Hej!
Vi fick nyligen en Dovre 250CBS installerad av en snickare. Tyvärr hade han fel avstånd på skorstenen till brännbart material, så vi fick ombesiktning av sotaren. Vi bestämde oss för att göra om det jobbet själva, men i den vevan missade jag hur han hade tätat på taket, utomhus.
Det sitter en gummilist där och han hade använt pannkitt (Calofer) och allt såg bra ut. Men när jag lyte bort skorstenen för att göra om hålet så blev jag tvungen att täta om. Nu är det lite otätt och läcker in lite vatten. Sotaren har godkänt kaminen, men hur gör jag med läckan? Ska där vara en gummlist? Eller har jag bara fäst den fel? När jag var hos en kaminaffär i närheten så förstod han inte vad jag menade med gummilist. Har det blivit fel?
Vi SKA fixa en ordentlig huv i plåt, men i och med att det är ett så stort jobb så får det vänta tills våren.

Tack på förhand från villrådig nybörjare!

(Att röret är så kladdigt beror på att det suttit en pressenning där som smetat runt Calofer:et, det ska putsas bort när allt är klart.)
 
  • Skorsten installerad på taket med synlig tätning runt basen, där pannkitt och en gummilist använts, visar otäthet och spår av pressenning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jesper Welin skrev:
Hej!
Vi fick nyligen en Dovre 250CBS installerad av en snickare. Tyvärr hade han fel avstånd på skorstenen till brännbart material, så vi fick ombesiktning av sotaren. Vi bestämde oss för att göra om det jobbet själva, men i den vevan missade jag hur han hade tätat på taket, utomhus.
Det sitter en gummilist där och han hade använt pannkitt (Calofer) och allt såg bra ut. Men när jag lyte bort skorstenen för att göra om hålet så blev jag tvungen att täta om. Nu är det lite otätt och läcker in lite vatten. Sotaren har godkänt kaminen, men hur gör jag med läckan? Ska där vara en gummlist? Eller har jag bara fäst den fel? När jag var hos en kaminaffär i närheten så förstod han inte vad jag menade med gummilist. Har det blivit fel?
Vi SKA fixa en ordentlig huv i plåt, men i och med att det är ett så stort jobb så får det vänta tills våren.

Tack på förhand från villrådig nybörjare!

(Att röret är så kladdigt beror på att det suttit en pressenning där som smetat runt Calofer:et, det ska putsas bort när allt är klart.)
Hej,
Jag skulle först kolla så gummidamasken är hel och sluter tätt rund röret, köp en ny annars.
Täta gummidamasken mot plåttaket med tätklister, t ex K36, smetas på med en pensel med långt skaft under damasken och tryck ner damasken mot plåttaket, snåla inte med klistret.

https://www.jemfix.se/taetklister-k-36-1-l-tecca/4211/9065006/

(Ta bort gamla tätningsklistret först)
 
Tack så mycket för svaret! Gummit borde vara helt eftersom det är såpass nytt. En fråga till, ställer det till något att temperaturerna går ner och att det snöar/regnar?
 
J Jesper Welin skrev:
Tack så mycket för svaret! Gummit borde vara helt eftersom det är såpass nytt. En fråga till, ställer det till något att temperaturerna går ner och att det snöar/regnar?
Blås med värmepistol på klistret innan du trycker dit damasken. akta så det inte värms för mycket bara så de bränns. Brukar stå max temp på burken.
 
J jack23 skrev:
Blås med värmepistol på klistret innan du trycker dit damasken. akta så det inte värms för mycket bara så de bränns. Brukar stå max temp på burken.
Kolla med sotarn också innan du börjar så det är ok.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.