67 187 läst ·
227 svar
67k läst
227 svar
PostNord levererade mitt paket till någon annan
Det verkar kunna ta hur lång tid som helst jag betalade moms&tull 2/1 för mitt paket å sen har man inte sett röken av det,
det var väl nån postanställd som hade större behov av det
posten vill att jag kontaktar säljaren att skicka om det,
men jag undrar hur det blir om dom skickar om paketet då åker man väl på ny tull&moms och en annan postanställd har behov av det å så kan det rulla på i evighet .
det var väl nån postanställd som hade större behov av det
men jag undrar hur det blir om dom skickar om paketet då åker man väl på ny tull&moms och en annan postanställd har behov av det å så kan det rulla på i evighet .
Ok i mitt fall står det att paketet lämnat Kina 10/1. Efter det inget.MultiMan skrev:
Vill minnas att det dök upp efter ca en månad som inskannat på Arlanda, sedan blev det alltså liggande där i ungefär två månader innan det rörde på sig ut i landet. Nu var nog detta under den perioden det kom väldigt mycket paket via Wish, men PostNord har varit totalt opålitliga gällande utlandspaket. Kan ta 4 dagar men också som sagt, nästan tre månader. Mitt Japan-paket för någon månad sedan gick rätt fort trots förtullning och kostnader, under två veckor.
Edit: Anledningen till att jag vet det tog 14 dagar till Arlanda är pga avsändarens spårning. Själva transporten gick med flyg så det gick fort när det väl skickats, men det syntes alltså ingenting från PostNord i detta skede.
Fy märker att svenska posten blivit helt tokigt. Är ju värre än posten i u-länderna med andra ord!C cazet skrev:Det verkar kunna ta hur lång tid som helst jag betalade moms&tull 2/1 för mitt paket å sen har man inte sett röken av det,
det var väl nån postanställd som hade större behov av detposten vill att jag kontaktar säljaren att skicka om det,
Vet en som skulle fått bankkort från Finsk bank men kortet försvann. Han var så förbannad på banken som inte skickat rekommenderat. Dom på banken hade varit väldigt förvånade att det kan försvinna
Själv tycker jag väl det mest fungerat bra. Men enstaka tidningar har ju hamnat fel lite för ofta
Sedan att det kan från Stockholm ta 7 dagar få paket (från företag som gör reklam du får varan nästa dag)...när man ända från Tyskland får inom den tiden och sedan skyller man ifrån att så är det för du bor ovanför Gävle
Man kanske ska återinföra postboxen i Finland för att få egen postlåda dit igen. Så man slipper besvära släktingar eller vänta 3 månader på paketen. Bor ju 1km från gränsen och har 1.5km till shoppingcentret där postboxarna står.
Handlar inte om 75kr eller moms nu, kan ta det på varor som ej finns på EU marknad eller kostar 3-4ggr på Eu marknad. Men om paket dessutom försvinner är det förjävligt.
Men man lär nog spara in kostnaden ganska snabbt då. Kanske tom sälja lite till dem som bor i Sverige ta själv 25kr och utan moms + frakten på svensk post
Är väl så vissa företag gör också...sedan säljer dom varan för dyra pengar.
Skulle vara kul om allt fiffel våra svenska och speciellt utländska företag sysslar med!
Sällan man läser eller hör kritiken, pratas bara jämt om oss privatpersoner som köper från Kina.
Redigerat:
Nu har jag överklagat angående införselmoms och deklarationsavgift på 2019 års julklapp från samma kusin! Det står att läsa klart och tydligt att a) avsändaren är en privatperson b) det är en gåva och c) värdet understiger 40 USD. Ändå fick jag betala 94 kr i moms och det obligatoriska 75 i avgift, som är just 75 kr även om momsen är en spänn!kisumisu skrev:
Eller så får dom skriva nåt vettigt värde eftersom även gift verkar ej gå igenom. Kanske inte helt sanning men ändå ej för lågt.
Förresten ni som har gift, har ni fått endast 75kr eller nåt ytterligare?
Håller med att det förjävligt, har vi nånsin förut behövt betala tull för gåvor?
Minns att tom till DDR gick det skicka paket och nu är det sånt här ilandsproblem plötsligt i Sverige.
Den mycket lama förklaringen från postmords tullavdelning är att alla (?) paket från USA har sån liten text, så maskinerna kan inte utläsa att det står "gift" på deklarationshandlingen. Mina empiriska tankar är att antingen skaffa läsglasögon till maskinerna eller låta riktiga människor sköta detta om det nu inte funkar maskinellt. Detta var tredje gången det hände mig, med present från kusinen, men första gången jag blir så arg att jag faktiskt tar mig tid att ringa, sitta i telefonkö både till tullverket och postnord, samt författa ett mail. Gissar det finns många betydligt tröttare människor än jag och jisses vad staten håvar in pengar på felaktig moms. Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.
Precis och dyra maskiner om det kostar 75kr läsa av tom felMaria T skrev:
Nu har jag överklagat angående införselmoms och deklarationsavgift på 2019 års julklapp från samma kusin! Det står att läsa klart och tydligt att a) avsändaren är en privatperson b) det är en gåva och c) värdet understiger 40 USD. Ändå fick jag betala 94 kr i moms och det obligatoriska 75 i avgift, som är just 75 kr även om momsen är en spänn!
Den mycket lama förklaringen från postmords tullavdelning är att alla (?) paket från USA har sån liten text, så maskinerna kan inte utläsa att det står "gift" på deklarationshandlingen. Mina empiriska tankar är att antingen skaffa läsglasögon till maskinerna eller låta riktiga människor sköta detta om det nu inte funkar maskinellt. Detta var tredje gången det hände mig, med present från kusinen, men första gången jag blir så arg att jag faktiskt tar mig tid att ringa, sitta i telefonkö både till tullverket och postnord, samt författa ett mail. Gissar det finns många betydligt tröttare människor än jag och jisses vad staten håvar in pengar på felaktig moms. Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.
Skulle vara något om några människor åtminstone skulle fått lite arbete
Men postmord gör väl så när det går så dåligt för dom...
Hoppas det går bra med din överklagan!
Har slutat att beställa varor från Kina. Lite för mycket piratvaror som inte håller samma standard som original saker. Verkar dessutom som om vissa underleverantörer sorterar ut sekunda varor som säljs som pirat tillverkare delar. Betalar hellre lite extra och får varor som håller.
Dessutom verkar företagen inte klara av att skriva min adress på paketet. Har vid några tillfällen bett leverantören skicka ett foto av paketet och konstaterat att inte ens jag klarat av att få fram vad som står på paketet. Förstår att det måste vara svårare för företaget som ska leverera paketet till mej att se vad som står på adresslappen.
Fast mina vänner gillar att beställa paket med udda varor typ något i den stilen
https://www.youtube.com/watch?v=7fDMcWYg2wU
https://www.youtube.com/watch?v=7fDMcWYg2wU&t=797s
Dessutom verkar företagen inte klara av att skriva min adress på paketet. Har vid några tillfällen bett leverantören skicka ett foto av paketet och konstaterat att inte ens jag klarat av att få fram vad som står på paketet. Förstår att det måste vara svårare för företaget som ska leverera paketet till mej att se vad som står på adresslappen.
Fast mina vänner gillar att beställa paket med udda varor typ något i den stilen
https://www.youtube.com/watch?v=7fDMcWYg2wU
https://www.youtube.com/watch?v=7fDMcWYg2wU&t=797s
Hoppas du återkommer med resultatet.Maria T skrev:
Nu har jag överklagat angående införselmoms och deklarationsavgift på 2019 års julklapp från samma kusin! Det står att läsa klart och tydligt att a) avsändaren är en privatperson b) det är en gåva och c) värdet understiger 40 USD. Ändå fick jag betala 94 kr i moms och det obligatoriska 75 i avgift, som är just 75 kr även om momsen är en spänn!
Jovisst är mycket pirat om inte det mesta?N nallepu skrev:Har slutat att beställa varor från Kina. Lite för mycket piratvaror som inte håller samma standard som original saker. Verkar dessutom som om vissa underleverantörer sorterar ut sekunda varor som säljs som pirat tillverkare delar. Betalar hellre lite extra och får varor som håller.
[länk]
[länk]
Men det mesta är okej. Jag köper också helst kvalitet men det finns vissa udda varor som man antingen tar överpris i Sverige (dvs samma skit) eller saker som inte ens finns här.
Det enda som generellt jag undviker är hårddiskar och minneskort. För där har jag blivit lurad har tom blivit lurad på en svensk webbshop. Så det är nåt jag köper i fysisk affär och de produkterna som ger ordentlig garanti
Mobilladdare är väl en annan grej. Bättre hålla sig till de som man vet är säkert.
Tv boxar har jag köpt, mycket smidiga saker (bättre än att slösa pengar på smart tv som man vet garanterat slutar fungera efter 5år och är annars också begränsade) och inte haft problem. Stänger dock av strömmen till dessa när det ej används ifall att. Men det skall man ju göra oavsett finns ju även västerländska produkter (om det ens finns såna idag) som börjat brinna av överhettning.
Redigerat:
Beställde varor från Amayama i Japan 500 kr 1 kilo och Dubai 2000 kr 19 kilo
Båda skickades 20/1
Båda anlände Arlanda tull 24/1
synliga på trackingen
Idag är det den 29/1
inte ett knyst från Postnord
då kan man bara vänta då? i månader?
Förra gången väntade jag en månad, kontaktade Postnord och de menade att paketet tyvärr försvunnit och det gått så lång tid att det inte gick att spåra längre.
Det är så man hoppas att de går i kk och nån annan tar över
Båda skickades 20/1
Båda anlände Arlanda tull 24/1
synliga på trackingen
Idag är det den 29/1
inte ett knyst från Postnord
då kan man bara vänta då? i månader?
Förra gången väntade jag en månad, kontaktade Postnord och de menade att paketet tyvärr försvunnit och det gått så lång tid att det inte gick att spåra längre.
Det är så man hoppas att de går i kk och nån annan tar över
Är det här anledningen att många företag gått över till andra aktörer? När post försvinner.J Jehu skrev:
Jag får t ex helt plötsligt post på morgonen med morgontidning. T ex fakturor osv ibland tom paket jag beställt från någon svensk butik.
Sedan kör postnord posten lite hursomhelst ibland sent på kvällen.
Är det bara så hos mig eller har "alla" plötsligt gått över från postnord?
Lite offtopic nu sorry men handlar ändå om post och postnord...
När man som privatperson handlar varor inom eu är det lite olika vilken moms som ska betalas.useless skrev:
När man handlar saker inom EU betalar man i de allra flesta fall moms i inköpslandet och ingen tull.
Handlar man saker från länder utanför EU är man själv skyldig att betala in moms och tull.
Så att säga att det är taxfree när man handlar från USA är egentligen fel. Det korrekta vore att säga att det är lätt att smita ifrån moms och tull när man handlar från USA. Iallafall var det så innan Postnord införde sin nya hantering...
- handlar man på plats är det självklart det landets moms som säljaren betalar.
- handlar man på distans, och säljaren inte totalt hittills undet åretsålt för mer än det mottagande landets fribelopp (typiskt EUR 30000) ska säljaren betala sitt eget lands moms
- har säljaren däremot sålt för mer, ska säljaren betala det mottagande landets moms.
Det är alltid säljaren som är momspliktig.
Tullavgifter betalas aldrig vid handel inom unionen.
Sedan finns de varor som ryms inom EUs punktskattedirektiv, och som ändrar reglerna något då till vida att mottagaren kan vara skyldig att betala punktskatten.
Precis. Den stora skillnaden mellan att handla från ett land inom EU och ett land utanför är att inom EU betalar man moms direkt, medans från andra länder ska det specifika landets eventuella moms inte betalas ('Tax free') och du är skyldig att se till att svensk moms betalas in.
Många tolkar de nya rutinerna hos posten som att man har infört någon ny momsplikt, men egentligen var ju de allra flesta skattesmitare innan. Sen är det jäkligt surt att alltid betala 70 spänn till kassa Postnord oavsett prylens värde och om den ens är momspliktig... Särskilt när man blir tvungen att reklamera en vara eller får en felleverans och måste betala avgiften flera gånger.
Många tolkar de nya rutinerna hos posten som att man har infört någon ny momsplikt, men egentligen var ju de allra flesta skattesmitare innan. Sen är det jäkligt surt att alltid betala 70 spänn till kassa Postnord oavsett prylens värde och om den ens är momspliktig... Särskilt när man blir tvungen att reklamera en vara eller får en felleverans och måste betala avgiften flera gånger.
Det stämmer inte riktigt. Innan diskussionerna om Kina-paketen började så var informationen från Tullverket att tull inte skulle betalas om värdet var högst 1500 kronor och moms inte skulle betalas om värdet var högst 300 kronor. Jag minns att jag kunde hitta den informationen på Tullverkets hemsida till och med efter att det fanns beslut om att moms skulle tas ut från första kronan. Texten på Tullverkets hemsida ändrades dock långt innan avgiften faktiskt infördes av Postnord.useless skrev:
Det är också tillåtet enligt EU-regler att inte ta ut moms på försändelser med lågt värde. Det är därför som det kan löna sig med "omvägar" genom ett annat EU-land. Sverige har "frivilligt" börjat ta ut moms från första kronan, trots att det inte är nödvändigt.
Det är inte momsen som är det stora problemet, det är den fasta avgiften på 75:- per försändelse.
Wish var tvungna att hitta en lösning eftersom de "döljer" att de bara är en portal för många säljare som själva skickar varorna till kunden. Beställer man mer än en vara så kan varje vara komma i en egen försändelse, och det skulle bli helt orimliga kostnader. På närmare håll fungerar Fyndiq på samma sätt, du vet inte vilken säljare en vara kommer skickas från.
Aliexpress är också en portal för många små säljare, men där är det helt synligt för kunden vilka varor en säljare har. Hos Aliexpress får man skylla sig själv om man beställer från flera säljare.
Intressant, det där har också märkt.B b_hasse skrev:Jag antar att du menar Aliexpress och inte Alibaba. Alibaba har ingen webshop, du måste själv kontakta säljaren och göra upp affären.
Aliexpress verkar ha ett avancerat system för prissättning, och det påverkas av de sökningar som görs. Jag sökte efter en väldigt specifik vara och hittade först några bra priser. Jag ville dock kolla ett flertal säljare för att se vad de hade för andra varor. I takt med att jag gjorde fler och fler sökningar på den specifika varan så blev priserna sämre och sämre. Till slut kunde jag inte hitta någon som sålde till det bra priset jag hittade tidigt, inte ens hos samma butik. Då loggade jag ut och väntade till nästa dag. När jag då sökte så fanns det bra priser igen, och jag lade snabbt en beställning. Priset blev det som jag hittade vid sökningen.
Jag är helt säker på att det var mina egna sökningar som påverkade de priser som jag såg.
Nu i efterhand inser jag att jag borde gjort en anonym sökning på telefonen för att se om jag bara påverkat mina egna priser.