Nissens
D DanielSt81 skrev:
Om du läser så ser du att svaret finns i tråden. G4-2 NTR AB. Då skulle du också kunna sluta med att anklaga TS om och om igen för att inte svara. Och skulle du ha koll på trall så vore det ju ganska lätt för dig att antingen veta eller att kolla upp att ”premiumtrall” är samma hos alla återförsäljare. Nämligen G4-2 NTR AB.
Men det mesta man ser på bilderna har absolut inget att göra med själva tryckimpregneringen. Kvistar som är spruckna och en del annat har funnits i brädorna och det hade sett ut sådär oavsett hur det är impregnerat.
Ok, om du tycker att enda problemet med hur trallen ser ut efter 12 månader är spruckna kvistar, så har vi helt olika bild av det.

Men om det är säkerställt det är NTR AB. Så är det något annat fel då.
Känns som att G4-2 inte borde ha de där kvistarna, men jag tycker att färgskiftningarna i träet ser märkliga ut. Men då är det väl en synvilla. Är man på plats kanske det ser annorlunda ut, vad vet jag.

Redigerat:
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Ok, om du tycker att enda problemet med hur trallen ser ut efter 12 månader är spruckna kvistar, så har vi helt olika bild av det.

Känns som att G4-2 inte borde ha de där kvistarna, men jag tycker att färgskiftningarna i träet ser märkliga ut. Men då är det väl en synvilla. Är man på plats kanske det ser annorlunda ut, vad vet jag.
Det brukar vara säkerställt så fort du fattat, lite som Klart från kön i lumpen.

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vilken kvalitet var det på tryckimpregneringen?

Det finns sådant som kallas tryckimpregnerat på marknaden som inte är tryckt enligt de gängse standarderna.

Jag har frågat dig detta förut, men du har aldrig svarat på vilken klassning tryckimpregneringen uppgavs vara. Så som ditt trallvirke ser ut efter ett år har åtminstone jag aldrig sett gängse tryckimpregnerat virke åldras.

Om du köpt billigt tryckimpregnerat virke som endast uppges vara ”tryckimpregnerat” utan uppgifter om det är tex klass A, eller A/B så tror jag risken är stor att den kan vara undermålig, både färgnyansen när det var nylagt och hur det ser ut nu efter ett år antyder att det kan vara så.
(Det är fortfarande en GISSNING)

Ett exempel är dessa stängselstolpar på Jula som uppges vara tryckimpregnerade, jag har satt upp ett gäng sådana och blev från början tveksam till om det verkligen är tryckimpregnerat. De uppger bara att det är ”tryckimpregnerat”, inte vilka krav tryckimpregneringen uppfyller. Kundrecensionerna säger dessutom att stolparna ruttnar rätt fort:

[länk]
Där står väl inte att dina Jula stolpar var tryckimpregnerade?
Där står bara att dom är impregnerade på sidan.

• Gilla
Gillar att bygga
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:

Nja, det handlar mest om vad TS tycker är problemet med hans trall. Som jag förstod det är det mest sprickor kring kvistar, stickor och liknande. Det man också ser på bilderna. Ojämn krympning är nog ganska vanligt eftersom brädorna är olika blöta vid leverans. Det som ligger mitt i en bunt brukar vara blötare än det som ligger vid kanterna. Om det inte har legat i typ 2 år hos ÅF.
Tyvärr så får G4-2 ha dessa kvistar. Jag köpte själv i år och hade ganska mycket problem. Första leveransen gick tillbaka eftersom typ 15 av 200 brädor var ok (då var jag kanske petigt och trött på att sortera så mycket). Så jag läste på rätt mycket på svenskt trä om vad G4-2 får ha för fel. Sen så byter ÅF ändå ut eftersom dom inte vill ha missnöjda kunder och ser det på samma sätt att det borde vara bättre.

TRJBerg
"Premiumtrall" låter som en reklamterm utan täckning. I bästa fall är handlar det om selektering av bästa virke från normalkvaliteten från sågen. Men jag skulle aldrig lita på det.

Anekdot: förra året på våren beställde jag hem vanligt tryckt virke från K-BYGG (f d K-RAUTA) för en kombinerad förstukvist + altan. (90×90 stolpar, reglar av olika dimensioner samt 38×140 bräder).
Var väldigt få vi behövde skippa och bygget ser felfritt ut nu.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Såpa är rätt värdelöst och mest ett instagramtrick!

Du behöver olja din trall riktigt för att den inte ska torka.
Ja och nej. Överfettad linoljesåpa är oslagbart. Vanlig grönsåpa är inget värt.

• Gilla
Edlunn
  • Laddar…
F Fin_lampa skrev:
Det blir nog ett gäng tusenlappar blir det att lägga om det som är dåligt. Sen kanske det kan anses vara billigt :)
Trall är billigt virke. Byggmax premiumtrall kostar ca 200kr/kvm. Hur många är ett gäng? Fem eller fler skulle jag säga. för 5000kr får man 25kvm.

Har ni monterat 25kvm undermåligt virke? Jag misstänker att du inkluderar mer än materialkostnaden. Men kom ihåg att leverantören endast ansvarar för virket. Dvs ca 200kr/kvm. 23,95/lpm (när jag nu kollade hos byggmax)
F Fin_lampa skrev:
Blev jag klokare? Jo jag tror fasen att inför nästa bygge kommer jag klättra bland hyllorna på byggmax och leta pinnar utan varken böjar och kvistar
Ja det är ett beprövat sätt. Ju mer virke, ju mer jobb att sortera men ju mindre problem efteråt och ju billigare och snabbare resultat totalt sett.
F Fin_lampa skrev:
och köra hem dom sju fina plankorna jag hittat på takräcket
Aha sju brädor. Då lär du inte behöva betala en enda tusenlapp.

Och om det nu kostar dig ett "gäng tusenlappar" totalt att få dem på plats vidhåller jag att virket är billigt. Resten av kostnaden är inte leverantörens ansvar. Det är ditt. Eller de du anlitat, som inte reagerat direkt.
  • Så jag vidhåller att det enda du kan hoppas på är att leverantören byter ut defekta brädor. Men som jag tidigare sagt skulle jag inte räkna med det. Utan jag rekommenderar att istället lägga tid på att fixa felen.

• Byggmax har denna text i sina villkor
    "Ångerrätten gäller inte heller för varor som snabbt kan försämras eller bli för gamla, såsom växter, eller för varor som efter leverans sammanblandas med annan vara, såsom virke."
    (min understrykning)

F Fin_lampa skrev:
Tack för all input allesammans. Vi får se vad det landar för lärdomar efter denna tråd kring att såpa eller inte såpa, att olja eller inte olja, är det impregnerat, tryckt eller tryckat, vad är egentligen ”premium”, tror vi hann med något litet personangrepp någonstans inte riktat mot mig men det bör alltid hinnas med i alla forumtrådar, trallpinnarnas korrekta spalter och allt möjligt annat som det spånats kring. Blev jag klokare? Jo jag tror fasen att inför nästa bygge kommer jag klättra bland hyllorna på byggmax och leta pinnar utan varken böjar och kvistar och köra hem dom sju fina plankorna jag hittat på takräcket.

Jag återkommer när jag vet hur historien slutar, diskbråcket kan ju senarelägga vad som nu blir åtgärden och hösten knackar på här så trallen bestigs mindre och mindre för var dag som går. Det har plingat i inkorgen hela dagen så jag tror det är dags för mig att sluta bevaka tråden. Men låt inte samtalet ta slut!
Lycka till! Hoppas det löser sig och att ni kan komma överens

Uppdatera oss gärna

• Gilla
Fin_lampa
  • Laddar…
F Fin_lampa skrev:
Tjena!
Förra sommarens projekt var att bygga en altan på 35 m². Tralldäcket blev klart runt augusti 2025. Materialet var premiumtrall, men redan i maj i år såg jag att stora delar av däcket har åldrats extremt dåligt.

Några av problemen som dykt upp på bara ett drygt halvår:
  • Generell sprickbildning och fiberresning: Mycket stickor, urfallande kvistar och spruckna kvistar.
  • Ojämn krympning: Alla plankor lades ihop utan spalt, men nu varierar springorna mellan 2 mm och 10 mm. Några brädor har till och med krympt på längden.
  • Sortering/kvalitet: Förstår det som att premiumtrall inte ska ha genomgående kantkvistar och bör krympa relativt jämnt tack vare jämnare kvalitet och impregneringsgrad.
Jag har inte lagt massor av trall tidigare (förutom en liten balkong för tre år sedan med budgettrall – som än idag ser betydligt bättre ut än denna altan). Min bror, som är snickare, hjälpte till och reagerade inte heller på virket när vi lade det, utan vi sorterade bort de uppenbart dåliga bitarna direkt.

Bygghandeln ska nu äntligen komma ut och kolla altanen. Jag gissar dock att deras svar blir den klassiska: "Trä är ett levande material, det beror på väder och vind, och du får 10 nya plankor som kompensation."

Min oro är hur detta kommer se ut om 2–3 år om det ser så här tråkigt ut efter en vinter. På sikt ska det byggas uterum och en trallnivå till som delvis ska stå på tralldäcket, så det måste ju bli rätt från början.

Jag är inte superpepp på att lägga en veckas semester med diskbråck på att riva och lägga om allt på grund av dom sålt en undermålig produkt.

Hur hade ni drivit detta mot bygghandeln? Vad har man för rimliga chanser till kompensation när trallen redan är skruvad? Kostnad för trallen var ca 13K och med reglar och plint och hemkörning blev det ca 20K jämnt kostnad för material är en sak det som kommer svida långt mer är allt jäkla arbete. Och 24 skruv per planka som ska bytas.
Ser ju ut somm Byggmax trall utan att kolla trallen! Jag kan ha fel :)

Frerider
E Emanuel01 skrev:
Ser ju ut somm Byggmax trall utan att kolla trallen! Jag kan ha fel :)
Byggmax har samma trall som de flesta etablerade bygghandlare har!

Frerider Frerider skrev:
Byggmax har samma trall som de flesta etablerade bygghandlare har!
Brukar köpa grejer på Byggmax och Beijer men brukar se värre ut vid Byggmax. Men skrev ju att jag kan ha fel :) Detta är Byggmax utvalda bitar av mig ca 8 år gamla tunnare varianten.

• 17877710966277741220356357202906.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Frerider
E Emanuel01 skrev:
Brukar köpa grejer på Byggmax och Beijer men brukar se värre ut vid Byggmax. Men skrev ju att jag kan ha fel :) Detta är Byggmax utvalda bitar av mig ca 8 år gamla tunnare varianten.
Ja du kan ha rätt om att det är stökigare och utsorterat på byggmax då många privatpersoner är och rotar i högarna, medans hos proffshandlarna så är det lite mer/bättre personal som tar hand om det som ingen vill ha.
Men beställer man en hel stuv så spelar det ju ingen roll då ingen har rört den efter tryckeriet och bandningen..

• Gilla
Emanuel01
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Ja du kan ha rätt om att det är stökigare och utsorterat på byggmax då många privatpersoner är och rotar i högarna, medans hos proffshandlarna så är det lite mer/bättre personal som tar hand om det som ingen vill ha.
Men beställer man en hel stuv så spelar det ju ingen roll då ingen har rört den efter tryckeriet och bandningen..
Jag har ingen erfarenhet av att beställa större mängd trall utan har bara hämtat själv.

Frerider
E Emanuel01 skrev:
Jag har ingen erfarenhet av att beställa större mängd trall utan har bara hämtat själv.
Ja då förstår jag din syn😉

Nissens
E Emanuel01 skrev:
Det där ser bättre ut än färgskiftningarna på ts trall efter 12 månader…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.