Mål: LIMMA IHOP PERSENNING. Ska vara vattentätt, UV och frosttåligt lim.

(skall alltså vara utomhus i nordiskt klimat)

Har provat dessa två produkter på bild.
Inget av dom funkar.

Ideer? Tack!

(Jag försöker vattentäta ett objekt för utomhusbruk, med persenningen)

• Två tuber lim, Pattex No More Nails och Gorilla Glue, ligger på en blå yta, använda för att försöka täta en presenning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå presenning med försök att limma ihop för vattentäthet och UV-beständighet, två produkter testade utan framgång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska den häng eller ta belastning så skulle jag glömma det direkt. Då behöver du någon form av mekanisk ihoppsättning som hjälper till. Lim/fog/silkon kommer då bara fungera som en tätning.

Har du tillgång till en vanlig symaskin så gör du detta rätt lätt. Annars kanske du kan tråckla dit ett antal buntband längs skarven.

I InsidersUnited skrev:
Ska den häng eller ta belastning så skulle jag glömma det direkt. Då behöver du någon form av mekanisk ihoppsättning som hjälper till. Lim/fog/silkon kommer då bara fungera som en tätning.

Har du tillgång till en vanlig symaskin så gör du detta rätt lätt. Annars kanske du kan tråckla dit ett antal buntband längs skarven.
Hej. Tack för svar. Om jag syr blir det hål. Då blir det ju inte vattentätt tänker jag?

Troligen är något kontaktlim bättre till det

Du kan väl dra en sträng silikon i "vecket" medans du syr. Syr du två gånger nära varandra kan silkonet ligga inne i vecket. Men helt tätt kommer det aldrig bli.

plåtrickard plåtrickard skrev:
Troligen är något kontaktlim bättre till det
Vilket lim menar du?:) För gorilla limmet på bilden fungerade ju inte.

Biltema kontaktlim kan gå har limmat kapell med det rengör med t sprit före

• Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
Ella Frejsson Ella Frejsson skrev:
Vilket lim menar du?:) För gorilla limmet på bilden fungerade ju inte.
Ser inte vad gorillalimmet är,men gissar på cyanakrylat, nä ett riktigt kontakt limmet för gummi/plast tror jag du behöver

• Gilla
Ella Frejsson
  • Laddar…
H
Du behöver veta vilket material presenningen är gjord av och sen hitta ett lim avsett för just det materialet för att få bästa vidhäftning. För tex PVC finns det ju dyra 2-komponents lim som nog skulle klara den vidhäftning du behöver. Man limmar ju tex D-ringar och laglappar som måste sitta bra på dyra gummibåtar och SUPar med det. Annars om du vill chansa så skulle du kunna prova Biltemas gummilagning, men det blir nog kostsamt på så stor yta du behöver. https://www.biltema.se/bygg/lim/gummilagning/gummilagning-2000062762 Har själv limmat på PVC med Ok resultat.

• Gilla
Ella Frejsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.