11 440 läst ·
46 svar
11k läst
46 svar
Pris vid dränering??
Jag fick offerter på runt 145-160-tusenkronor.
Jag gjorde jobbet själv & hamlade på runt 45 tusen i stället.
Hur lång tid saker & ting tar beror på hur det ser ut. Är det jord runt hela huset med gott om plats & inte en massa murar, berg, buskar som man inte får jämna med marken. Så kan det nog gå på typ 1-2 veckor.
Men räkna inte med det. Framför allt inte om man är själv. Vissa saker bör man inte göra själv. Tex grävningen, köra grus. Att lägga rör, markduk & Plattor grejar man själv. Men det tar tid.
Har man dessutom klack så var iallfall min i bedrövligt skick, så den fick jag hålla på och renovera, så det tog lite extra tid sen hade jag en del berg som behövdes tas bort. Fick också handgräva ca 4 lpm & 150cm djupt då det var berg och ca 30cm mellan grund & berg.
Då jag var pappaledig med 2 småbarn (den ena 1år ramlade ner i groppen och lärde sig något på det), och gjorde det mesta själv på helgerna så tog det några månader innan jag var klar. Grävde upp i påsk typ och var klar i början av juni.
Jag gjorde jobbet själv & hamlade på runt 45 tusen i stället.
Hur lång tid saker & ting tar beror på hur det ser ut. Är det jord runt hela huset med gott om plats & inte en massa murar, berg, buskar som man inte får jämna med marken. Så kan det nog gå på typ 1-2 veckor.
Men räkna inte med det. Framför allt inte om man är själv. Vissa saker bör man inte göra själv. Tex grävningen, köra grus. Att lägga rör, markduk & Plattor grejar man själv. Men det tar tid.
Har man dessutom klack så var iallfall min i bedrövligt skick, så den fick jag hålla på och renovera, så det tog lite extra tid sen hade jag en del berg som behövdes tas bort. Fick också handgräva ca 4 lpm & 150cm djupt då det var berg och ca 30cm mellan grund & berg.
Då jag var pappaledig med 2 småbarn (den ena 1år ramlade ner i groppen och lärde sig något på det), och gjorde det mesta själv på helgerna så tog det några månader innan jag var klar. Grävde upp i påsk typ och var klar i början av juni.
Det är precis som vanligt med fastpris i allmänhet och fastpris på markjobb i synnerhet. Entreprenören vet inte riktigt vad som väntar där nere och tar ordentligt med höjd i offerten. Är man dumsnål och står där med ett spett och en skitskyffel från Biltema i 2 plusgrader och ösregn så är det klart att det är ett förbannat jobb men är det normala förhållande, skapliga massor och man kommer in med en liten grävare så är det "snabba pengar" att göra det själv. I detta fallet handlade det ju bara om schaktdjup på en meter?MathiasS skrev:Jag tror inte heller att detta är ovanligt dyrt för att vara en totalentreprenad, tycker det verkar kosta kring 150k när man hör om folk som lejt bort jobbet. Det är otroligt mycket pengar för något man gräver ner i marken och det går att göra mycket billigare själv MEN, som du säger, det är en satans massa jobb även om man inte behöver hålla på i flera veckor.
Man kan ju också ta ut semester/tjänstledigt och göra en "långhelg" med mycket "nöje". Många tänker inte på de dagar de måste jobba på sitt riktiga jobb för att leja. Med en standardmånadslön (och för 99% av alla härinne) så kan man gräva på i en månad minst innan det lönar sig att leja bort (iaf med den offerten i första inlägget).
Jag kommer hyra grävare och göra rubbet själv då vet jag vem som ska hängas om något går fel
Jag kommer hyra grävare och göra rubbet själv då vet jag vem som ska hängas om något går fel
Ca: 150,000 är ett normalt pris för en dränering, då ingår pordrän/Isodrän, markrör,duk,pordränkloss,blästring av fasad, murning av hålkärl mellan vägg och sula osv. Vad man ska tänka på när man jobbar med pordrän/Isodrän är att det får inte återfyllas med sten osv mot skivorna. Utan helst ska man använda ett fukthållande matreal. Sen i regel så ingår även ett återställningsmoment, husägaren vill ha tillbaka sin grusgång. han vill ha jord osv...
Ofta när man gräver upp runt äldre hus så har den gamla schakten anväts som soptipp, dvs gamla tegelrester,elrester osv kommer upp i dagen.
Ofta när man gräver upp runt äldre hus så har den gamla schakten anväts som soptipp, dvs gamla tegelrester,elrester osv kommer upp i dagen.
Visst är det så och jag är väl inte den som förespråkar något annat än GDS-jobb.....fsn skrev:Det är precis som vanligt med fastpris i allmänhet och fastpris på markjobb i synnerhet. Entreprenören vet inte riktigt vad som väntar där nere och tar ordentligt med höjd i offerten. Är man dumsnål och står där med ett spett och en skitskyffel från Biltema i 2 plusgrader och ösregn så är det klart att det är ett förbannat jobb men är det normala förhållande, skapliga massor och man kommer in med en liten grävare så är det "snabba pengar" att göra det själv. I detta fallet handlade det ju bara om schaktdjup på en meter?
Jag gissar att de flesta offerter på dräneringar innehåller friskrivningar för okända föremål i marken, tex berg. Inte tar man väl höjd för att spränga tex?
Genom planering och klokt nyttjande av maskiner (ge fan i att gräva med spade!!) så går det faktiskt att göra det med en rimlig insats. Man behöver dock vara flera som håller på och man måste lägga några dagar i sträck för att bli klar. Tar man ett par spadtag per kväll blir man aldrig klar.
Visst är det så och för egen del ska jag ha en rejäl hög med pengar på banken innan jag lägger 125k extra på att få hjälp med detta (dvs kostnaden utöver min egen materialkostnad). Dom pengarna lägger jag hellre på annat.
Oj vad många svar!
Det blir nog att jag gör det själv. Fast då får det bli nästa år, är inte riktigt klar med taket än, men det närmar sig.
Har kollat med en grävare och han skulle ha 6-7000 för att grävingen. Det är väl inte så farligt.
Tanten tycker inte att jag ska göra det själv, men ~150 000:- mot ~50 000:- är en väldig skillnad.
Det blir nog att jag gör det själv. Fast då får det bli nästa år, är inte riktigt klar med taket än, men det närmar sig.
Har kollat med en grävare och han skulle ha 6-7000 för att grävingen. Det är väl inte så farligt.
Tanten tycker inte att jag ska göra det själv, men ~150 000:- mot ~50 000:- är en väldig skillnad.
6-7000 låter ok speciellt om han lägger tillbaka massorna åt dig också. Sist jag grävde hyrde en lämplig grävare för 3000sek fred/lörd/sönd så skillnaden mot att få en maskin med förare är ju då inte så stor för dig.Lenkan1 skrev:Oj vad många svar!
Har man inte grävt innan så kör med förare det kan tom löna sig då de (oftast) gräver snabbare bättre och rättare än en amatör gör med några dagars träning. Oftast fixar de fallet osv direkt.
När de grävde för nya E4:an här nere var efterbehandlingen efter grävaren en kratta, dvs rätt bra grävt
När de grävde för nya E4:an här nere var efterbehandlingen efter grävaren en kratta, dvs rätt bra grävt
Jag har ca 36m i omkrets och ca 1.5-2m djup runt om.
Jag gjorde en offertförfrågan på allt jobb och fick svar ifrån en grävarfirma i förra veckan.
Killen jag pratade med sa att det ligger generelt runt 2500:-/kvm ink allt jobb och material (Pordrän). ca. 36*2 ~ 70kvm * 2500 ~ 180.000:- för hela jobbet. Då rör jag inte ett finger. Sjukt dyrt!!
Han nämde också att det inte alls var så svårt att göra rent och sätta skivorna själv, så min nästa fråga blev naturligtvis:
Hur mycket de skulle ta för att gräva upp runt huset och svaret blev, ca 500-550:-/h beroende på vilken grävare som kunde få plats. Det skulle ta ca 10-15h beroende på hur det såg ut på tomten med framkomlighet att gräva runt allt.
Slutsats:
Jag kommer att låta en grävare gräva åt mig och sedan lägger jag rör och sätter skivor själv. Funderar på att göra som tidigare inlägg skrev. Gräva på fredagen och köra hårt under hela helgen och lägga tillbaka jorden på måndagen.
Jag gjorde en offertförfrågan på allt jobb och fick svar ifrån en grävarfirma i förra veckan.
Killen jag pratade med sa att det ligger generelt runt 2500:-/kvm ink allt jobb och material (Pordrän). ca. 36*2 ~ 70kvm * 2500 ~ 180.000:- för hela jobbet. Då rör jag inte ett finger. Sjukt dyrt!!
Han nämde också att det inte alls var så svårt att göra rent och sätta skivorna själv, så min nästa fråga blev naturligtvis:
Hur mycket de skulle ta för att gräva upp runt huset och svaret blev, ca 500-550:-/h beroende på vilken grävare som kunde få plats. Det skulle ta ca 10-15h beroende på hur det såg ut på tomten med framkomlighet att gräva runt allt.
Slutsats:
Jag kommer att låta en grävare gräva åt mig och sedan lägger jag rör och sätter skivor själv. Funderar på att göra som tidigare inlägg skrev. Gräva på fredagen och köra hårt under hela helgen och lägga tillbaka jorden på måndagen.
Redigerat:
Tittar man runt här lite så verkar endel fått pris/löpmeter på 1200-1500kr.
Dräneringen hos pappa blev precis klar. Jag har egen traktorgrävare, ny dränering, Isodrän och dagvatten som vi drog iväg ca 70m för att bli av med det på ett bra sätt. DEt hamnade på runt ca 20tusen. Vi ca 2,2m djupt. Hade vis haft allt hemma, och legat i långa dagar hade vi gjort det på två helger.
Dräneringen hos pappa blev precis klar. Jag har egen traktorgrävare, ny dränering, Isodrän och dagvatten som vi drog iväg ca 70m för att bli av med det på ett bra sätt. DEt hamnade på runt ca 20tusen. Vi ca 2,2m djupt. Hade vis haft allt hemma, och legat i långa dagar hade vi gjort det på två helger.
Har hus på 8x9m och har grävt ca:1,8meter ned... körde 5 kvällar efter jobbet + en helg sen var det färdig grävt. Tänkte att istället för att dra till gymmet så kunde jag lika gärna gräva! Slet som en tok i två-tre timmar sen en kall öl och en dusch.
Dock hade jag bara sand sand sand... dvs bara att skyffla
Dock hade jag bara sand sand sand... dvs bara att skyffla
Är det någon som har ett vettigt riktpris /lpm på jobbet?
Vad borde det kosta om man lejer bort alt?
Vad borde det kosta om man lejer bort alt?
Jag är klar nu med min dränering. Fick betala 42 000:- för allt, och då ingår grävaren och 15kubik med jord. Det blir ett pris på 1200:-/lpm (ca 35m)
Men då gjorde jag allt utom grävningen. Använde 70mm pordrän skivor.
Ska du leja iväg så får du nog dubbla, kanske lite mer än dubbla priset.
Det billigaste priset jag fick tag på var 113 000:- = 3228/lpm + jord
Nu väntar jag på att gräset ska sätta lite fart
Nu väntar jag på att gräset ska sätta lite fart
Redigerat:
Är det svårt att sätta upp skivorna oc hdra rör?Lenkan1 skrev:Jag är klar nu med min dränering. Fick betala 42 000:- för allt, och då ingår grävaren och 15kubik med jord. Det blir ett pris på 1200:-/lpm (ca 35m)