Hej!

Snart är det dags att flytspackla golv till gästtoalett inför plattsättning och har stött på frågetecken, som jag hoppas någon med erfarenhet kan hjälpa mig med.

Problemet är att avloppsrör till handfat och toalett ligger i nivå med den nuvarande "grovgjutna" plattan och jag planerar att flytspackla ca 2 cm.

Hur bör jag gå tillväga i denna situation?

Ska jag bara stoppa ner rör i samma dimension eller finns det något bättre tillvägssätt?

Tack på förhand!

• Avloppsrör i betonggolv på gästtoalett, förberett för flytspackling och plattsättning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avloppsrör i betonggolv för gästtoalett inför flytspackling och plattsättning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
J Josterman skrev:
Hej!

Snart är det dags att flytspackla golv till gästtoalett inför plattsättning och har stött på frågetecken, som jag hoppas någon med erfarenhet kan hjälpa mig med.

Problemet är att avloppsrör till handfat och toalett ligger i nivå med den nuvarande "grovgjutna" plattan och jag planerar att flytspackla ca 2 cm.

Hur bör jag gå tillväga i denna situation?

Ska jag bara stoppa ner rör i samma dimension eller finns det något bättre tillvägssätt?

Tack på förhand!
Ja du behöver förlänga dem det finns nya normer och hur mycket dom behöver sticka upp över färdigt golv minst 40mm. Men även att dom behöver vara 60mm ut ifrån väggen..

https://sakervatten.se/branschregle...e-2/4-6-1-rorgenomforing-i-golv-med-tatskikt/

Redigerat av moderator:
Rejäl skrev:
Ja du behöver förlänga dem det finns nya normer och hur mycket dom behöver sticka upp över färdigt golv minst 40mm. Men även att dom behöver vara 60mm ut ifrån väggen..

[länk]
Tack för svar! Räcker det att jag trycker ner avloppsrören eller behöver jag dra t.ex silikonfog runt rören för att inte riskera att få ner flytspackel i avloppet?

Låter rören sticka upp en bit och rörmokare får såga av i önskad höjd.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.