Hej!
Vi fick nyligen en Dovre 250CBS installerad av en snickare. Tyvärr hade han fel avstånd på skorstenen till brännbart material, så vi fick ombesiktning av sotaren. Vi bestämde oss för att göra om det jobbet själva, men i den vevan missade jag hur han hade tätat på taket, utomhus.
Det sitter en gummilist där och han hade använt pannkitt (Calofer) och allt såg bra ut. Men när jag lyte bort skorstenen för att göra om hålet så blev jag tvungen att täta om. Nu är det lite otätt och läcker in lite vatten. Sotaren har godkänt kaminen, men hur gör jag med läckan? Ska där vara en gummlist? Eller har jag bara fäst den fel? När jag var hos en kaminaffär i närheten så förstod han inte vad jag menade med gummilist. Har det blivit fel?
Vi SKA fixa en ordentlig huv i plåt, men i och med att det är ett så stort jobb så får det vänta tills våren.
Tack på förhand från villrådig nybörjare!
(Att röret är så kladdigt beror på att det suttit en pressenning där som smetat runt Calofer:et, det ska putsas bort när allt är klart.)
Vi fick nyligen en Dovre 250CBS installerad av en snickare. Tyvärr hade han fel avstånd på skorstenen till brännbart material, så vi fick ombesiktning av sotaren. Vi bestämde oss för att göra om det jobbet själva, men i den vevan missade jag hur han hade tätat på taket, utomhus.
Det sitter en gummilist där och han hade använt pannkitt (Calofer) och allt såg bra ut. Men när jag lyte bort skorstenen för att göra om hålet så blev jag tvungen att täta om. Nu är det lite otätt och läcker in lite vatten. Sotaren har godkänt kaminen, men hur gör jag med läckan? Ska där vara en gummlist? Eller har jag bara fäst den fel? När jag var hos en kaminaffär i närheten så förstod han inte vad jag menade med gummilist. Har det blivit fel?
Vi SKA fixa en ordentlig huv i plåt, men i och med att det är ett så stort jobb så får det vänta tills våren.
Tack på förhand från villrådig nybörjare!
(Att röret är så kladdigt beror på att det suttit en pressenning där som smetat runt Calofer:et, det ska putsas bort när allt är klart.)
Hej,J Jesper Welin skrev:Hej!
Vi fick nyligen en Dovre 250CBS installerad av en snickare. Tyvärr hade han fel avstånd på skorstenen till brännbart material, så vi fick ombesiktning av sotaren. Vi bestämde oss för att göra om det jobbet själva, men i den vevan missade jag hur han hade tätat på taket, utomhus.
Det sitter en gummilist där och han hade använt pannkitt (Calofer) och allt såg bra ut. Men när jag lyte bort skorstenen för att göra om hålet så blev jag tvungen att täta om. Nu är det lite otätt och läcker in lite vatten. Sotaren har godkänt kaminen, men hur gör jag med läckan? Ska där vara en gummlist? Eller har jag bara fäst den fel? När jag var hos en kaminaffär i närheten så förstod han inte vad jag menade med gummilist. Har det blivit fel?
Vi SKA fixa en ordentlig huv i plåt, men i och med att det är ett så stort jobb så får det vänta tills våren.
Tack på förhand från villrådig nybörjare!
(Att röret är så kladdigt beror på att det suttit en pressenning där som smetat runt Calofer:et, det ska putsas bort när allt är klart.)
Jag skulle först kolla så gummidamasken är hel och sluter tätt rund röret, köp en ny annars.
Täta gummidamasken mot plåttaket med tätklister, t ex K36, smetas på med en pensel med långt skaft under damasken och tryck ner damasken mot plåttaket, snåla inte med klistret.
https://www.jemfix.se/taetklister-k-36-1-l-tecca/4211/9065006/
(Ta bort gamla tätningsklistret först)
Tack så mycket för svaret! Gummit borde vara helt eftersom det är såpass nytt. En fråga till, ställer det till något att temperaturerna går ner och att det snöar/regnar?
Blås med värmepistol på klistret innan du trycker dit damasken. akta så det inte värms för mycket bara så de bränns. Brukar stå max temp på burken.J Jesper Welin skrev:
Klicka här för att svara
