Ditt stora problem är att om det som finns på tomten inte följer detaljplanen, då kan du inte söka nya bygglov förrän det är åtgärdat. Jag vet då jag sitter i den situationen på min tomt och detta utan att en enda bygglovspliktig åtgärd genomförts utan lov på tomten. Problemet ligger i att detaljplanen har förändrats (vilket inte var ett problem i sig), men sedan har tolkningarna av reglerna förändrats genom åren, vilket gör att min altan som enligt tidigare tolkning inte var bygglovspliktig numera är det. Och det är hur det ser ut på tomten just nu som är styrande för om du får bygglov eller inte, det har ingenting att göra med hur du har hamnat i situationen - det är irrelevant.
 
  • Gilla
  • Ledsen
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Nissens
F fribygg skrev:
Tänker du @Nissens anmäla och belasta kommunens tjänstemän i onödan?
Va? Har du tappat det helt?
Du får nog kolla vem som är ts…
 
pacman42 pacman42 skrev:
Ditt stora problem är att om det som finns på tomten inte följer detaljplanen, då kan du inte söka nya bygglov förrän det är åtgärdat. Jag vet då jag sitter i den situationen på min tomt och detta utan att en enda bygglovspliktig åtgärd genomförts utan lov på tomten. Problemet ligger i att detaljplanen har förändrats (vilket inte var ett problem i sig), men sedan har tolkningarna av reglerna förändrats genom åren, vilket gör att min altan som enligt tidigare tolkning inte var bygglovspliktig numera är det. Och det är hur det ser ut på tomten just nu som är styrande för om du får bygglov eller inte, det har ingenting att göra med hur du har hamnat i situationen - det är irrelevant.
Planstridigt utgångsläge alltså. De reglerna är på väg att mildras från 1/10. 15 år efter att genomförandetiden för en detaljplan gått ut ska planstridighet sluta finnas. Men det innebär iofs. att man kan behöva dras med det i 30 år om genomförandetiden är maximala 30 år.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Planstridigt utgångsläge alltså. De reglerna är på väg att mildras från 1/10. 15 år efter att genomförandetiden för en detaljplan gått ut ska planstridighet sluta finnas. Men det innebär iofs. att man kan behöva dras med det i 30 år om genomförandetiden är maximala 30 år.
Intressant. Genomförandetiden var 15 år och gick ut 2016. Så 2031 så kan man börja bygga igen då...
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Men man får väl räkna med att de förlänger tiden då. Det står att de gäller för all framtid, eller till dess att något annat beslut fattas. Det går säkert att förlänga planen.
 
Claes Sörmland
Ja, tas planen på nytt så kan en ny genomförandetid påbörjas. Men är det vanligt?
 
Nej, jag målar f-n på väggen här. Det kan hända och då lär det väl göra det i så fall. Får kolla upp vilka regler som troligen gäller när detaljplanen har förfallit bara..
 
Jag kollade vad som gäller när planen i mikn kommun förfaller, då får jag bygga ett uthus om 20kvm och ett om 35 kvm förutom huvudbyggnaden. Sedan tillkommer ju Attefallaren och Friggeboden...
...det blir ju en hel stugby...
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S
pacman42 pacman42 skrev:
Ditt stora problem är att om det som finns på tomten inte följer detaljplanen, då kan du inte söka nya bygglov förrän det är åtgärdat. Jag vet då jag sitter i den situationen på min tomt och detta utan att en enda bygglovspliktig åtgärd genomförts utan lov på tomten. Problemet ligger i att detaljplanen har förändrats (vilket inte var ett problem i sig), men sedan har tolkningarna av reglerna förändrats genom åren, vilket gör att min altan som enligt tidigare tolkning inte var bygglovspliktig numera är det. Och det är hur det ser ut på tomten just nu som är styrande för om du får bygglov eller inte, det har ingenting att göra med hur du har hamnat i situationen - det är irrelevant.
Det där låter väldigt konstigt.
Visst händer det att detaljplaner uppdateras och visst är det så att tolkningar av regler förändras.
Men om du har uppfört något som vid den tiden inte var bygglovspliktigt så blir det inte regelvidrigt bara för att detaljplan och tolkning ändrats.
På samma sätt som en byggnad som är i enlighet med en tidigare detaljplan och som man fått bygglov för inte blir svartbygge bara för att detaljplanen ändras.

Så är det i området där jag bor.
Det är ett flertal av fastigheterna som har byggnationer som inte är i enlighet med nu gällande detaljplan som gäller sedan 2014.
Men om byggnaderna är byggda i enlighet med då gällande detaljplan och bygglov så är de att anse om byggda i laga ordning.
 
Pellegnillot71
F fribygg skrev:
Likafullt, kommunen har viktigare saker att pyssla med (svårt att klara kärnverksamheten som skola och omsorg), belasta dem inte med onödiga anmälningar om vad förra ägarna byggt om bygget inte är allmänfarligt.
Vilket märkligt resonemang. Menar du att man ska lägga ner bygglovsavdelningarna på kommunerna och helt satsa på skola och omsorg istället?
 
  • Gilla
L8ttas
  • Laddar…
Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kollade vad som gäller när planen i mikn kommun förfaller, då får jag bygga ett uthus om 20kvm och ett om 35 kvm förutom huvudbyggnaden. Sedan tillkommer ju Attefallaren och Friggeboden...
...det blir ju en hel stugby...
Planen förfaller inte, den gäller tillsvidare. Det som kan passera är genomförandetiden. Genomförandetiden innebär i korthet att det är en period är planen inte får ändras, ersättas eller upphävas mot berörda fastighetsägares vilja.
 
F fribygg skrev:
Likafullt, kommunen har viktigare saker att pyssla med (svårt att klara kärnverksamheten som skola och omsorg), belasta dem inte med onödiga anmälningar om vad förra ägarna byggt om bygget inte är allmänfarligt.
Haha liite skillnad vad de gör på Sammhällsbyggnadsförvaltningen och Barn och utbildningsnämnden, inte samma pengar ;-)
 
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Vilket märkligt resonemang. Menar du att man ska lägga ner bygglovsavdelningarna på kommunerna och helt satsa på skola och omsorg istället?
Anser du att bygglov är onödigt?
L L8ttas skrev:
Haha liite skillnad vad de gör på Sammhällsbyggnadsförvaltningen och Barn och utbildningsnämnden, inte samma pengar ;-)
Varifrån menar du resurserna tas när okynnes anmälningar om trettio år gamla komplementbyggnader inkommer till byggnadsnämnden? Anmälaren behöver ju inte betala och fastighetsägaren har ju inte gjort nått fel, eller så är överträdelsen så gammal att den tolereras av samhället.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Anser du att bygglov är onödigt?

Varifrån menar du resurserna tas när okynnes anmälningar om trettio år gamla komplementbyggnader inkommer till byggnadsnämnden? Anmälaren behöver ju inte betala och fastighetsägaren har ju inte gjort nått fel, eller så är överträdelse så gammal att den tolereras av samhället.
Väl ingen som sagt att bygglov är onödigt? Bara att alla inte kan reglerna PBL, Bbr osv. Och tänk på alla som svarbygger med flit och skapar merjobb för tjänstemännen på kommunen, vissa verkar ha detta som "standard"..
Det var du som skren kärnversamhet Skola...
 
L L8ttas skrev:
Väl ingen som sagt att bygglov är onödigt? Bara att alla inte kan reglerna PBL, Bbr osv.
OT: Om man kan följa reglerna är väl den kommunala bygglovs byråkratin onödig?
Tänk vad tid och kraft som kunde sparas om man slapp anmäla/ söka lov för småhubygge, det har ju under drygt 40 år med friggeboden visat sig att frihet under ansvar fungerar.
 
  • Gilla
el_palpo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.