Det svåra med kostnadsuppskattningar är att ringa in standarden, hur inköpen av material går till, hur utbudet av vettiga hantverkare är, hur duktig beställare man är osv. Därför tog jag själv till en hög topp då det lätt kan dra iväg.

Men om jag summerar uppskattningarna

Grovspacklaren -> 550 - 850' (Räknade att 30 kvm var övrig yta)
Hemingway -> 750-1500'
ByggQ -> 1000' (gjort ett liknande jobb själv, men med vissa andra förutsättningar)
Jäven -> 600'

Så man kan säga att de flesta träffar in 600-1000'.

• Gilla
Jäven och 1 till
  • Laddar…
R Rolund83 skrev:
Vi är på utkik efter ett fritidshus.
Som de flesta andra drömmer vi om att kunna doppa tårna i vattnet från egen trädgård.

Det vi ser är att antingen kan vi välja en väldigt liten stuga näar vatten eller ett renoveringsobjekt. Jag har inget imot att renovera men så är det andra i familjen som inte ser lika mycket fram till det.

Så då undrar jag.

Vi har tex hittat en stuga. ca 60kvm.
Ägaren har använt det som fast boende och rökt innomhus.

Detta blir då att blåsa utt allt av inmat och bygga upp på nytt.

För att bevara husfreden är det bäst att låta någon annan göra detta.

Så vad skulle ett reelt estimat vara för detta i dagens marknad.
Det är inkluderat billig lösning på bad och kök.

Det finns ström i stugan.
Rent generellt tror jag inte man ska ge sig in sånt om man inte kan/vill göra det mesta själv. Det blir alltid mycket dyrare än man tror. Jag har genomfört några byggprojekt där jag gjort nästan allt själv, bara mina uppskattningar på materialkostnader brukar slå fel med 100%.

J Jäven skrev:
Jag tar fasta på att du skriver "billig lösning" för kök och bad. Då är man i en helt annan standard än 500 tkr för ett kök. Det handlar trots allt om en liten stuga, då är väl rimligen köket litet också. Vad gäller rummen i övrigt tänker jag att det är avgörande hur djupt renoveringen måste gå. Måste alla skivor bort blir det givetvis mycket dyrare än om det räcker med att spackla och måla samt byta golv.

Sen tror jag det är avgörande hur mycket du kan projektleda. Lejer du bort allt till en och samma byggare blir det dyrt. Orkar du plocka in separata hantverkare för de olika momenten kan du spara en hel del.

Nedan en gissning, med enkel standard och "grund renovering" av ytskikt:
Kök: 150 tkr
Bad: 200 tkr
Golv: 100 tkr
Väggar och tak: 150 tkr
Var nånstans i den nivån jag tänkte. Det är inte så att vi inte kan göra det mesta själva. Det är mer det att frugan inte gillar ideen att vi ska använda första året i stugan på renovering :)

O Ole E skrev:
Rent generellt tror jag inte man ska ge sig in sånt om man inte kan/vill göra det mesta själv. Det blir alltid mycket dyrare än man tror. Jag har genomfört några byggprojekt där jag gjort nästan allt själv, bara mina uppskattningar på materialkostnader brukar slå fel med 100%.
Ja detta handlar inte om att vi inte har erfarenhet med att renovera det mesta. Handlar om att frugan inte önskar renovera ett år innan vi kan börja använda det :)

R Rolund83 skrev:
Ja detta handlar inte om att vi inte har erfarenhet med att renovera det mesta. Handlar om att frugan inte önskar renovera ett år innan vi kan börja använda det :)
Dessutom har ju tidsplaner en tendens att inte hålla heller, mina brukar gå över med minst 50%. Man får ha jättemarginaler om man ger sig in i ett sånt projekt som du skriver om anser jag.

Jag brukar tänka. Räkna ut vad det ska kosta och vilken tid det tar. När du har svaret så ta kostnaden gånger 2 och tiden gånger 3. Sedan stämmer det rätt bra 😅.

Jag har totalrenoverat ett fritidshus med egen sjötomt. En dröm som uppfylldes. Jag har gjort allt själv (delvis med hjälp av min pensionerade pappa). Har gått från 49 till 70 kvm. Bytt alla ytskikt inne (inkluderat rivit väggar och rivit upp alla golv) och panel ute. Dragit om all el, gått från kass isolering till bra vinter isolering, bytt i princip alla dörrar och fönster. Satt nytt kök, gjort om hela trädgården. Byggt altaner och uterum. Och massa till som jag glömmer. Bara materialet ligger på 500 000 - 600 000 kronor. Tidsåtgången har varit sjuk. I princip haft något eller några projekt igång i 7 år nu...

M Mikael K. skrev:
Jag brukar tänka. Räkna ut vad det ska kosta och vilken tid det tar. När du har svaret så ta kostnaden gånger 2 och tiden gånger 3. Sedan stämmer det rätt bra 😅.

Jag har totalrenoverat ett fritidshus med egen sjötomt. En dröm som uppfylldes. Jag har gjort allt själv (delvis med hjälp av min pensionerade pappa). Har gått från 49 till 70 kvm. Bytt alla ytskikt inne (inkluderat rivit väggar och rivit upp alla golv) och panel ute. Dragit om all el, gått från kass isolering till bra vinter isolering, bytt i princip alla dörrar och fönster. Satt nytt kök, gjort om hela trädgården. Byggt altaner och uterum. Och massa till som jag glömmer. Bara materialet ligger på 500 000 - 600 000 kronor. Tidsåtgången har varit sjuk. I princip haft något eller några projekt igång i 7 år nu...
Prosjekt kommer det alltid vara tænker jag. Så länge det är beboligt under tiden är det ok tänker jag.
Har bott i vårat hus i 8 år och det har renoverats stort sett hela tiden med någonting. Så det är att äga hus. Så inte rädd för renovering, så länge man kan bo i det samtidigt. Det vi ser på är så inrökt att det måste rivas ut det mesta kan jag tänka mig.

R Rolund83 skrev:
Vi är på utkik efter ett fritidshus.
Som de flesta andra drömmer vi om att kunna doppa tårna i vattnet från egen trädgård.

Det vi ser är att antingen kan vi välja en väldigt liten stuga näar vatten eller ett renoveringsobjekt. Jag har inget imot att renovera men så är det andra i familjen som inte ser lika mycket fram till det.

Så då undrar jag.

Vi har tex hittat en stuga. ca 60kvm.
Ägaren har använt det som fast boende och rökt innomhus.

Detta blir då att blåsa utt allt av inmat och bygga upp på nytt.

För att bevara husfreden är det bäst att låta någon annan göra detta.

Så vad skulle ett reelt estimat vara för detta i dagens marknad.
Det är inkluderat billig lösning på bad och kök.

Det finns ström i stugan.
Varför blåsa ut allt? Måla/tapetsera räcker väl lång om det handlar om bara inrökt!

• Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.