För min senaste altan på 24 kvm så kostade bärlinor, golvreglar, staketstolpar (impr klass A), trall (sibirisk lärk), och trall skruv (rostfri A2) 550 kr/kvm. Bra kvalitet, utan kassation. 600 kr/kvm verkar inte vara något opris, inräknat hantverkarens påslag, förutsatt att du är nöjd med kvaliteten.

Har inte läst alla svar i tråden, så vet inte vad för svar som skrivits. Men vi har byggt en altan under sommaren på 107 kvm. Reglar och trall (samma dimensioner som Er) altanen har fris om två trallplankor och ett kortare räcke byggt av dubbla 70 stolpar. Med skruv/balkskor/beslag osv har den kostat kring 40 000. Har inte exakt summa nu då vi fick komplettera med trall då det gick åt mer spill än räknat där det finns olika vinklar. Vi köpte allt på XL och tog inte deras billigaste trallvirke. Sedan byggde vi allt själva, det tog cirka en vecka (heldagar) för tre personer att fixa ihop altanen. Tycker nog summan låter rimlig för en sådan stor altan som ni byggt! Hoppas det reder ut sig!!

Redigerat:
Har inte så mycket att säga om frågeställningen, då allt beror på var man köpt grejerna, vilket påslag de har, om de kört hem sakerna åt er osv. Troligen är det rimligt, eftersom man aldrig kan jämföra hantverkarnas priser/frakter med de kostnader man själv skulle ha om man köpte billigaste möjliga och fraktade hem själv (så troligen är det ju rimligt, men samtidigt.. känner du dig "blåst" så ska du ju ta upp det med byggaren och be om mer specificerade papper..)

DÄREMOT måste jag tipsa om hur våra snickare gjorde, vilket fungerade utmärkt för oss (vi var mycket nöjda tom). De frågade oss från början när de kom och skulle börja jobba.. om vi ville att de skulle köpa materialet och fakturera oss själva när jobbet var slut. Eller om vi ville att de fixade ett konto hos oss där de brukade handla sina saker.. (med samma rabatt som de hade!) och att byggvaruhandlaren skickade fakturan direkt till oss vartefter våra snickare hade varit där och handlat.. vi valde eget konto (för vår och deras skull..)

Ibland blev det småfakturor a la två gipsskivor, en snickarpenna och en ask skruvar.. men vi fick dem alltid ett par dagar efter de varit och handlat - och allt var ju helt specificerat från byggvaruhuset! Inget vi behövde undra över.. minsta grej var ju med..

Funkade perfekt och vi kände att vi hade koll på läget (snickarna slapp ligga ute med pengarna dessutom..) - i slutänden så kom snickarens faktura.. på bara arbetskraften och specificerad ROT :thumbup:

• Gilla
Hummingbird och 8 till
  • Laddar…
Troberg skrev:
En sak jag reagerar på när jag ser bilderna (med förbehåll för att jag inte har en aning om vad som är brukligt) är att jag ser inte ett enda vinkelbeslag eller spikbleck. Allt hänger på snedspikning/skruvning, och eftersom det är ganska långt mellan plintarna så innebär det att mycket vikt kommer att hänga i de snedspikarna/skruvarna.

Är det en normal konstruktion?

Likaså, brukar det inte vara tre lager, ett rätt så glest direkt på plintarna, sedan ett tätare vinkelrätt mot bottenlagret som vilar ovanpå det, och slutligen själva däcket? Det borde bli starkare än att snedspika. Finns det någon anledning till att man byggt så här (tex dåligt med utrymme i höjdled)?
Jag har samma frågor som du måste jag erkänna. Trodde när det pågick att de visste vad de höll på med, men i efterhand är jag inte så säker längre...

Det finns inte ett beslag på hela altanen. Allt sitter i skruvar. Den yttersta regeln hänger dessutom enbart i kortlingar (halvemeter långa cirka, se bilderna). Detta känns riktigt märkligt byggt. Att de inte lät bärlinorna gå hela vägen ut till kanten. Gör "man" verkligen så?

Nu skall jag inte vara sån, men beslagen skulle också sitta fast med skruvar...
När det gäller överhänget skulle jag inte oroa mig - det är trots allt en del fackverk kvar på insidan, och med några hundra kilo trall till så blir det än mer stabilt.

Jag byggde min altan med bärlina och reglar i samma plan. Visserligen med balkskor till reglarna, men bärlinorna skruvades i varandra.

Möjligen kan man kolla hur långt det är mellan plintarna, kommer inte ihåg maxavståndet för 45*170 i huvudet, men ju glesare ju svajigare...

Man ser på bilden att de fält in bärlinorna i den övriga konstruktionen eftersom det inte finns tillräckligt utrymme under. Kortlingarna och den yttersta regeln är för frisen som kommer längst ut, helt normalt att bygga så. Det där håller nog utan problem.
Det svagaste i den där konstruktionen är hur man fäst stolparna som kommer upp från plintarna. Balkskorna i plintarna är helt klart menade åt 90 eller 100mm stolpar men man har använt en vanlig 45x195 istället. Jag hade nog kilat in två stycken 45x195 för att fylla upp hela balkskon men det där blir nog säkert tillräckligt starkt ändå.

• Gilla
Solari
  • Laddar…
Finndjävel skrev:
Det svagaste i den där konstruktionen är hur man fäst stolparna som kommer upp från plintarna. Balkskorna i plintarna är helt klart menade åt 90 eller 100mm stolpar men man har använt en vanlig 45x195 istället. Jag hade nog kilat in två stycken 45x195 för att fylla upp hela balkskon men det där blir nog säkert tillräckligt starkt ändå.
Ja jag hade inte varit nöjd eftersom allt hänger i skruvarna där. Man skulle åtminstone använt 2st 45x195 och låtit den ena vara längre än den andra så bärlinan ligger på stolpen.

Men som du säger så håller det nog iaf

• Gilla
Solari
  • Laddar…
Finndjävel skrev:
Kortlingarna och den yttersta regeln är för frisen som kommer längst ut, helt normalt att bygga så. Det där håller nog utan problem.

Ok. Men varför lät man inte bärlinan gå obruten hela vägen ut? Längden fanns.

Solari skrev:
Ok. Men varför lät man inte bärlinan gå obruten hela vägen ut? Längden fanns.

Kortlingarna är ju för frisen, men du sa att det inte skulle vara någon fris?
Dom har gjort sådär för att trallen och fris har olika läggning och de blir lättare att skruva o snygga rader

Finns ju förankringsskruvar. Dessa blir ju allt vanligare.

som vanligt går tråden i helt överstyr med förståsigpåare och konspiratoinsteorier.

En bekant har gjort jobbet säger du, en trevlig firma desutom. Och arbetet är snyggt och bra gjort.
Och sen ska du börja "tveka" för att det kommer påståenden om ditt o datt om hur man bygger eller inte.

Jobbar själv som snickare och måste säga att priset på 60.000 är ett bra pris för 140kvm.
Så fort det tillkommer vinklar så drar det alltid iväg i tid. Oavsett vad man självtror, så tar det helt enkelt längre.
Det jag ser på bilden är faktiskt en hel del arbete, och tycker de fått till bärlinan riktigt bra.
Att de inte använt balkskor behöver du inte bekymra dig om. Snedskråar man skruv + drar raktigenom ändträ mot kottlingarna håller det för flera ton. Balkskor är bra, men de är inte per automatik hållbarare bara för att.
Man bygger efter behov och detta räcker och blir över. (balkskor hade förövrigt kostat dig ännumera)

Så jag skulle säga att du har fått ett bra pris. Inte svinbilligt, men inte heller överpris.
Byggde själv en altan, ca 60kvm med plasttak åt min mor o far för inköpspriser, och det landade runt 50.000kr.
140kvm är stooooooooooooooooooooort och med virkespriserna idag så blir det allt annat än billigt.

Var glad och njut av din veranda. =)

• Gilla
jassej och 4 till
  • Laddar…
Jag har precis byggt en själv i liknande konstruktion med ungefär samma virkesdimensioner plus räcke. Den är på 100m2 och jag räknar väl med 35'-40' inkl skruv och andra smågrejer innan det är klart. Då har jag inte lyxat eller krånglat till det med udda vinklar eller nåt någonstans så jag skulle nog säga att det pris du fått är rimligt.

Har bara skumma alla input i tråden, virkeskostnaden låter rimlig när man beställer via hantverkare. Vill man ha billigt blir det till att jaga runt o beställa själv. Byggde själva altan (eller själva o själva - låt bygga altan borde det nog stå) förra sommaren.
Reagerade också lite på infästningar...vi hade en hel del metallbeslag inblandat.
En annan fundering, har de täckt med markduk under? Vår byggare rekommenderade o använde marktäckduk och 4 cm makadam för att säkerställa att man inte fick en äng som växte upp mellan plankorna...

Hoppas ni blir nöjda med funktionen och att den håller i många år!
/C

Varför bevara relationen till någon som försöker skinna en? Alltid bra om man tänker efter före, dock.

• Gilla
Troberg och 1 till
  • Laddar…
Ruttenrot skrev:
Varför bevara relationen till någon som försöker skinna en? Alltid bra om man tänker efter före, dock.
Vadå skinna, det är ju inte klarlagt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.