67 187 läst ·
227 svar
67k läst
227 svar
PostNord levererade mitt paket till någon annan
Z
zapy
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 87 inlägg
zapy
Renoveringsnovis
- Stockholm
- 87 inlägg
Köp inte billigt skräp från början då?ymmij12 skrev:
Är det Priority direkt mail man ska välja?
Testar gärna sidan. Saknar den gamla goda tiden då man kunde köpa en komponent till ett kretskort för bara några kronor utan att få betala 75kr extra.
Alla pratar om klimatsmart osv. Sedan PostNords skaffade sin avgift har jag fått kasta hur mycket elektronik som helst. Något jag hade lagat innan då felen handlar om en till två komponenter för 1-5kr. Men 75kr i frakt kan jag lika gärna lägga 1-200kr extra för en ny.
Z
zapy
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 87 inlägg
zapy
Renoveringsnovis
- Stockholm
- 87 inlägg
Så sades det i Finland när olika partier försökte öka sin popularitet genom att gäng på gång sänka alkoholskatten. Det enda resultatet var att alkoholkonsumtionen och våldsbrotten och samhällskostnaderna för sjukhusvård ökade.John Smith skrev:
Så är det nog i alla våra nordiska länder, vet dock inte så mycket om Danmark.H heimlaga skrev:
Men är nåt hårt kontrollerat och nästan tabu blir det nåt intressant.
Man märker ju bara hur finnar, svenskar och norrmän är utomlands. När spriten plötsligt blir billigare.
Krävs nog en hel generation innan det skiftar.
Jag tror inte spanjorer har stora alkoholproblem?! Dom dricker med mer måtta.
Om momsen hade stört mig så hade jag gjort det. Nu gör den inte det, så jag bryr mig inte.C cpalm skrev:
Jo, jag är Postnords kund. De gör något som jag inte gillar. Jag går på dem. Jag skiter i deras anledningar, deras interna administration intresserar inte mig.C cpalm skrev:
Postnord är stora nog för att sätta press på staten, men de vill egentligen inte förmedla kina-paketen, så därför skiter de i kundena och ser till sitt eget bästa istället. Skiter de i mig så kan jag skita på dem.
Wish har så kasst sortiment, och överlag sämre handlare.useless skrev:
Det där var en spännande sak, på vissa varor finns inte alternativet, när det finnsär det olika avgifter, har sett allt mellan 19 kr och 129 kr.Snailman skrev:
Wish har jag inte testat, då de är rätt dyra på sina grejor, samt att frakten är väldigt dyr, samt, att om man köper flera saker på en gång typ, tre saker, så blir frakten det tredubbla.
Jag har börjat med Banggood, lite dyrare än Aliexpress, men om man väljer frakten Priority direkt, så går de först till Holland, där de packas om, och kommer då till Sverige som ett paket inom EU, alltså ingen 75kr avgift hos postnord.
Beställer man två saker, är frakten samma som för en sak.
Helt olika saker brukar packas i samma paket, och man brukar bara behöva betala frakten som motsvarar frakten för den sak som har dyrast frakt i paketet (brukar vara omkring 25 kronor). Transporten brukar ta en vecka till Holland och en vecka från Holland till Sverige.
De har en massa andra fraktalternativ, men då lär de hamna hos postnord med 75 kr avgiften, så välj Priority direkt!
Så finns det någon annan fördel med detta alternativ än att slippa postens administrativa avgift, t.ex. lägre moms & tull för att det går via Holland?
Har också funderat på det här. Dock är det ofta större prisskillnad när jag provat på de varor jag brukar beställa.N Nyikåk skrev:
Det som jag tycker är sjukt också på alibaba att dem visar först ett lågt pris och när det väl blir beställning blir priset alltid dyrare.
Känns som det redan är någon moms man betalar i kina?
En annan sak är att på de jag beställer (hemelektronik) finns ibland Spanien som alternativ, men går ändå ej välja det sen i slutändan. Nästan som att vissa gjort det att vi svenskar ska ej kunna beställa och slippa tull och 75kr.
Ska också säga att jag beställde en grej från wish en ODB läsare. Den skulle komma från Kina men kom egentligen från Frankrike. Så nog går de på wish säkert också runt reglerna lite.
Totala kostnaden var 49kr. Kom tom med programmen på en cd skiva. Så nåt dyrt var det inte fast det var Wish.
Men jag antar det beror lite på vad man shoppar också. Det jag tycker är mest synd att det numer läggs moms och 75kr även till USA och andra länder än bara Kina.
Redigerat:
Ja, enligt EU-regler behöver EU-länder inte ta ut tull om värdet är under 150 Euro och ingen moms om värdet är under 22 Euro. Länderna kan ha lägre gränser, och Sverige tar numera ut moms från första kronan. Om paketen kommer in i EU genom Nederländerna (Holland) så är det deras regler som gäller, men jag kan dem inte.N Nyikåk skrev:
Det är inte moms och tull som är problemet, det är den fasta kostnaden på 75:- per försändelse.
För att minimera inverkan så gjorde jag en rejäl beställning från Aliexpress, men jag beställde tydligen för mycket och säljaren delade upp det på 2 paket. Jag fick därför betala 2 x 75:- = 150:- till Postnord.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Man får alltså betala exakt vad det står i kassan hos banggodd (för varan och frakten som står innan man lägger ordern) Det tillkommer inte någon moms eller tull eller så. Det tar en vecka till Holland och sen en vecka till från Holland till Sverige. (gäller för fraktalternativet Priority Direct) Det går att följa i postens app från Holland och hit, läggs normalt i brevlådan och man får reda på i appen när brevbäraren lagt försändelsen i den, eller till utlämningsställe om det är för stort för att gå ner i lådan. I appen står det som express)N Nyikåk skrev:
Jag antar att du menar Aliexpress och inte Alibaba. Alibaba har ingen webshop, du måste själv kontakta säljaren och göra upp affären.kisumisu skrev:
Aliexpress verkar ha ett avancerat system för prissättning, och det påverkas av de sökningar som görs. Jag sökte efter en väldigt specifik vara och hittade först några bra priser. Jag ville dock kolla ett flertal säljare för att se vad de hade för andra varor. I takt med att jag gjorde fler och fler sökningar på den specifika varan så blev priserna sämre och sämre. Till slut kunde jag inte hitta någon som sålde till det bra priset jag hittade tidigt, inte ens hos samma butik. Då loggade jag ut och väntade till nästa dag. När jag då sökte så fanns det bra priser igen, och jag lade snabbt en beställning. Priset blev det som jag hittade vid sökningen.
Jag är helt säker på att det var mina egna sökningar som påverkade de priser som jag såg.
Nu i efterhand inser jag att jag borde gjort en anonym sökning på telefonen för att se om jag bara påverkat mina egna priser.