67 187 läst ·
227 svar
67k läst
227 svar
PostNord levererade mitt paket till någon annan
Jag vet att denna tråd ursprungligen handlade om paket som Postnord levererade till fel adress, men vi är (tydligen) så många som är missnöjda med Postnords s k "service" - brist på den! - och eftersom jag beklagade mig över deras första nonchalanta svar angående att vi kunder generellt får betala moms + avgift på försändelser från USA även om det tydligt står att det är en gåva (inlägg #200) och jag lovade återkomma med hur min överklagan gick, så kommer svaret här.B Beemaster skrev:
Det gick över förväntan!! Jag kontaktade Tullverket och bifogade ett foto av deklarationsetiketten från paketet, där det står "gift" samt det uppskattade värdet på paketets innehåll, detta mailade jag alltså den 28 januari och dagen efter hade jag de 94 kr, momsen, åter på mitt konto.
Postnord var om möjligt ännu snabbare - det slår mig med sån häpnad att jag blir mållös. Visserligen blev det ett långt telefonsamtal till dem, eftersom jag först pratade med en "rookie" på området, som var tvungen tala med sin chef, och chefen i sin tur kopplade mig till ännu en person, men när dessa tre snubbar alla kollat på samma etikett, där det står gåva osv, och slagit sina (kloka) huven ihop, så hade jag även de 75 kr i deklarationsavgift åter på mitt konto inom en timme, detta för att jag betalat via Swish.
Så denna gång är jag nöjd med hur Postnord hanterade ärendet, fast jag vet ju redan nu att jag kommer bli missnöjd med dem inom loppet av några veckor igen - på brevbäraren, på sorteringen, kanske på felaktig avgift på annan försändelse.
Men, det lönar sig alltså att överklaga, om du fått betala moms där det uttryckligen står gåva och summan understiger 1500 SEK (tror det var det, möjligen 1600 SEK för år 2020).
Det är då ett evigt gnällande över Postnords 75 spänn för att tull- och momshantera paket.
När jag hade företag (och faktiskt även var hemtagare (egen tull/mons hantering, 4st A4 att fylla i per sändning)
kostade det 100 kronor på Posten per försändelse!
75 spänn idag är en struntsumma mot 100 kronor 1975...
Så priset har faktiskt mer eller mindre rasat!
Posten/Postnord har hållit kursen, det är handelssättet, försäljningsportla med många bakomliggande säljare som är boven. För att inte tala om postvärldens oerhörda gynnande av Kina och betraktande av landet som U-land inom "post"..
Skulle Kina behandlas mer jämlikt (likt andra "vanliga" länder) skulle antalet "handelstillfällen" minska enormt.
Det kommer idag 100 000-tals paket fr Kina per vecka.
Billig bilmek kostar 600 spänn/timme 10:- per minut. så 60:- för ett paket (exkl moms..) är ärtt rimligt.
De som sett tullens tjocka pärm som används för varuklassificering inser jobbets karaktär - om det ska utföras korrekt..
Bara ett litet försvar för Postnord - som här fungerar utmärkt!
När jag hade företag (och faktiskt även var hemtagare (egen tull/mons hantering, 4st A4 att fylla i per sändning)
Posten/Postnord har hållit kursen, det är handelssättet, försäljningsportla med många bakomliggande säljare som är boven. För att inte tala om postvärldens oerhörda gynnande av Kina och betraktande av landet som U-land inom "post"..
Skulle Kina behandlas mer jämlikt (likt andra "vanliga" länder) skulle antalet "handelstillfällen" minska enormt.
Billig bilmek kostar 600 spänn/timme 10:- per minut. så 60:- för ett paket (exkl moms..) är ärtt rimligt.
De som sett tullens tjocka pärm som används för varuklassificering inser jobbets karaktär - om det ska utföras korrekt..
Det är väl det att vi privatpersoner har aldrig behövt betala så mycket.W WilleR skrev:Det är då ett evigt gnällande över Postnords 75 spänn för att tull- och momshantera paket.
Vad kostar det idag företagen om det redan på 70 talet kostade så mycket?
Det allra sämsta med Kina är att allt har tappat i kvalitet. Även produkter man köper över disk. Köpte själv vitvaror -12. De flesta Miele för dyra pengar. Byggt för 20år..tjena.... Efter 4år fick man laga tvättmaskinen, var dock skit som hamnat i luftningsröret till pump.
Efter 6år börjar diskmaskinen ha läckage, dock har dom fina skydd inte en droppe på golvet innan man börjar öppna maskinen.
Både frysens och kylens handtag gått av...sitter där metallhantag från gamla kyl och frys jag hittade på återvinning
Den enda som hittils hållt bra är den finsktillverkade induktionsspisen.
Tyvärr har Upo annars gått samma väg som Elektrolux...bara spisarna man tillverkade i Finland.
Offtopic jag vet...men just när man pratar kvalitet och saker som förut producerades med omsorg i norden.
Redigerat:
Problemet med avgiften är att den alltid läggs på - Även om det är varor som inte ska momsas/tullas eller om man själv betalar in mons och tull. Visst, Postnord har såklart kostnaden oavsett eftersom dom måste titta på varje försändelse och avgöra vad som ska göras, men det är inte så man resonerar när man blir drabbad...
Sen är det ju alla försändelser från utanför EU, inte bara Kina, som drabbas. Men det är den explosionsartade ökningen av paket just från Kina med de låga ersättningar transportbolagen får som har gjort att det blivit problem. Köper man saker från t ex USA är min uppfattning att transportbolagen i Sverige får tillräckligt stor del av fraktkostnaden för att dom ska klara av administrationen.
Sen är det ju alla försändelser från utanför EU, inte bara Kina, som drabbas. Men det är den explosionsartade ökningen av paket just från Kina med de låga ersättningar transportbolagen får som har gjort att det blivit problem. Köper man saker från t ex USA är min uppfattning att transportbolagen i Sverige får tillräckligt stor del av fraktkostnaden för att dom ska klara av administrationen.
Håller med!useless skrev:
Problemet med avgiften är att den alltid läggs på - Även om det är varor som inte ska momsas/tullas eller om man själv betalar in mons och tull. Visst, Postnord har såklart kostnaden oavsett eftersom dom måste titta på varje försändelse och avgöra vad som ska göras, men det är inte så man resonerar när man blir drabbad...
Varför ska allt utanför EU drabbas?
Om Kina har redan specialregler så borde man ju kunna ha specialregler åt andra hållet att det är vi som köper som får stå för det.
Man jobbar på att avskaffa specialreglerna för Kina betr porton..kisumisu skrev:
Kina är inte U-land längre.
Sverige gav f ö U-landsbistånd till Kina varje år fram till 2013..
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Problemet med posten och tullkostnaden är ju att man har gjort fel så länge att vanligt folk tror att det har varit rätt. Alla importpaket ska tullhanteras och man har haft vissa gränser som posten inte riktigt brytt sig om pga personalbrist eller vad det nu handlade om och det har de fått på nöten om och fått förklara och bättra sig.
Tullkostnaden har alltid funnits och är som redan nämnts mycket större egentligen men både Posten och tullverket insåg väl snabbt att det blir ohållbart med höga avgifter på småpaket med ringa värde. Därför är ju 75kr bara en satt avgift på dessa importer.
Tullkostnaden har alltid funnits och är som redan nämnts mycket större egentligen men både Posten och tullverket insåg väl snabbt att det blir ohållbart med höga avgifter på småpaket med ringa värde. Därför är ju 75kr bara en satt avgift på dessa importer.
Ska se vad det blir nu.
Fått sms att betala in avgiften. Tänkte först det var något lurendrejeri då jag förväntade mig en räkning via vanlig post.
Tycker hela systemet skumt inklusive aliexpress. Nu plötsligt står det att paketet är i Sverige.
Jag gjorde ju klagomålsärende. Säljaren svarar ej. Ali spåra paketet till Sverige fast det står inte när jag spårar.
Nu står det ungefär att den ska vara på postkontor och jag betalade räkningen.
Räkning som för övrigt var mindre än jag trodde. Lustig säljare kunde inte skriva gift rakt av men ändå fifflade o satte värdet rejält ner
Får dem i Kina nån bidrag på icke gift paket?
När det står gift blir det dyrare för dem skicka?
Fått sms att betala in avgiften. Tänkte först det var något lurendrejeri då jag förväntade mig en räkning via vanlig post.
Tycker hela systemet skumt inklusive aliexpress. Nu plötsligt står det att paketet är i Sverige.
Jag gjorde ju klagomålsärende. Säljaren svarar ej. Ali spåra paketet till Sverige fast det står inte när jag spårar.
Nu står det ungefär att den ska vara på postkontor och jag betalade räkningen.
Räkning som för övrigt var mindre än jag trodde. Lustig säljare kunde inte skriva gift rakt av men ändå fifflade o satte värdet rejält ner
Får dem i Kina nån bidrag på icke gift paket?
Klagade du hos säljaren innan den angivna leveranstiden löpt ut?kisumisu skrev:
Jag tror det är meningslöst. När tiden löpt ut behöver du inget svar från säljaren. Aliexpress betalar tillbaka pengarna om du inte fått paketet.
Ibland vill säljaren förlänga leveranstiden när slutdatumet närmar sig, och det kan man gå med på om man vill. Det påverkar inte möjligheten att få tillbaka pengarna om paketet aldrig kommer, men det tar ju längre tid.
Jag har beställt mycket från Aliexpress, och det har alltid löst sig de få gånger som något blivit fel.
Jag klagade efter att den beräknade tiden gått ut såklart. Paketet skulle ha kommit senast 27/1.B b_hasse skrev:Klagade du hos säljaren innan den angivna leveranstiden löpt ut?
Jag tror det är meningslöst. När tiden löpt ut behöver du inget svar från säljaren. Aliexpress betalar tillbaka pengarna om du inte fått paketet.
Ibland vill säljaren förlänga leveranstiden när slutdatumet närmar sig, och det kan man gå med på om man vill. Det påverkar inte möjligheten att få tillbaka pengarna om paketet aldrig kommer, men det tar ju längre tid.
Jag har beställt mycket från Aliexpress, och det har alltid löst sig de få gånger som något blivit fel.
Men nu verkar paketet trots allt komma.
Så säljaren har inga som helst skyldigheter och allt ska gå via mellanhanden nu om något strular???
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
När det gäller gåvor, dvs gift från avsändaren så får man passa sig för fattar tullen misstankar så kan de sätta vilket värde de vill.... Oftast marknadsvärde på motsvarande produkt hemmavid.
Jag tror att Aliexpress håller inne pengarna tills köparen godkänner leveransen, eller tills leveranstiden löpt ut utan att köparen startat en "dispute". När säljaren skickat paketet är det inte mycket som denne kan göra.kisumisu skrev:
Du som köpare har övertaget om inte tracking-informationen säger "delivered". Eftersom Postnord hört av sig bör du omedelbart uppdatera din "dispute", och om det är möjligt, be säljaren förlänga leveranstiden till typ 2 veckor från att Postnord hörde av sig. Skriv i din "dispute" att paketet troligen kommer inom 2 veckor.
Det blir bara extra krångel om Aliexpress hinner betala tillbaka dina pengar.
En gång var det en siffra för mycket i mitt postnummer. (Eventuellt var det mitt fel.) Allt annat var rätt: Namn, adress och stad. Paketet skickades till den som hade de fem första siffrorna i postnumret, vilket var rätt stad men futtigheter som namn och adress var det ingen som brydde sig om. Efter att ha försökt leverera till universitetet(!), som vägrade ta emot, så letade något kreativt geni upp en adress jag hade tre år tidigare och skickade dit! Vid det laget hade jag blivit misstänksam och lyckades till och med få tag i någon nisse som hade paketet framför sig. Hon kunde absolut inte korrigera adressen till den ursprungliga med korresponderande postnummer! Efter en halvtimmes tjatande gick hon med att skriva ut ursprunglig adress med ett felaktigt postnummer. Jag tänkte att jag kunde följa paketet i realtid och sedan dyka upp på universitetet och kräva paketet när de kom. 25 kg tungt, så det kunde inte försvinna i mängden. Nästa registrering var det på väg tillbaka till Tyskland ...Snailman skrev:
Det kan nog tänkas, men jag har råkat ut för att det stått rätt namn och adress på paketet, men på avin hade man bytt ut mitt efternamn mot ett annat och gatunamnet mot en gata i närheten, så det var bara förnamn och husnummer kvar som stämde.
Jag hade inte fått något spårningsnummer, men kontaktade säljaren och fick det, kunde då se att det fanns på utlämningsstället, väl där hämtade de paketet, där var allt rätt, men i deras dator var det alltså en person på en gata bredvid min med samma förnamn och husnummer.
Så nån på posten hade ändrat i datorn.
Så posten kan göra precis vad som helst!
Redigerat:
Bra att de inte skrotade det iafH Heidina skrev:En gång var det en siffra för mycket i mitt postnummer. (Eventuellt var det mitt fel.) Allt annat var rätt: Namn, adress och stad. Paketet skickades till den som hade de fem första siffrorna i postnumret, vilket var rätt stad men futtigheter som namn och adress var det ingen som brydde sig om. Efter att ha försökt leverera till universitetet(!), som vägrade ta emot, så letade något kreativt geni upp en adress jag hade tre år tidigare och skickade dit! Vid det laget hade jag blivit misstänksam och lyckades till och med få tag i någon nisse som hade paketet framför sig. Hon kunde absolut inte korrigera adressen till den ursprungliga med korresponderande postnummer! Efter en halvtimmes tjatande gick hon med att skriva ut ursprunglig adress med ett felaktigt postnummer. Jag tänkte att jag kunde följa paketet i realtid och sedan dyka upp på universitetet och kräva paketet när de kom. 25 kg tungt, så det kunde inte försvinna i mängden. Nästa registrering var det på väg tillbaka till Tyskland ...
..