Har någon tips om bästa sättet att fästa rep i en pressening? Metallögla? Slå rep runt den men hur avsluta/fästa?

Ett djungelknep är att ta en kotte där pressningen viks runt och snöret knyts fast så att kotten hamnar helt inuti presseningen. Går bra med en liten boll också.

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Suvi5700
S sepani skrev:
Har någon tips om bästa sättet att fästa rep i en pressening? Metallögla? Slå rep runt den men hur avsluta/fästa?
Lär dig lite knopar

C
Utmaningen brukar annars inte vara hur rep fästs i presenningen, utan hur man förankrar en press utan att alltsammans blåser sönder.

• Gilla
sepani och 1 till
  • Laddar…
Var en sådan här variant jag tänkte på…men hur ”avslutar man…? Någon sorts klammer?

• Rostfri stålkaus från repbutiken.se, används för att skydda repöglor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Suvi5700
S sepani skrev:
Var en sådan här variant jag tänkte på…men hur ”avslutar man…? Någon sorts klammer?
Nu vet jag inte alls hur du tänker med pressning och en kaus. Kausen på bilden använder man och splitsar en tamp runt.

Vad är det egentligen för pressening du försöker fästa, och i vad ska den fästas?

En kaus används runt ett rep eller wire där lasterna och nötning är betydligt högre än vad en vanlig tunn pressening tål.

• Gilla
sepani och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700

S sepani skrev:
Det du letar efter heter öljett

• Gilla
sepani och 1 till
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Vad är det egentligen för pressening du försöker fästa, och i vad ska den fästas?

En kaus används runt ett rep eller wire där lasterna och nötning är betydligt högre än vad en vanlig tunn pressening tål.
Jo det vet jag och att man kan splitsa den. Mina rep jag knöt fast i presenningen och låste med en stoppknut tyckte jag blev lite klunsiga. Skulle hellre ha en kaus genom öljetten .

Pjosk75 Pjosk75 skrev:

Presenningen är rejält grov kvalitet

Suvi5700
S sepani skrev:
Jo det vet jag och att man kan splitsa den. Mina rep jag knöt fast i presenningen och låste med en stoppknut tyckte jag blev lite klunsiga. Skulle hellre ha en kaus genom öljetten .
En stoppknut? Finns ju många bra knopar. En pålstek till exempel. Vad ska du ha pressning till?

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
En stoppknut? Finns ju många bra knopar. En pålstek till exempel. Vad ska du ha pressning till?
pålstek bra tips även om den tar lite mer rep än stopp8. pressenning ska ligga över båtvagga i hamnen

S sepani skrev:
pålstek bra tips även om den tar lite mer rep än stopp8. pressenning ska ligga över båtvagga i hamnen
Pålstek i änden som görs fast först och halvslag om egen part i den andra då den senare går att slå under spänning är hur jag gör i de fallen.

• Gilla
sepani
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.