11 440 läst ·
46 svar
11k läst
46 svar
Pris vid dränering??
Är hyffsad klar ´med min dränering. Har satt isodrän och totalt tog det 2 lördagar att sätta skiten och lägga rören. Men då var vi 4 stycken. Det gick jävligt lätt tyckte jag iafl. Betalade 16500kr för materialet har 42meter runt och 1,5 djupt. Dock köpte jag inte isodräns spikplugg då dessa är 2-3gånger dyrare än vanliga. Grävaren vet jag inte vad han tog för den räkningen har inte kommit än. Är man bara normalt funtad så klarar man det.
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Det låter lite som jag ska betala grävaren och blästringen men att jag "tapetserar" själv.
Jag har ca 13*9 (snitt 1.8m djupt) och det borde bli 44m och det är nästa som du.
Vad väger skivorna (är de tunga)?
Jag har ca 13*9 (snitt 1.8m djupt) och det borde bli 44m och det är nästa som du.
Vad väger skivorna (är de tunga)?
Medlem
· Jönköpings län
· 1 inlägg
Hej, fick just åxå en offert på dränering, i vårt fall hamnade den på 1800/meter + moms, inkl grävning och allt material..
Vart kan man spara pengar?
Jag funderar på att låta en grävare ta jobbet med jorden då jag tror den är jobbig att ta för hand. Sedan tänkte jag köpa lite öl till mina kompisar och för att de ska få smaka av den måste de hjälpa till.
Är det billigare att köpa materialet själv eller ska man låta företaget göra det i samband med att de gräver?
Jag vill inreda i källaren och då behövs 2 lager med Pordrän. Sätter man fast ett lager i väggen och det andra i det första lagret? Eller behöver man spika fast det andra lagret i väggen också?
Ska det vara friliggande rör eller Pordräns egna med kloss runt?
Dräneringsröret ska läggas runt huset och dagvatten från taket ska kopplas på vid varje stuprör, är det någon rensbrunn som ska dit?
Stenkista?
Jag funderar på att låta en grävare ta jobbet med jorden då jag tror den är jobbig att ta för hand. Sedan tänkte jag köpa lite öl till mina kompisar och för att de ska få smaka av den måste de hjälpa till.
Är det billigare att köpa materialet själv eller ska man låta företaget göra det i samband med att de gräver?
Jag vill inreda i källaren och då behövs 2 lager med Pordrän. Sätter man fast ett lager i väggen och det andra i det första lagret? Eller behöver man spika fast det andra lagret i väggen också?
Dräneringsröret ska läggas runt huset och dagvatten från taket ska kopplas på vid varje stuprör, är det någon rensbrunn som ska dit?
Stenkista?
Produkter som diskuteras: "Stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
1 034 kr inkl moms
Läs mer
Man sparar pengar på att göra hela jobbet själv.SnickarNicke skrev:Vart kan man spara pengar?
Stenkista?
Om man kan förhandla påstår jag att det blir bäst pris om man åker till grossisten och hämtar isoleringen själv. Det är iaf min egen erfarenhet.
Bara för att man ska inreda källaren behövs inte två lager isolering. Jag har 100mm och det är ett väldigt trevligt klimat i källaren nu.
Vilka dränrör du använder spelar ingen roll. Funktionen är desamma på nästan alla.
Dagvatten ska INTE kopplas på dränröret vid stuprören. Dagvatten ska ha ett eget rörsystem som inte ska blandas ihop med dräneringen. Om ingen som helst risk föreligger för att du fyller dränrören bakifrån med dagvatten kan man möjligen tänka sig att du har en gemensam brunn om det behövs. Annars ser man till att ha helt separerade system.
Rensbrunnar kan man säkert ha på dagvatten. På dränrören är den huvudsakliga användningen av dessa inspektion. Spola en massa vatten i dränrören gör man bara om det konstaterats vara propp i systemet.
Stenkista kan användas för både dagvatten och dränvatten, men det beror ju på hur tomten ser ut. Eftersom dränrören ligger lågt och stenkistan ska ligga straxt under grässtråna så är det ju inte alltid möjligt att få till utan pump.
Det som många inte tänker på vid offertförfrågan är återställningarna av marken. Du kanske har en plattsatt gång som ska tas bort och läggas tillbaka. grusgång som ska återställas.
Gräsytor som skall fixas till. Dessa moment tar betydligt längre tid en vad beställaren tror. Men där finns det pengar för beställaren att spara.
Sedan en sak som är viktig är att man murar ett hålkärl mellan platta och vägg så man inte får en kant där evt vatten blir stående. Och att mura ett sådant som är kanske 40 meter långt tar också tid.
Och ni som skriver att ni fixade det på 3-4 dagar men hade 4 kompisar där också, en sådan jämförelse haltar ju lite. Börjar man räkna mantimmar på det så blir det ganska många timmar. Och prismässigt så är det lite svårt för företag att konkurera med idellt arbete.
Gräsytor som skall fixas till. Dessa moment tar betydligt längre tid en vad beställaren tror. Men där finns det pengar för beställaren att spara.
Sedan en sak som är viktig är att man murar ett hålkärl mellan platta och vägg så man inte får en kant där evt vatten blir stående. Och att mura ett sådant som är kanske 40 meter långt tar också tid.
Och ni som skriver att ni fixade det på 3-4 dagar men hade 4 kompisar där också, en sådan jämförelse haltar ju lite. Börjar man räkna mantimmar på det så blir det ganska många timmar. Och prismässigt så är det lite svårt för företag att konkurera med idellt arbete.
Det är ju just det som är poängen. Eftersom det inte går att konkurrera med ideellt arbete är det billigare att göra det själv på detta vis. Två helt olika sätt att få jobbet gjort, två HELT olika prislappar.Mecalac skrev:
Gäller detta även för de slangar som ligger på rulle?MathiasS skrev:
Det finns via och svarta rör/slangar på rulle och endast svarta "raka rör". Vilka ska användas?
Helt rätt, det var jag som missade.MathiasS skrev:Dagvatten ska INTE kopplas på dränröret vid stuprören. Dagvatten ska ha ett eget rörsystem som inte ska blandas ihop med dräneringen. Om ingen som helst risk föreligger för att du fyller dränrören bakifrån med dagvatten kan man möjligen tänka sig att du har en gemensam brunn om det behövs. Annars ser man till att ha helt separerade system.
En på varje sida om huset = 4 st eller räcker det med två (ovansidan och där de kopplas ihop)?MathiasS skrev:
SnickarNicke skrev:
1. Jag har hört att de vita ska vara lite sämre eller mjukare än svarta, vet ej om detta stämmer. Själv föredrar jag rör, de är 4m och lätthanterliga. En lång rulle slang är ganska otymplig. Det är även mycket lättare att kolla fallet om man använder rör för de är mer stabila. Slangen flänger som en orm i schaktet.
2.Sätt en i början på varje rör eller hur man ska säga.
Här kommer en av de offerter jag fått. Jag har skickat frågan till 6 företag och samtliga ligger mellan 20-23000 för liknande produkter. Samtliga leverantörer levererar Isodrän lr Pordrän skivorna.
Är det något som fattas eller är onödigt?
Artikelnr Antal Enh Apris Belopp
M PORDRÄN P19 100 MM 3,75 M2/PKT 22 PKT 465 10230:-
M PLASTLIST 100 MM L=2,5 M 18 ST 43,75 787,5:-
M GEOTEXTIL N1 2X30M 2 RLE 595 1190:-
M DRÄNRÖR DV 110/97 4M 11 ST 113 1243:-
M FLEXBÖJ PE DV DRÄN 110 8 ST 64 512:-
M HÄMTKOSTNAD AV EJ LAGERVARA PORDRÄN 1 ST 450 450:-
MUFF TILL RENSTRATT SVART 4 ST 17,5 59,5:-
RENSTRATT SVART 4 ST 64,5 15 219,3:-
M MARKRÖR PVC KL.T P/ST 110X6M 8 ST 225: 1800:-
SPIKPLUGG RAWL GUL 5X30MM 3 PKT 55,5 124,88:-
SPIKPLUGG RAWL GUL 5X30MM 15 ST 1,3 14,63:-
SILIKON BYGG&SANI LJUSGRÅ 0.3L 5 ST 55,5 222:-
BYGGFOLIE 2700X0.20MMX25M 1 RLE 479 383,2:-
M ISOLERHÅLLARE 10X 90-100 250P 0,5 FRP 640 320:-
M MARKGRENRÖR PP 110X45G SS3604 4 ST 48 192:-
Ordervärde exkl moms 17748,01
Moms 25,00 % 4437,02
Öresavrundn 0,03-
Totalt inkl moms SEK 22185:-
Är det något som fattas eller är onödigt?
Artikelnr Antal Enh Apris Belopp
M PORDRÄN P19 100 MM 3,75 M2/PKT 22 PKT 465 10230:-
M PLASTLIST 100 MM L=2,5 M 18 ST 43,75 787,5:-
M GEOTEXTIL N1 2X30M 2 RLE 595 1190:-
M DRÄNRÖR DV 110/97 4M 11 ST 113 1243:-
M FLEXBÖJ PE DV DRÄN 110 8 ST 64 512:-
M HÄMTKOSTNAD AV EJ LAGERVARA PORDRÄN 1 ST 450 450:-
MUFF TILL RENSTRATT SVART 4 ST 17,5 59,5:-
RENSTRATT SVART 4 ST 64,5 15 219,3:-
M MARKRÖR PVC KL.T P/ST 110X6M 8 ST 225: 1800:-
SPIKPLUGG RAWL GUL 5X30MM 3 PKT 55,5 124,88:-
SPIKPLUGG RAWL GUL 5X30MM 15 ST 1,3 14,63:-
SILIKON BYGG&SANI LJUSGRÅ 0.3L 5 ST 55,5 222:-
BYGGFOLIE 2700X0.20MMX25M 1 RLE 479 383,2:-
M ISOLERHÅLLARE 10X 90-100 250P 0,5 FRP 640 320:-
M MARKGRENRÖR PP 110X45G SS3604 4 ST 48 192:-
Ordervärde exkl moms 17748,01
Moms 25,00 % 4437,02
Öresavrundn 0,03-
Totalt inkl moms SEK 22185:-
Redigerat:
Medlem
· västragötaland
· 61 inlägg
gjorde detta v26 huset är 7x10m.
2m djupt shakt 1 meter brett bara hård lera
isodrän 100mm o allt där till enligt isodrän
dränrör
markrör till dagvatten
nytt rör inkommande vatten
el kabel till ved boa
grus 9kubik 8-16
70kubik grövre grus då det känns för jävligt att putta tillbaks leran i shaktet
gjorde dett på 2 man 08:00 till ca 22:00 6 dagar plus lite hjäp av vänner.
ca 50000 gick det på
skivorna sätte vi med isodräns isolerhållare funkade bra o lätt dra rör va jätte lätt
2m djupt shakt 1 meter brett bara hård lera
isodrän 100mm o allt där till enligt isodrän
dränrör
markrör till dagvatten
nytt rör inkommande vatten
el kabel till ved boa
grus 9kubik 8-16
70kubik grövre grus då det känns för jävligt att putta tillbaks leran i shaktet
gjorde dett på 2 man 08:00 till ca 22:00 6 dagar plus lite hjäp av vänner.
ca 50000 gick det på
skivorna sätte vi med isodräns isolerhållare funkade bra o lätt dra rör va jätte lätt