I snart 20 år har bostadspriserna stigit i Sverige och vissa experter tror att toppen är nära. Fast för att verkligen ta hem en storvinst gäller det att vara vid rätt tidpunkt i livet för att lämna marknaden.

Du kan läsa artikeln här: Prickar du storvinsten och flyttar till Medelhavet?

E
Skrivet av: Jag

Jaha, inressant.

E
Skrivet av: Nicklas

Alla klagar på bankerna, sen åker man och köper en ny BMW.
När räntorna går upp eller ränteavdragen minskas så kommer denhär rosa lilla bubblan att spricka och än en gång kommer bankerna anklagas. Köp bankaktier istället för ny bil.

E
Skrivet av: Christoffer

Det känns som att media jämt påpekar att bostadspriserna går upp, privatpersonerna tror även på det i framtiden, även mäklarna och regeringen. Men "experterna" har väl under en relativt lång tid nu sagt att bubblan ska spricka.

E
Skrivet av: Fakathong

Vilken "storvinst" ??? Räkna bort inflation och 22% skatt så undrar jag om det finns någon som gått med någon vinst över huvud taget

E
Skrivet av: Nicklas

Inflationen har varit låg de senaste 15 åren och 22% skatt är ju på vinsten, du får alltså behålla 78% av vinsten du gjort. Många har blivit miljonärer eller åtminstone halvmiljonärer de senaste 15-20 åren.

E

Vilken vinst? Har redan förlorat c:a 1% i köpkraft

E

Byggde nytt hus 85, genomsnitsig inflation har varit 5%. Sålde 2013
Nybyggnad knappt 1 miljon sålde för strax över 3,7. Jag har förlorat c:a 200.000 enbart i inflation. Sen ska jag betala 22% skatt??? Kom inte och prata om nån jävla "storvinst"

E
Skrivet av: Gurra

Suck, allt detta prat om vinster och anda "bra" saker med prisuppgången på bostäder gör mig så trött.
Det finns inga fördelar alls med att bostadspriserna går upp, samhällsnyttan är obefintlig.
(bortsett från de som tjänar pengar på bankerna).

Att bostäder idag kostar många fler årslöner än de någonsin gjort tidigare är bara negativt för alla boende i Sverige.

Jag äger själv en villa och vill självklart inte att den skall sjunka i värde men den får gärna stå still om alla andra bostäder i Sverige också står still.
Och jag hoppas (men tror ej) att så är fallet för alla med lägre inkomst och alla ungdomars skull!

E
Skrivet av: Snurrpelle

Fakatong, vet inte hur du räknar men KPI har ganska precis fördubblats sedan 1985, så rensat för inflation är vinste ca 1,7 MSEK före skatt, rätt ok för en investering som man samtidigt ha kunnat använda som bosatd under tiden...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.