Har följt denna tråden sedan början, dels för att jag tycker att det är lite knasigt nördigt och dels för att jag är lite imponerad. När jag flyttat ut på landet skulle jag vilja följa ditt exempel och vara lite mer förberedd i största allmänhet och bygga upp ett mindre beredskapsförråd i kallkällaren.

Ett tips ang. skithuspapper. Nu verkar du ju inte ha någon akut platsbrist men det är något jävligt tillfredställande med att packa tätt och effektivt. Platta ihop rullarna alt. köp Skona Kompakt som både är bra papper och tar mindre plats. Varför packa luft liksom!

Sen är jag lite nyfiken på detta med kravet att dina lådor/hinkar ska vara livsmedelsgodkända. Behövs det verkligen när du vaccar grejerna? Påverkar en ev. icke livsmedelsgodkänd låda livsmedel som inte kommer i direkt kontakt med lådan?

Som sagt block av kokosfett eller att man samlar på ister/talg i samband med framförallt kokning av köttråvaror ger fetter som tål att lagras länge och låg risk för härskning.

utmärkande för fetter med låg andel omättade och fleromättade fettsyror ofta är fett som stelnar kring rumstemperatur och lite högre, medans fetter med hög andel omättade och fleromättade fettsyror ofta är flytande ända ned till kylskåpstemperaturer och även därunder - även om de kan bli grumliga en bit innan i nedkylningen.

Det är av den anledningen man industriell vätehärdar tex. rapsolja vid margarintillverkningen för att en del av de omättade och fleromättade fetterna skall bli mättade och med det ger raka kolkedjor som kristalliserar lättare (=fettet stelnar) istället för knäckta kolvätekedjor med vikpunkten kring de omättade dubbelbindningarna i fettsyran som inte vill lägga sig till ro, och håller fettet flytande, för att öka dess stelningspunkt och börja likna smör i beteende.

(appropå detta med ultraprocessning - margarin är att räkna som ultraprocessad mat-tillbehör, även alla andra 'fasta' fetter i nära rumstemperatur för att efterlikna bredbar smör med hälsoargument är ultraprocessat (vätehärdad) då de grundoljor de är gjorda av är i flytande form ned till kylskåpstemperaturer).

Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Vet inte riktigt hur jag eg hamnade på sidan, men det var antagligen något jag letade efter / sökte information om (och i den andan klickar man sig vidare bland länkar som i sin tur har andra länkar som man klickar på osv osv).. iaf hamnade jag på:

Myndigheten för civilt försvar
...och deras lista för "Grunder i hemberedskap"

Tog en liten screenprint på deras checklista (nedan)

Checklista för hemberedskap från Myndigheten för civilt försvar, inkluderar radio, ficklampa, vatten, stormkök, sovsäckar, tändstickor, fotogenlampa, värmekälla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

( länk till org inlägg )

Hade väl inte tänkt säga så mycket mer om den saken egentligen - tänkte mest att det kunde ju vara något för folk allmänt att begrunda när de funderar lite på ev "hem-preppning" :)

• Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Har följt denna tråden sedan början, dels för att jag tycker att det är lite knasigt nördigt och dels för att jag är lite imponerad. När jag flyttat ut på landet skulle jag vilja följa ditt exempel och vara lite mer förberedd i största allmänhet och bygga upp ett mindre beredskapsförråd i kallkällaren.

Ett tips ang. skithuspapper. Nu verkar du ju inte ha någon akut platsbrist men det är något jävligt tillfredställande med att packa tätt och effektivt. Platta ihop rullarna alt. köp Skona Kompakt som både är bra papper och tar mindre plats. Varför packa luft liksom!

Sen är jag lite nyfiken på detta med kravet att dina lådor/hinkar ska vara livsmedelsgodkända. Behövs det verkligen när du vaccar grejerna? Påverkar en ev. icke livsmedelsgodkänd låda livsmedel som inte kommer i direkt kontakt med lådan?
Haha jamen det är lite knasigt nördigt.. till viss del :) (personligen är jag nördig på så många vis/områden haha).

För oss blev det utflytten på landet som skapade behovet av att lagra.. (då var inte tanken på nån slags "preppning" ) - vi blev insnöade några dagar och insåg att det fanns vissa saker man "alltid borde ha hemma".. ifall man inte kunde åka och handla och behövde laga mat / dricka osv.

Själva "nernördningen" i ämnet.. har sen succesivt vuxit fram i takt med corona/covid.. hamstringar i affärerna.. oroligheter i världen (där vissa produkter t ex blev svårare att få tag på / blev dyrare).

Vi har tagit allt lite pö om pö.. (inte köpt allt på en gång).

Ang toalettpappret som du nämnde... har pressat ihop mina rullar också! Så det fick plats flera i lådan.. 👍 Kunde säkert ha valt bättre märke/längd.. men vi köper nästan enbart serla här.. så det kändes som det var sådana vi skulle "bunkra" (passar på att köpa några extra varje gång det varit rea).

Ang lådorna och att de skulle vara livsmedelsgodkända.. får nog erkänna lite sådär.. att det var nog mer en fix ide för mig! Som jag liksom inte riktigt kunde släppa.. (har en liten tendens att ibland använda både bälte, hängslen och badring.. när jag snöat in mig på nått)

Ärligt.. tror jag inte det är så nödvändigt, så länge du använder normal plast i övrigt.. och inte sån där "kemiskt luktande" som finns i murarhinkar osv ibland. Jag tror att det är ganska viktigt att det du lagrar förpackningarna i .. är doftfritt iaf.. för när man lagrar saker länge på samma ställe.. så blir de ju utsatta för just den "doften" hela tiden..

Om man läser på lite om förvaring för vissa torrvaror.. så står det ofta att man inte ska förvara dem i närheten av starka dofter (dvs även kryddor, tvättmedel.. mögel osv osv).

Min tanke var lite som så att OM det går hål, eller något, på mina förpackningar (oavsett om jag vaccumförpackat dem eller ej).. så skulle de stå så säkert de kunde ändå.. (därav är mina hinkar både lufttäta och livsmedelsgodkända) 😊

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
På min radar just nu..

CELTIC SALT (el motsvarande)

Hur mycket borde man ha i sina gömmor egentligen?
.. och bör man satsa på fint eller grovt?

🤔

Snigla Snigla skrev:
På min radar just nu..

CELTIC SALT (el motsvarande)

Hur mycket borde man ha i sina gömmor egentligen?
.. och bör man satsa på fint eller grovt?

🤔
Salt med jod är bra att ha.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
useless useless skrev:
Salt med jod är bra att ha.
Det har jag några kilo i lagringshyllan 👍

De har tydligen lite sämre lagringsegenskaper dock (upp till 5 år, så de kan man ju låta gå runt i "mätsystemet" så blir de "nyare" vartefter - men "riktigt" salt håller för evigt.. så jag tänkte lagra lite av det med 😊)

Celtic salt 👍
5kg är väl lämpligt.

En annan sak som jag tänkt på angående prepping.

Hur mycket spik 3” 4” 5” och 6” har ni?
Skruv?
Några vassa fogsvansar och vassa moraknvar?
Annat i verktyg / förnödenheter som man ska ladda upp med?

//AA

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
S saiter skrev:
Celtic salt 👍
5kg är väl lämpligt.

Skruv?

//AA
Undrar om det är därför maken samlar på sig så mycket... hehe (om inte, så ska han nog inte få se ditt mess) 😜

Skämt å sido..
Har man hus / gård så är man faktiskt i behov av att ha lite "samlat skrutt".. för att laga / fixa om något händer och man kanske inte kommer åt att köpa det man behöver för stunden (gäller utanför prepperområdet också tycker jag) 😊

Vi har nog ett ganska gott förråd av både skruvar och spikar i våra gömmor. Man kanske bör ta sig en titt och se om någon av lådorna börjar sina.. (då kan man ju fylla på om man ändå ska köpa nått annat / eller de har rea nånstans).

Vi har diverse knivar och fogsvansar.. (jag vill ha egna.. så vi har minst dubbelt så att säga - gäller även skruvmejslar, hammare osv.. min kära make har en tendens att förlägga sina saker.. oavsett hur många han har.. så mina är aj aj.. MEN det är såklart om han nu har tappat bort alla sina .. så kan han få låna av mig..)

Vi har ju vanliga verktyg liggande/hängandes också.. andra sorters sågar, andra knivar.. klammrar.. muttrar.. kablar (för utomhus o inomhus).. hinkar, dunkar.. olika sorters hammare, borrar.. sen allt elektriskt/laddbart (borrmaskiner, skruvdragare osv och tillbehör till dessa).

Min nästa tråd i en annan del av forumet.. blir nog en "el och batteri fråga".. solcell typ.. för och hålla frysen ev vattenpump och ladda saker (rekognosering) 🤓

---

5 kg Celtic noterat som lämplig mängd 👍

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
S saiter skrev:
Celtic salt 👍
5kg är väl lämpligt.

Skruv?

//AA
Var och hjälpte en bekant som avvecklar sin mors boende och hon frågade generöst om jag ville ha verktyg och spik som blivit över, det här är bara ett litet axplock.😀
Hon tänkte ändå köra det till tippen så bra om det kan komma till någon nytta.

• Låda med olika storlekar av spik och verktyg, inklusive två gula spiklådor, mot en grön bakgrund.
    Skapa konto
  • Gilla
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
Ännu ett litet tillskott för att stärka beredskapen, lampan har aldrig varit tänd så packningar behöver fettas in eller eventuellt bytas, ska nog passa på att köpa mer miljövänliga glödstrumpor. De gamla innehåller radioaktivt thorium och binds fast vid hållaren med ett asbestsnöre.

• IMG_20260510_101322_MFNR_HDR~2.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
upp till 5 år
vad händer efter 5 år?

Snigla Snigla skrev:
5 kg Celtic
Man måste vara en riktig nörd för att köpa detta. Om man vill täcka eller ens stödja sitt behov av mineraler måste man äta så mycket havssalt att man dör av högt blodtryck och följeskador.

• Haha
Snigla
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
vad händer efter 5 år?
T Thomas_Blekinge skrev:
Man måste vara en riktig nörd för att köpa detta. Om man vill täcka eller ens stödja sitt behov av mineraler måste man äta så mycket havssalt att man dör av högt blodtryck och följeskador.
Du får väl prova.. antar att det kanske får lite bismak? (jod alltså).. själva saltet funkar bra ändå (alltså inge farligt)

Nu är du negativ!
Inte för att jag inte är lite nördig (inte bara preppermässigt haha).. men det är ju inte för att "äta saltet" man lagrar det enbart.. du vill ju både kunna äta/smaksätta, lägga in /förvara osv i det...

Om man bara ser allmänt härhemma.. under normala "matförhållanden".. så har vi ju havssalt/flingsalt vid bordet.. fint salt med jod vid spisen.. och grovt utan jod för saltinläggning (saltlake/saltlag - dvs oftast fisk för oss..)

Och vi är eg inte så "saltiga" personer, men var sak har sitt område 😊

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Ännu ett litet tillskott för att stärka beredskapen, lampan har aldrig varit tänd så packningar behöver fettas in eller eventuellt bytas, ska nog passa på att köpa mer miljövänliga glödstrumpor. De gamla innehåller radioaktivt thorium och binds fast vid hållaren med ett asbestsnöre.
Vacker är den, tycker sådana är väldigt mysiga :)

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.