Sätter kalciumsilikatskivor där rökrör ska löpa från en toppansluten vedspis. Har någon förslag på vilken primer man kan använda som tål värme? Skivorna ska sedan putsas. På baksidan har jag använt Byggmax’s ”primer puts och betong”.
Den enda primer jag hittar som är värmetålig är Promat’s Promafour Primer. Enda i Sverige som jag hittat säljer är PBS.nu, men de är så orimligt dyrt.
https://www.pbs.nu/sv/skorstenar/br...MIi72buKCDhAMVlBiiAx1y4wGdEAQYAiABEgIz9vD_BwE
Den enda primer jag hittar som är värmetålig är Promat’s Promafour Primer. Enda i Sverige som jag hittat säljer är PBS.nu, men de är så orimligt dyrt.
https://www.pbs.nu/sv/skorstenar/br...MIi72buKCDhAMVlBiiAx1y4wGdEAQYAiABEgIz9vD_BwE
Hittat något rimligare i pris?
Nej, jag använde samma primer på båda sidor, gått bra, hörde mig för med olika företag och samtliga var säkra på det skulle gå bra. Den kaminbutik som byggde upp en vägg av kalciumsilikatskivor i vårt vardagsrum använde Webers Gypsum som primer, kamin samt halvmeter rör mot den väggen, gått hur bra som helst så här två år senare, inget tecken på några konstigheter, eldar nästan året om i den kaminen.
Här är från köket där vi använde vanlig betongprimer från Byggmax. Bara spiskåpa kvar att bygga. Blir nog i likadana skivor.
Ser ju bra ut!
Jag fick gå på känsla och har gjort ett försök utan primer.
Har bara en liten platta i tak ovanför bastu och det är mest att den ska få en annan färg så det är inte ett jämt putsskikt som är det viktiga.
Här är den på bild där jag ännu inte putsat sidorna.
Jag var ganska riklig med fukten under några dygn och då verkar putsen ha satt sig bra…sen får vi se hur den håller.
Jag fick gå på känsla och har gjort ett försök utan primer.
Har bara en liten platta i tak ovanför bastu och det är mest att den ska få en annan färg så det är inte ett jämt putsskikt som är det viktiga.
Här är den på bild där jag ännu inte putsat sidorna.
Jag var ganska riklig med fukten under några dygn och då verkar putsen ha satt sig bra…sen får vi se hur den håller.
Klicka här för att svara