överallt. Problemet är att Svenne Banan inte vet hur riktigt virke ska se ut då han aldrig sett och arbetat med sådant. Gäller många hantverkare också. Sen har hållbarheten halverats på tryckt som grädde på moset. Det är inget man ska betala för. Välj bort trä och använd annat material. Alternativt att hitta skogsbönder och köpa timmer och såga själv eller köpa deras sågade om det går.Lars-Göran Lindström skrev:
Hej
Jag kollade priset på impregnerad trall och regel på mina närmaste butiker, Byggmax, Bauhaus och Beijers. Byggmax och Bauhaus stort sett lika med ett större antal varianter på Bauhaus. Beijers i en prisklass för sig.
Då jag behövde låna släp och jag kunde appen blev det byggmax.
Svindåligt väder men jag handlade enligt inköpslista körde hem virket och lade under presenning. Detta var för cirka en vecka sedan.
Påbörjade bygget idag. Många reglar är skeva i två riktningar och helt omöjliga att använda. ( Jag kunde svurit på att jag endast valda bra virke). Troligtvis en ny tur för att köpa regel. Jag har inte hunnit till trallen ännu.....
En fråga,, är detta något man riskerar när man handlar i lågpris butik? Hade det varit bättre att handla på Beijers?
Nej, det är skräpvirke överallt. Problemet är att Svenne Banan inte vet hur riktigt virke ska se ut då han aldrig sett och arbetat med sådant. Gäller många hantverkare också. Sen har hållbarheten halverats på tryckt som grädde på moset. Det är inget man ska betala för. Välj bort trä och använd annat material. Alternativt att hitta skogsbönder och köpa timmer och såga själv eller köpa deras sågade om det går.Lars-Göran Lindström skrev:
Hej
Jag kollade priset på impregnerad trall och regel på mina närmaste butiker, Byggmax, Bauhaus och Beijers. Byggmax och Bauhaus stort sett lika med ett större antal varianter på Bauhaus. Beijers i en prisklass för sig.
Då jag behövde låna släp och jag kunde appen blev det byggmax.
Svindåligt väder men jag handlade enligt inköpslista körde hem virket och lade under presenning. Detta var för cirka en vecka sedan.
Påbörjade bygget idag. Många reglar är skeva i två riktningar och helt omöjliga att använda. ( Jag kunde svurit på att jag endast valda bra virke). Troligtvis en ny tur för att köpa regel. Jag har inte hunnit till trallen ännu.....
En fråga,, är detta något man riskerar när man handlar i lågpris butik? Hade det varit bättre att handla på Beijers?
Dumheter. Det var krokigt från början därför slår det tillbaka när det kommer ur paketet där det packas stenhårt för att se rakt ut. Rakt virke förblir rakt.O skrev:
Vi har gjort detsamma, slutat handla på Byggmax. Av någon anledning har virke därifrån nästan alltid blivit träskruvar med tiden, men sällan virke från den andra lågpris Jem & Fix, där blir de som värst lite bananer bara...men det är minoritet. Plank kupar sig däremot alltid därifrån, men det gör de nog även från dyrare ställen.useless skrev:
Detta hemmet anser att Byggmax nog köper in det absolut billigaste från Södra, medan andra lågpris köper in ett snäpp upp.
Produkter som diskuteras: "träskruvar"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Det kan ändå göras sortering, så att vissa varumärken får något bättre virke även inom samma G-klassning, beroende på vad de betalar för det.A AndersS skrev:
Annars är inom tryckt tex G4-2 bättre kvalitet än G4-3, med bla färre antal kvistar.
Sedan har tryck virke generellt blivit extremt dåligt kvalité, mycket beroende på att framställningsprocesserna justeras/snabbas upp för att göra kostnadsbesparingar och känna mer pengar, till kostnad av att vi konsumenter får dåligt virke. Då menar jag allt från hur snabbt och länge växter innan de fälls, hur länge virket torkas innan det impregneras, hur länge, under viket tryck och temperatur det impregneras etc. Plus att virket sorteras för dåligt. Mycket som borde sorteras vort släpps igenom.
Vi konsumenter behöver reagera och tala om för återförsäljarna att vi är missnöjda och reklamera mycket mer än vad vi gör. För priserna på det dåliga virket är ändå mycket höga.
Känns som olika upplevelser ger olika svar,, men så är livet 🫤
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Jag skulle säga att det beror på var i landet man befinner sig och när man köpte virket.
För några år sedan var det tryckat från Södra oavsett om jag gick in på Beijer eller Byggmax i stan.
Har svårt att tänka mig att södra har specialsortering av bananer till Byggmax, den största skillnaden jag upplevde var att där inte var lika många som varit och plockat innan mig på Beijer.
För några år sedan var det tryckat från Södra oavsett om jag gick in på Beijer eller Byggmax i stan.
Har svårt att tänka mig att södra har specialsortering av bananer till Byggmax, den största skillnaden jag upplevde var att där inte var lika många som varit och plockat innan mig på Beijer.
Nu skriver du om samma varumärke, då sorteras det naturligtvis inte olika till olika Byggvaruhus.13th Marine skrev:
Jag skulle säga att det beror på var i landet man befinner sig och när man köpte virket.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Nån skrev om Jem&Fix, och min erfarenhet av dem, i min närhet, att de är absolut sämst...
Kontentan av det hela för mig är att om man vill veta vad man köper får man åka och kolla helt enkelt.
Kontentan av det hela för mig är att om man vill veta vad man köper får man åka och kolla helt enkelt.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 630 inlägg
Min lokala bygghandlare med nästan hundraårig historia hävdar med bestämdhet att det är samma virke, samma kvalitet etc. oberoende av i princip vilken svensk bygghandel du köper från. Skillnaden skulle ligga i att Byggmax inköpare är mindre petiga samt att deras hantering av virket är sämre.
Chefen påstod dessutom att dom kan komma väldigt nära Byggmax priser och leverera billigt om man handlar "projektvis". Huruvida hans utsaga om ev. skillnader i kvalitet stämmer stämmer har jag ingen aning om men jag har ingen anledning att misstro honom gällande priser.
Chefen påstod dessutom att dom kan komma väldigt nära Byggmax priser och leverera billigt om man handlar "projektvis". Huruvida hans utsaga om ev. skillnader i kvalitet stämmer stämmer har jag ingen aning om men jag har ingen anledning att misstro honom gällande priser.
Det är Södra som levererar till Byggmax och det sågas antingen i Klevshult eller Unnefors för södra Sverige.T TheGame skrev:Är ingen skillnad på samma brädor oavsett vilken butik man köper ifrån.
Jag har Byggmax, Beijer, xlbygg plus nån till som säljer exakt samma kvalitet.
Sen kan tex Beijer erbjuda andra dimensioner som inte finns på Byggmax mm.
Att säga att Byggmax är sämre för att det är billigt, det kommer från samma såg och inte har tid att sortera vem som ska få vad, iaf inte under högsäsong.
Sen kan det säkert finnas lokala skillnader ute i landet.
Det trycks sedan på Södras anläggning i Vaggeryd.
Det är skillnad då det är helt olika klassning på de stockar som sågas upp till Byggmax.
Enkelt. Titta på specen på plasten runt paketen. Där står det vilken kvalitet det är. Kvaliteten skall vara jämförbar mellan olika sågverk.
I min region är Valbo Trä överlägset vanligast förekommande leverantören av gröntryckt. Setra och Stora Enso brukar det oftast stå på ändstämpeln där jag handlar. Oavsett bygghandel. Det är sågverket och inte tryckeriet som sorterat.
I min region är Valbo Trä överlägset vanligast förekommande leverantören av gröntryckt. Setra och Stora Enso brukar det oftast stå på ändstämpeln där jag handlar. Oavsett bygghandel. Det är sågverket och inte tryckeriet som sorterat.