Skall snart gjuta golvet i badrummet. Det gjuts på en Lewisplåt.

http://www.inbeda.se/lewis/main.asp

Enligt Lewis anvisningar så måste plåten jordas. Är detta krav enligt gällande regler? Samt om man nu potentialutjämnar plattan är det då också ide att göra det med radiatorrör samt tappvattenrör (Prisol)?

Tompa

Tackar för länken. Har sökt en del men inte hittat just den.

Den svarar ändå inte riktigt på frågan vad som är krav respektive vad som är smart att göra. Att det skall bli krav på potentialutjämning vid nybyggnad så småningom har jag förstått. (Dessa krav har redan funnits ett antal år vad gäller djurstallar.)

Men nu gäller det en renovering i ett gammalt hus. Utjämnar jag här så kommer badrummets platta samt eventuellt då vatten och värmerör att bli utjämnade, men inget övrigt i huset. Är det smart att ha blandade system för olika delar av huset? Risken jag ser är eventuellt korrosion samt risk för lustiga spänningsfenomen när t.ex. ett potentialutjämnat rör går intill en annan ej utjämnad metall eller fuktig betong? Jag kanske är överdrivet fundersam. Men när Lewis anger att plåten måste potentialutjämnas med hänvisningar till starkströmsreglemente och jag inte kan hitta något belägg för detta så undrar jag om någon vet vad som gäller, samt oavsett om man måste eller inte, om det är smart att ändå göra det i bara en del av huset?

Tilläggas kan att plåten är dansk och anvisningarna antar jag är översättning från danska, kanske är det ett danskt krav som bara kom med av farten på den svenska översättningen?

Tompa

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.