57 508 läst ·
113 svar
58k läst
113 svar
Pris på material för stor altan - är detta rimligt?
Jag säger det o källan är mitt inlägg i tråden.Robert63 skrev:
(Inlägget är givetvis baserat på x antal byggda altaner samt genom kollegor i branschen)
En säger 1000, en annan 1500 och någon säger 2000. Verkar riktigt knepigt att sätta ett generellt pris per m2 för ett altanbygge. Men som du själv är inne lite på så beror det väl på omständigheterna, och jag vill även lägga till var i landet, för jag förstått det är snickare dyrare ju närmre en storstad du kommer. Fan vet, blir nog till att bygga själv. Igenverktygsgurun skrev:
Den som säger 1000 räknar hem jobbetRobert63 skrev:En säger 1000, en annan 1500 och någon säger 2000. Verkar riktigt knepigt att sätta ett generellt pris per m2 för ett altanbygge. Men som du själv är inne lite på så beror det väl på omständigheterna, och jag vill även lägga till var i landet, för jag förstått det är snickare dyrare ju närmre en storstad du kommer. Fan vet, blir nog till att bygga själv. IgenVore intressant att veta vad TS betalade för arbetet. Gissar på hundringen jämt, före rot.
Administrator
· Skåne
· 8 673 inlägg
Jag har flyttat en off topic diskussion om prispåslag på elmaterial till en ny tråd i delforum El:
Förekommer påslag på material på 300, 500 eller 1000%?
Förekommer påslag på material på 300, 500 eller 1000%?
Hej köpte allt material med rabatten som en mindre byggfirma har Du har mera material i din stomme än jag har jag betalade 35000:- för materialet till 150 kvadrat så fel pris av din släkting
Sen har du inte angett hur lång tid det tog för dom att bygga altanen men timkosten brukar ligga mellan 500-700/tim om det är två erfarana gubbar så bör det inte ta mer än en vecka att få ihop detta
tycker defenetivt att du ska ta upp detta med din släkting om han inte tål det så får du väl avluta förbindelsen med honom mitt motto är att man alldrig lurar en kompis
Sen har du inte angett hur lång tid det tog för dom att bygga altanen men timkosten brukar ligga mellan 500-700/tim om det är två erfarana gubbar så bör det inte ta mer än en vecka att få ihop detta
tycker defenetivt att du ska ta upp detta med din släkting om han inte tål det så får du väl avluta förbindelsen med honom mitt motto är att man alldrig lurar en kompis
Låter oerhört billigt och framförallt snabbt byggt, ja betalade runt 40 k med rabatt för min på 91 kvm, plintarna var satt sen tidigare, materialet på plats, då tog de 2x48 h o få ihop altanen, i ett tempo där knappt kaffe dracks under dagarna. Så antingen har du sjukt billiga o snabba snickare eller så är vi värdelösaNogran skrev:Hej köpte allt material med rabatten som en mindre byggfirma har Du har mera material i din stomme än jag har jag betalade 35000:- för materialet till 150 kvadrat så fel pris av din släkting
buspojken skrev:Låter oerhört billigt och framförallt snabbt byggt, ja betalade runt 40 k med rabatt för min på 91 kvm, plintarna var satt sen tidigare, materialet på plats, då tog de 2x48 h o få ihop altanen, i ett tempo där knappt kaffe dracks under dagarna. Så antingen har du sjukt billiga o snabba snickare eller så är vi värdelösa![]()
Det där beror ju ärligt talat en hel del på vad man räknar in i tiden. Konstruktion, framtagning av ritningar, uträkning av materialåtgång, beställning av material, markarbeten, plintgrävning och gjutning tar lite tid det också.
Men ser man bara till själva snickeriet, som verkar vara fallet här, då är man rätt värdelös om man inte får ihop en enkel altan på 10x15m på två hantverkare på en hel vecka, det tycker jag nog allt.
Tja, det framgår inte att TS lämnat någon spec på jobbet och så enkel verkar inte däcket vara.
Jag jämför med mina egna däck på totalt 90 kvm, enkla, raka, ett bredare, ett smalare, längs husets långsidor, full spec från arkitekten, 1 person jobbade flitigt i nio dagar. Planken sågades på plats.
Kostnaden - vet inte; ingick i huspriset.
Jag jämför med mina egna däck på totalt 90 kvm, enkla, raka, ett bredare, ett smalare, längs husets långsidor, full spec från arkitekten, 1 person jobbade flitigt i nio dagar. Planken sågades på plats.
Kostnaden - vet inte; ingick i huspriset.
Jämförde iofs med min, som står 1,20 upp, med räcken, 2 trappor, kjol osv. Dåligt jämfört av mig, kan hålla med om att en markaltan på 10x15 m ska man fixa på en veckathomasx skrev:Det där beror ju ärligt talat en hel del på vad man räknar in i tiden. Konstruktion, framtagning av ritningar, uträkning av materialåtgång, beställning av material, markarbeten, plintgrävning och gjutning tar lite tid det också.
Men ser man bara till själva snickeriet, som verkar vara fallet här, då är man rätt värdelös om man inte får ihop en enkel altan på 10x15m på två hantverkare på en hel vecka, det tycker jag nog allt.
Det skiljer sig säkert väldigt mycket över landet men min upplevelse är att den största lokala brädgården där vi bor har gett oss bra rabatt/pris när vi bett om offert/konto och att det då till och med ibland blivit billigare än Byggmax men att priserna då ligger på ungefär samma nivå. Sen kanske det är så att man som privatperson många gånger kan få väldigt bra priser som är i närheten av småföretagare om man bara förhandlar.verktygsgurun skrev:
stämmer bra det att det , att det kan vara så.
När jag körde eget så hade faktiskt jag högre inköpspris (från en av de stora brädgårdarna) än om jag hade handlat själv av byggmax. Många här inne vet faktiskt inte vad de pratar om när de tror att alla snickarfirmor får megarabatter utan dess like. Många privatpersoner kan om man är duktigt på att förhandla, få samma pris på ett upplagt projektkonto som en etablerad mindre firma.
Som egen firma är det dock otänkbart att handla från byggmax eftersom jobbar man mot en kund, så förväntar sig kunden toppkvalitet på både jobb och material. Då går det inte att man står på en brädgård och handstorterar ut krokigt, mindre krokigt, eller helt okej. Då har helt plötsligt brädorna kostat det dubbla bara i tid.
Är man däremot privatperson och jobbar åt sig själv, självklart kan det vara värt att handstortera om man inte värderar sin tid eller helt enkelt inte har ngt emot det. Men som sagt, är man duktig på att förhandla kan man i de flesta fall få ner priset till byggmaxpriser om man lägger upp projekt konto.
Men som företagare är det faktiskt inte lika enkelt.
Men iaf, tråden gällde om 60,000 var i överkant för material och ja det verkar helt enkelt vara det. Men som sagt så har vi varken fått se offert eller sluträkning så allt är just nu spekulation. Samt så har vi juh inte fått sett hela arbetet upplagt.
Självklart anser jag att trådskaparen ska fråga varför det blev så dyrt.
När jag körde eget så hade faktiskt jag högre inköpspris (från en av de stora brädgårdarna) än om jag hade handlat själv av byggmax. Många här inne vet faktiskt inte vad de pratar om när de tror att alla snickarfirmor får megarabatter utan dess like. Många privatpersoner kan om man är duktigt på att förhandla, få samma pris på ett upplagt projektkonto som en etablerad mindre firma.
Som egen firma är det dock otänkbart att handla från byggmax eftersom jobbar man mot en kund, så förväntar sig kunden toppkvalitet på både jobb och material. Då går det inte att man står på en brädgård och handstorterar ut krokigt, mindre krokigt, eller helt okej. Då har helt plötsligt brädorna kostat det dubbla bara i tid.
Är man däremot privatperson och jobbar åt sig själv, självklart kan det vara värt att handstortera om man inte värderar sin tid eller helt enkelt inte har ngt emot det. Men som sagt, är man duktig på att förhandla kan man i de flesta fall få ner priset till byggmaxpriser om man lägger upp projekt konto.
Men iaf, tråden gällde om 60,000 var i överkant för material och ja det verkar helt enkelt vara det. Men som sagt så har vi varken fått se offert eller sluträkning så allt är just nu spekulation. Samt så har vi juh inte fått sett hela arbetet upplagt.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Det finns inga stora rabatter att ge när det gäller byggvirke. Det är ett av de områden där konkurrensen är hårdast när det gäller byggmaterial. Påslaget på nettopriset av standardvirke brukar ligga på runt 20 procent till vanliga kunder med byggkonto, det ska täcka försäljarnas löner och hanteringskostnader. Så att hantverkarna skulle få några stora rabatter är givetvis inte sant.
Byggmax kan ibland vara billigare, inte för att de kör med mindre vinst utan för att de kör med en sämre virkeskvalitet och ofta nedbantade dimensioner. På det virke som byggmax säljer som är av samma kvalitet som övriga brädgårdar ligger byggmax nästan alltid högre i pris.
Byggmax kan ibland vara billigare, inte för att de kör med mindre vinst utan för att de kör med en sämre virkeskvalitet och ofta nedbantade dimensioner. På det virke som byggmax säljer som är av samma kvalitet som övriga brädgårdar ligger byggmax nästan alltid högre i pris.
Det har du absolut rätt i Finnen.
Skulle man köpa av samma kvalitet på byggmax som man köper på en kvalitetsgård, så skulle priset hamna på det samma, eller dyrare.
Och nu är det juh även så att vi byggare anser inte att byggmax är skit, eller att andra gårdar per automtik är bättre.
För så är det självklart inte. I vissafall är byggmax precis lika bra som vilket annat alternativ som helst.
Utan det vi snickare många gånger ser är till den totala kostnaden från spade till hus.
Ser man enbart till styckepris för enskilda artiklar kan man självklart hitta skildnader. Men ingen kund är villig att betala bensinen,tiden,tramsporten påslaget som det skulle bli för att köpa tex virke som är 5kr/m billigare på byggmax, istället för att köpa på sin lokala gård där man handlar allt annat.
Skulle man köpa av samma kvalitet på byggmax som man köper på en kvalitetsgård, så skulle priset hamna på det samma, eller dyrare.
Och nu är det juh även så att vi byggare anser inte att byggmax är skit, eller att andra gårdar per automtik är bättre.
För så är det självklart inte. I vissafall är byggmax precis lika bra som vilket annat alternativ som helst.
Utan det vi snickare många gånger ser är till den totala kostnaden från spade till hus.
Ser man enbart till styckepris för enskilda artiklar kan man självklart hitta skildnader. Men ingen kund är villig att betala bensinen,tiden,tramsporten påslaget som det skulle bli för att köpa tex virke som är 5kr/m billigare på byggmax, istället för att köpa på sin lokala gård där man handlar allt annat.
Hur menar du då? Skulle jag som privatperson och "sällanköpare" få bättre priser än en snickare? Du får ursäkta men det tror jag inte alls påKitchenDesign skrev:stämmer bra det att det , att det kan vara så.
En fråga till TS - fick du ingen som helst uppskattning av material och tidsåtgång innan jobbet? En stor altan är ju inte helt gratis så någon form av uppskattning borde du väl ha fått eller i alla fall frågat om?
/Krille