Har en fastighet med ett småhus om 120 kvm samt en olovlig komplements byggnad om 23 kvm som byggdes på 70 talet och används som gästhus. Det är inom dealjplaneområde och hela tomten punktprickad (får ej byggas på). Jag vill bygga en Friggebod. Frågan är inte om jag får det på punkprickad mark eller ej - för det vet jag grannar fått göra. Frågan är: om man får bygga Friggebod när man har en olovlig komplementsbyggnad på tomten? Man får ju inte ha mer än en Friggebod. Jag hävdar dock att den olovliga byggnaden inte är en Friggebod, då betydligt större än 15 kvm samt byggdes innan Friggebods reglerna tillkom.
Från boverkets hemsida:
"Om det finns en eller flera komplementbyggnader som är uppförda före 1 jan 1980 på tomten räknas deras area inte in i den sammanlagda arean på 15 kvadratmeter. Detta på grund av att reglerna om friggebodar då inte fanns. (jfr prop. 1978/79:111 bil. 12 sid. 93, prop. 2006/07:122 sid. 71-72 och jfr prop.2013/14:127 sid.75)"
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ingsplikt/bygglovbefriade-atgarder/Friggebod/