240 läst ·
9 svar
240 läst
9 svar
Oljepump med tveksamt lager - akut
Vår gamla oljepanna/brännare har börjat tjuta duktigt sedan igår kväll. Jag anlitade vår kära vän Google, som föreslog igensatta filter eller möjligen åldersdigna lager i pumpen.
Jag är hyfsat säker på att det är lagren som håller på att ge upp, för ljudnivån är höög och skärande i tonen.
Vad händer om jag låter pannan gå - vilket den gör utan att stanna - med det här problemet?
Om pumpen skär ihop, stannar pannan/brännaren då, eller kommer den stå och kämpa för att få olja tills den exploderar av indignation?
Får inte tag i någon servicetekniker, så jag behöver värma upp huset tills dess...
Jag är hyfsat säker på att det är lagren som håller på att ge upp, för ljudnivån är höög och skärande i tonen.
Vad händer om jag låter pannan gå - vilket den gör utan att stanna - med det här problemet?
Om pumpen skär ihop, stannar pannan/brännaren då, eller kommer den stå och kämpa för att få olja tills den exploderar av indignation?
Får inte tag i någon servicetekniker, så jag behöver värma upp huset tills dess...
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
En pump med lager som låter så mycket kan stanna/skära ihop.K Kalmarkille skrev:Vår gamla oljepanna/brännare har börjat tjuta duktigt sedan igår kväll. Jag anlitade vår kära vän Google, som föreslog igensatta filter eller möjligen åldersdigna lager i pumpen.
Just nu verkar det som motorn klarar att dra runt pumpen trots dåliga lager (om det är dom som låter) - det ger ju ökad förbrukning och värmeutveckling.
Om den skär ihop helt, dvs slutar gå, så bör ngn form av överhettningsskydd lösa ut på motorn, eller ev. säkringen.
Det är nog inte dumt att försöka byta den så fort som möjligt och om ni inte kan stänga av den så iaf hålla koll på temperaturen på pumpen, särskilt om den sitter när själva oljepannan som ju har brännbar vätska i sig :/
Om lagren ändå är slut, gissar jag att oljepumpen byts hel?
I så fall kan den väl få gå tills den skär ihop - om nu pannan stänger av sig då.
Hur vet man om ens gamla oljepanna har ett överhettningsskydd? Standard på alla oljepannor?
I så fall kan den väl få gå tills den skär ihop - om nu pannan stänger av sig då.
Hur vet man om ens gamla oljepanna har ett överhettningsskydd? Standard på alla oljepannor?
Ingen fara med det, att det skulle hända något. Själva oljepumpen är kopplad via fläktens förlängda axel. Skär pumpen ihop eller stannar av någon anledning. Så blir det inget bränsle som sprutar in. Oljepumpen kan inte fungera utan att fläkten är i drift. Det finns ingen självcirk på oljan, så det rinner in olja i pannan.K Kalmarkille skrev:Vår gamla oljepanna/brännare har börjat tjuta duktigt sedan igår kväll. Jag anlitade vår kära vän Google, som föreslog igensatta filter eller möjligen åldersdigna lager i pumpen.
Produkter som diskuteras: "fläktens"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
- Okey inget bränsle sprutar ju förstås in, men slår brännaren av sig då eller står den o kämpar vidare?J jonaserik skrev:Ingen fara med det, att det skulle hända något. Själva oljepumpen är kopplad via fläktens förlängda axel. Skär pumpen ihop eller stannar av någon anledning. Så blir det inget bränsle som sprutar in. Oljepumpen kan inte fungera utan att fläkten är i drift. Det finns ingen självcirk på oljan, så det rinner in olja i pannan.
Svar nej. i tändelektroniken som sitter i en låda på sidan om brännaren, finns det relän och annat. Efter ca 3 ggånger försök till tändning löser det ut och allt stannar av. Och tändningsförsök kan bara ske om fläkten går och med det även pumpen går. Då kommer en röd eller gul lampa tändas på lådan och för att få det att försöka få igång allt igen, så återställs larrmet med att trycka på lampan ( brukar vara samma med lampa och knapp ). Tvärnit på allt med brännare/olja om det löst ut.K Kalmarkille skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Risken är förstås också att den skär ihop den kallaste dagen på året, det är lördag och ingen tekniker/reservdel finns tillgänglig på en veckaK Kalmarkille skrev:
Så vänta inte med att beställa skulle jag säga, även om kanske huset inte brinner upp bara för att pumpen skär...
- Tackar o bugar, då vet jag att inte något kan börja brinna/explodera om pumpen lägger ner iallafall.J jonaserik skrev:Svar nej. i tändelektroniken som sitter i en låda på sidan om brännaren, finns det relän och annat. Efter ca 3 ggånger försök till tändning löser det ut och allt stannar av. Och tändningsförsök kan bara ske om fläkten går och med det även pumpen går. Då kommer en röd eller gul lampa tändas på lådan och för att få det att försöka få igång allt igen, så återställs larrmet med att trycka på lampan ( brukar vara samma med lampa och knapp ). Tvärnit på allt med brännare/olja om det löst ut.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden