Vi är på utkik efter ett fritidshus.
Som de flesta andra drömmer vi om att kunna doppa tårna i vattnet från egen trädgård.

Det vi ser är att antingen kan vi välja en väldigt liten stuga näar vatten eller ett renoveringsobjekt. Jag har inget imot att renovera men så är det andra i familjen som inte ser lika mycket fram till det.

Så då undrar jag.

Vi har tex hittat en stuga. ca 60kvm.
Ägaren har använt det som fast boende och rökt innomhus.

Detta blir då att blåsa utt allt av inmat och bygga upp på nytt.

För att bevara husfreden är det bäst att låta någon annan göra detta.

Så vad skulle ett reelt estimat vara för detta i dagens marknad.
Det är inkluderat billig lösning på bad och kök.

Det finns ström i stugan.

Beror på förutsättningarna. Men 400-500k kan nog kök och bad kosta bara de, sen kanske 5-10k för varje kvm utanför kök och bad om det ska vara nytt golv, tapetserar/spacklas allt och målas m.m.?

Farstatjej90
Det beror på var i landet det är och var stugan ligger men det är ju kök, ett badrum (antar det finns kommunalt vatten+avlopp) och sen väggar , golv etc...
Du säger el finns men river man allt finns det garanterat saker att ändra/fixa med det med...

Det blir nog svårt att komma under en halv miljon om nån annan ska göra allt. Jag tänker då bara invändigt alltså! Inget ute...🤔

• Gilla
bcaokn och 1 till
  • Laddar…
G grovspacklarn skrev:
Beror på förutsättningarna. Men 400-500k kan nog kök och bad kosta bara de, sen kanske 5-10k för varje kvm utanför kök och bad om det ska vara nytt golv, tapetserar/spacklas allt och målas m.m.?
nu är det en stuga så att renovera ett badrum för 500 000 låter orimligt dyrt :) Det är inte påkoppladt komunalt avlopp utan är en septik tank

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det beror på var i landet det är och var stugan ligger men det är ju kök, ett badrum (antar det finns kommunalt vatten+avlopp) och sen väggar , golv etc...
Du säger el finns men river man allt finns det garanterat saker att ändra/fixa med det med...

Det blir nog svårt att komma under en halv miljon om nån annan ska göra allt. Jag tänker då bara invändigt alltså! Inget ute...🤔
Septiktank till toaletten

• Gilla
grovspacklarn
  • Laddar…
R Rolund83 skrev:
nu är det en stuga så att renovera ett badrum för 500 000 låter orimligt dyrt :) Det är inte påkoppladt komunalt avlopp utan är en septik tank
Nu var siffran för kök+bad dock.

Riktigt :)

Om man inte behöver drar rör eller liknande räknar så är det bara inredning det står på.

Här är min gissning, mellan 0,75 - 1,5 mkr.

Kök 300-600'
Badrum 200-400'
Övrigt invändigt 250-750'

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Här är min gissning, mellan 0,75 - 1,5 mkr.

Kök 300-600'
Badrum 200-400'
Övrigt invändigt 250-750'
Låter verkligen konstigt med dessa priserna.
Vi bor i norge och gjorde hela badet på 20kvm för 300k (helt ned til betongen)
Övervåningen på 50kvm totalrenoverad för 200k
Kök med existerande stomme för 50k

R Rolund83 skrev:
I norge äter hantverkare en äggmacka till lunch, här äter dom filét mignon

• Gilla
  • Haha
Tamazin och 7 till
  • Laddar…
J
R Rolund83 skrev:
Du har nog fått stockholmspriser av dom ovanstående..
I Fritidshus kan man göra löst lite enklare..

• Gilla
Rolund83
  • Laddar…
R Rolund83 skrev:
Ta in norrmän för jobbet?

//

• Gilla
  • Haha
MöIIer och 2 till
  • Laddar…
R Rolund83 skrev:
Vi är på utkik efter ett fritidshus.
Som de flesta andra drömmer vi om att kunna doppa tårna i vattnet från egen trädgård.

Det vi ser är att antingen kan vi välja en väldigt liten stuga näar vatten eller ett renoveringsobjekt. Jag har inget imot att renovera men så är det andra i familjen som inte ser lika mycket fram till det.

Så då undrar jag.

Vi har tex hittat en stuga. ca 60kvm.
Ägaren har använt det som fast boende och rökt innomhus.

Detta blir då att blåsa utt allt av inmat och bygga upp på nytt.

För att bevara husfreden är det bäst att låta någon annan göra detta.

Så vad skulle ett reelt estimat vara för detta i dagens marknad.
Det är inkluderat billig lösning på bad och kök.

Det finns ström i stugan.
Känns helt vansinnigt Att leja in om man kan själv om man inte är ekonomiskt oberoende då förstås 😅

Vi har gjort just detta. Dock även lagt nytt tak, satt in nya dörrar, fönster & VA. Hamnar på cirka en miljon i renovering ich då har vi gjort allt utom el och rör själva.

Jag tar fasta på att du skriver "billig lösning" för kök och bad. Då är man i en helt annan standard än 500 tkr för ett kök. Det handlar trots allt om en liten stuga, då är väl rimligen köket litet också. Vad gäller rummen i övrigt tänker jag att det är avgörande hur djupt renoveringen måste gå. Måste alla skivor bort blir det givetvis mycket dyrare än om det räcker med att spackla och måla samt byta golv.

Sen tror jag det är avgörande hur mycket du kan projektleda. Lejer du bort allt till en och samma byggare blir det dyrt. Orkar du plocka in separata hantverkare för de olika momenten kan du spara en hel del.

Nedan en gissning, med enkel standard och "grund renovering" av ytskikt:
Kök: 150 tkr
Bad: 200 tkr
Golv: 100 tkr
Väggar och tak: 150 tkr

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.