Hej, jag ska köpa in en bra tryckluftsmaskin som behövs för att bl a rensa datorer och tangentbord på ett lager. Jag vill inte köpa en skräpmodell som pajar efter 6 månader, men en 3000 kronors Kärcher eller dylikt är utanför budget. 600-1600 kr ungefär?

Vad är en bra "arbetshäst" ni skulle rekommendera? Har ingen känn alls på de olika fabrikaten som finns ute idag ifråga om pålitlighet.

Märket skulle jag säga spelar mindre roll.

Det du ska kolla efter är om den är oljesmord eller oljefri.

En oljesmord är ofta tystare och har länge livslängd. Men den kan inte läggas ner vid transport då det riskerar att läcka ut olja. Och det kommer även att kunna vara lite oljedimma i luften, vilket är olämpligt för ditt andvädande. Du vill ju inte få olja på prylarna.

En oljefri är mer högljudd. Den håller bra nog.

Biltemas SOL6 art.nr 18-660, oljefri, bärbar (6-literstank) för lite över tusenlappen har fungerat bra för min del, är relativt tyst med en 1400 rpm oljefri kompressor. - att den inte låter som en dragrace-start var gång den startar är faktiskt en väldigt stor fördel utan bara tuffar på lite försynt - många av de större kompressorer med oljesmord kompressor kan låta fruktansvärt mycket pga. att de är 2800 rpm motor i kompressorn

har regulator för att ställa in önskad tryck till blåspistolen

• Gilla
Johan Gunverth och 3 till
  • Laddar…
S Selves skrev:
Hej, jag ska köpa in en bra tryckluftsmaskin som behövs för att bl a rensa datorer och tangentbord på ett lager. Jag vill inte köpa en skräpmodell som pajar efter 6 månader, men en 3000 kronors Kärcher eller dylikt är utanför budget. 600-1600 kr ungefär?

Vad är en bra "arbetshäst" ni skulle rekommendera? Har ingen känn alls på de olika fabrikaten som finns ute idag ifråga om pålitlighet.
Har denna som är mycket tyst och lämplig för renblåsning, pumpning och till dyckertpistol. Denna säljs några gånger om året med bra rabatt. Jag har köpt totalt 4st när priset var ca 1100:- och gett bort till mina husägande barn https://www.jula.se/catalog/verktyg...sorer/barbara-kompressorer/kompressor-008334/

P poba53 skrev:
Har denna som är mycket tyst och lämplig för renblåsning, pumpning och till dyckertpistol. Denna säljs några gånger om året med bra rabatt. Jag har köpt totalt 4st när priset var ca 1100:- och gett bort till mina husägande barn [länk]
Den där ser ju ut som en riktig best. Vill köpa den för designen enbart. Tack för tips.

Tack också till Xxargs för billigare alternativ, kanske blir den till jobbet och Stanley Fatmax till stugan. Och nu vill jag ha en dyckertpistol också.

Tryckluft på sprejburk, jsg såg 3x400 ml för 199 kr. Avsedda för datorer och så ofta behöver väl inte datorerna göras rent? Iofs beror det på typ av lager och storlek.
Kör du kompressor så fundera på kondens.

X xxargs skrev:
Biltemas SOL6 art.nr 18-660, oljefri, bärbar (6-literstank) för lite över tusenlappen har fungerat bra för min del, är relativt tyst med en 1400 rpm oljefri kompressor. - att den inte låter som en dragrace-start var gång den startar är faktiskt en väldigt stor fördel utan bara tuffar på lite försynt - många av de större kompressorer med oljesmord kompressor kan låta fruktansvärt mycket pga. att de är 2800 rpm motor i kompressorn

har regulator för att ställa in önskad tryck till blåspistolen
+1 på den. Har den i snickeriet för att skjuta dyckert och kunna blåsa rent. Låter inte mycket och har tillräcklig tank för de vanligaste sysslorna.

S Selves skrev:

Är det framförallt för renblåsning i en dator kanske det inte är en kompressor du vill ha.

Är nöjd med Vevor

Z z_bumbi skrev:
Tryckluft på sprejburk, jsg såg 3x400 ml för 199 kr. Avsedda för datorer och så ofta behöver väl inte datorerna göras rent? Iofs beror det på typ av lager och storlek.
Kör du kompressor så fundera på kondens.
Jag har köpt tryckluft-sprej tidigare och det gjorde inte det minsta för att av-håra tangentbord, där en strömdriven kompressor sparkade ut tre långa dammråttor på samma bord. Så jag kommer definitivt leta efter en pjäs.

L Lovan83 skrev:
Är det framförallt för renblåsning i en dator kanske det inte är en kompressor du vill ha.
[media]
Fin video, nu vill jag köpa en Mellif Turbofan för 300 kr och den finns inte på Google produktsök, inte på Amazon, inte prisjakt eller prajsranner. Tråkigt!

Vet du hur en svensk skulle få tag på en sån?

Till alla kompressor-vana, jag har en annan fråga: jag avskyr spiralslang eftersom den inte vill sträcka ut sig utan alltid fajtas mot handen med att åka tillbaka till kompressorn, finns det någon alternativ slang? Nån i vulkaniserat gummi eller nåt, jag vet inte. Eller är spiralslang enda alternativet?

Om det är enda alternativet, finns det någon längre än denna?: https://www.biltema.se/verktyg/tryc...lbehorssats-for-kompressor-5-delar-2000034571

För jag vill inte behöva kånka runt på kompressorn för att nå, då den säkert lätt tar skada om den tappas, med alla glasdelar och allt.

Det finns vanlig slang om man inte vill ha upprullare eller spiralslang.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Det finns ju slangupprullare för tryckluft med olika längder på slangen.

[länk]
Wow, ännu en sak jag inte visste att jag ville ha. Tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.