Hej
Nästa steg efter sprängare är nu att försöka få ner priset på grunden... ;D
Från husföretaget har vi fått ett pris på 220.000 riksdaler. Huset är 140 kvm stort i vinkel.
Det är en krypgrund , 60 cm hög. Inkl. alla dragningar av avlopp, vatten mm. ( ej anslutningsavgiften )

Tycker det låter mycket och undrar om ni har några bra och billiga ;) grundare att rekomendera i Stockholms trakten.
Och så undrar jag vad ni har fått för pris på era grunder?

Mvh Nyfikna Sabina :D

Jag undrar hur skillnaden ser ut mellan krypgrund och plattapå mark och dessutom hur man i så fall göra med golvvärme. Kan man ha golvvärme med krypgrund eller kostar de skjortan?

Jag har varit inställd på platta på mark länge men våran tomt lutar. Vad jag förstått är det lättare att kompensera för höjdskillnader med krypgrund jmf med platta på mark.

Jag ser gärna att någon med kunskaper ger en kort beskrivning på hur varmgrund/krypgrund byggs.

Vi skrivs
Jonas

Bob_the_builder
Ja, du kan ha golvvärme i ett golvbjälklag (som du har över krypgrunden). Det är dyrare än ingjuten värme, ca 75 kr/m2 (?) extra. Detta är kostnaden för de plåtar som ska sprida värmen (i en platta sköts detta av betongen).

Vad gäller krypgrund kontra platta så är det helt solklart att den tidigare är bättre på att kompensera för höjdskillnader. En platta kräver i princip helt plan mark.

Krypgrunden består i de flesta fall av murar under ytterväggarna (och ofta mitt under huset också) som i sin tur vilar på en gjuten sula (ca 50 cm bred). Under huset kan markytans nivå variera en hel del.

Det finns två huvudsakliga varianter av krypgrunder: utelufts- resp inneluftsventilerad. Uteluftsventilerad grund bygger på att man har ett antal ventilationsöppningar i grundmuren. Där ska så mycket luft blåsa igenom att varm, fuktig luft inte stannar kvar. Detta har dock visat sig vara förenat med en del problem. Inte för alla, men för många. Fuktskador i golvbjälklaget alltså.

Den inneluftventilerade bygger på att grunden (och marken) isoleras och således blir "ett" med det övriga klimatskalet. Grunden är alltså uppvärmd och fukten "drivs ut". Detta används i hus med ett mekaniskt ventilationssystem.

Hoppas dessa var de svar du förväntat dig.

Sabina, ring till vår grundentreprenör det kan jag rekommendera!
Namn och telefon hittar du på tråden "positiva erfarenheter" under "hustillverkare"

Han är seriös och bra att göra med.

Sabina är det med eller utan moms det priset du nämnde?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.