kisumisu
B b_hasse skrev:
Jag antar att du menar Aliexpress och inte Alibaba. Alibaba har ingen webshop, du måste själv kontakta säljaren och göra upp affären.

Aliexpress verkar ha ett avancerat system för prissättning, och det påverkas av de sökningar som görs. Jag sökte efter en väldigt specifik vara och hittade först några bra priser. Jag ville dock kolla ett flertal säljare för att se vad de hade för andra varor. I takt med att jag gjorde fler och fler sökningar på den specifika varan så blev priserna sämre och sämre. Till slut kunde jag inte hitta någon som sålde till det bra priset jag hittade tidigt, inte ens hos samma butik. Då loggade jag ut och väntade till nästa dag. När jag då sökte så fanns det bra priser igen, och jag lade snabbt en beställning. Priset blev det som jag hittade vid sökningen.

Jag är helt säker på att det var mina egna sökningar som påverkade de priser som jag såg.
Nu i efterhand inser jag att jag borde gjort en anonym sökning på telefonen för att se om jag bara påverkat mina egna priser.
Yes Aliexpress heter appen jag använt,
Då lärde jag mig nåt nytt, trott alltid det är alibaba som äger den.

Appen är ganska störande på det viset att man samlar guldmynt som sen helt värdelösa.
Lyckades dock nu innan årsskiftet få mig en 12 dollars rabattkupong som jag lyckades använda till en digitalbox. Beställde en sådan till ett av barnens tv, då man är lite behov av DVB-T2 (snart då finnarna går helt över till DVB-T2) och ville få en mediespelare. Dock tar det evigheter att få den :mad:

Så man börjar fundera vart den har hamnat :thinking:
Vissa erbjudanden kanske är för bra då :rolleyes:

kisumisu
B b_hasse skrev:
Ja, enligt EU-regler behöver EU-länder inte ta ut tull om värdet är under 150 Euro och ingen moms om värdet är under 22 Euro. Länderna kan ha lägre gränser, och Sverige tar numera ut moms från första kronan. Om paketen kommer in i EU genom Nederländerna (Holland) så är det deras regler som gäller, men jag kan dem inte.

Det är inte moms och tull som är problemet, det är den fasta kostnaden på 75:- per försändelse.
För att minimera inverkan så gjorde jag en rejäl beställning från Aliexpress, men jag beställde tydligen för mycket och säljaren delade upp det på 2 paket. Jag fick därför betala 2 x 75:- = 150:- till Postnord.
Intressant.
Så egentligen begår jag skattefiffel när jag går över gränsen till Finland och shoppar saker som jag tar in till Sverige utan att tulla för? :thinking:

Vet att det funnits någon gräns för import från Usa och andra icke eu länder. Men länder som är i EU har jag aldrig hört att de har nån gräns förutom på bränsle, cigaretter och alkohol som innefattas av nåt som heter punktskatt. Var ju sådan tjafs här i Tornedalen när vi flesta körde med röddiesel i våra bilar och värmde huset med :crysmile: tom finnarna själva var avundsjuka och gjorde så flera mackar i gick i konkurs när dom började anmäla oss svenskar (var den tiden olagligt köra i bil i Finland och ta över gränsen till Sverige) :rofl::p;):lying:

Det var tider det 5kr för soppan som kostade redan då i Sverige 15kr litern.

kisumisu kisumisu skrev:
Yes Aliexpress heter appen jag använt,
Då lärde jag mig nåt nytt, trott alltid det är alibaba som äger den.
Alibaba och Aliexpress hänger ihop ägarmässigt på något sätt, men de har separata websidor och helt olika målgrupper. Alibaba är mest inriktat på att sälja till företag, framför allt om det gäller större kvantiteter. För en privatperson bör Aliexpress vara det första valet.

kisumisu kisumisu skrev:
Intressant.
Så egentligen begår jag skattefiffel när jag går över gränsen till Finland och shoppar saker som jag tar in till Sverige utan att tulla för?
Nej. Gränserna jag skrev om gäller försändelser som skickas till EU från ett land utanför EU.
Inom EU måste du alltid betala moms, antingen i landet du köper eller i Sverige, men aldrig tull.

B b_hasse skrev:
Ja, enligt EU-regler behöver EU-länder inte ta ut tull om värdet är under 150 Euro och ingen moms om värdet är under 22 Euro. Länderna kan ha lägre gränser, och Sverige tar numera ut moms från första kronan. Om paketen kommer in i EU genom Nederländerna (Holland) så är det deras regler som gäller, men jag kan dem inte.

Det är inte moms och tull som är problemet, det är den fasta kostnaden på 75:- per försändelse.
För att minimera inverkan så gjorde jag en rejäl beställning från Aliexpress, men jag beställde tydligen för mycket och säljaren delade upp det på 2 paket. Jag fick därför betala 2 x 75:- = 150:- till Postnord.
Men om man betalar 129 kr för att slippa betala 75 kr handlar det mer om ideologiska än ekonomiska skäl.

kisumisu
Någon som vet hur pass längre tid leveranser tar idag?

Jag beställde en tv box 4/1.
Står estimated delivery 17-27/1. Aliexpress.

Står bara att den är skickat och gått ur landet sedan slutar spåren där.

Har jag blivit blåst av säljaren, någon snott paketet påvägen eller är det postnord?

Det ska väl stå att paketet är i Sverige även innan man betalar in tull och moms?

Jaja jag får väl göra en dispute ärende om inte jag får brev från Postnord idag.

Redigerat:
Ca 10-14 dar extra har det tagit för mig. När paketet kommit till Postnord får du ett meddelande inom några dagar om att du måste betala moms, eventuell tull och administrationsavgiften. Sen dröjer det några dagar efter betalningen tills dom har fattat att den kommit och några dar senare har skickar dom vidare ditt paket.

kisumisu
B b_hasse skrev:
EU måste du alltid betala moms, antingen i landet du köper eller i Sverige, men aldrig tull.
Ja men då är det som jag tänkte. För när man beställer från Usa är det ju taxfree. Köper jag en sak t ex i Finland betalar jag ju som i Sverige momsen i priset och i landet jag handlar. Antar det funkar så i hela EU...! Där är väl USA och Kina snarare undantagen. T ex i USA är det ju helt normalt att affären har ett pris i hyllan och sedan i kassan tas det moms på hela köpet! Riktigt idiot system om du frågar mig men det är deras vardag.

MultiMan
Sista (!) gången jag beställde från Kina så tog det nästan 3 månader. 14 dagar från Kina och 2,5 månad på Arlanda.

kisumisu kisumisu skrev:
Ja men då är det som jag tänkte. För när man beställer från Usa är det ju taxfree. Köper jag en sak t ex i Finland betalar jag ju som i Sverige momsen i priset och i landet jag handlar. Antar det funkar så i hela EU...!
När man handlar saker inom EU betalar man i de allra flesta fall moms i inköpslandet och ingen tull.
Handlar man saker från länder utanför EU är man själv skyldig att betala in moms och tull.

Så att säga att det är taxfree när man handlar från USA är egentligen fel. Det korrekta vore att säga att det är lätt att smita ifrån moms och tull när man handlar från USA. Iallafall var det så innan Postnord införde sin nya hantering...

kisumisu
useless useless skrev:
Ca 10-14 dar extra har det tagit för mig. När paketet kommit till Postnord får du ett meddelande inom några dagar om att du måste betala moms, eventuell tull och administrationsavgiften. Sen dröjer det några dagar efter betalningen tills dom har fattat att den kommit och några dar senare har skickar dom vidare ditt paket.
Men stod det på spårning att paketet fanns i Sverige och det "bara" tog 14 dar extra? Kunde du spåra?

När man får meddelande från Postnord så ligger paketet i deras förvar i Sverige. Sen kan det säkert ligga där ett tag också innan dom har sprterat det och skickat iväg betalningsmeddelandet.

• Gilla
Dub361
  • Laddar…
kisumisu
useless useless skrev:
När man handlar saker inom EU betalar man i de allra flesta fall moms i inköpslandet och ingen tull.
Handlar man saker från länder utanför EU är man själv skyldig att betala in moms och tull.

Så att säga att det är taxfree när man handlar från USA är egentligen fel. Det korrekta vore att säga att det är lätt att smita ifrån moms och tull när man handlar från USA. Iallafall var det så innan Postnord införde sin nya hantering...
Javisst men affären redovisar i USA taxfree.

Dem måste ju redovisa också. Därför jag använde det ordet.

Vi har här hos oss och även en butik i Finland en egen kassa dit ryssar köar. Dom är utanför EU men rätt många som shoppar här. Där står ordet taxfree (men på ryska).

O ja man har väl själv egentligen också skattefifflat när man beställt från USA verktyg till 1/4 dels pris vad de skulle kostat i Sverige. Alla verktyg går inte ens få tag i här.

kisumisu
MultiMan MultiMan skrev:
Sista (!) gången jag beställde från Kina så tog det nästan 3 månader. 14 dagar från Kina och 2,5 månad på Arlanda.
VA :dizzy:

Kunde du spåra ändå paketet och såg när det anlänt eller var allt det här när du hämtat ut paketet?

MultiMan
Vill minnas att det dök upp efter ca en månad som inskannat på Arlanda, sedan blev det alltså liggande där i ungefär två månader innan det rörde på sig ut i landet. Nu var nog detta under den perioden det kom väldigt mycket paket via Wish, men PostNord har varit totalt opålitliga gällande utlandspaket. Kan ta 4 dagar men också som sagt, nästan tre månader. Mitt Japan-paket för någon månad sedan gick rätt fort trots förtullning och kostnader, under två veckor.

Edit: Anledningen till att jag vet det tog 14 dagar till Arlanda är pga avsändarens spårning. Själva transporten gick med flyg så det gick fort när det väl skickats, men det syntes alltså ingenting från PostNord i detta skede.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.