L largab skrev:
Att klicka hem småprylar (typ enstaka komponenter, mobilskydd) , paketera dessa i plastpåsar, papper, plast, mera plast etc, porto för mindre än vad PN kan leverera i samma stad här i SE.
Det måste väl tom en finndjävel ;) fatta att det inte är sunt i någon synvinkel (miljö, ekonomiskt, etc).
Nej, småhandlandet är inte bra om det görs i SE heller. Men högt porto gör det ointressant. Det behövs högt porto även från kina.
Du lyckas inget vidare med att förklara varför det skulle vara mera miljövänligt att köpa samma saker ifrån dom stora återförsäljarna som man beställer från Kina som privatkund. Du skriver att du är emot det men kan inte förklara varför.

Småhandlandet är knappast miljövänligt oberoende varifrån varan kommer. Men behöver man en sak så behöver man den, det blir inte miljövänligare att starta bilen, åka till Biltema och köpa den för tredubbla priset än vad det blir att få den levererad till sin postlåda. Den förpackningsplast du talar om är minimal, den mängd olja som använts för att tillverka den har du gjort av med direkt du vrider om bilnyckeln.

Det låter mera som att det är priset du klagar på, det är för lågt och måste höjas på konstgjord väg. Du kanske jobbar hos nån av dom stora importörerna och är rädd för minskad försäljning?

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Z zapy skrev:
Om det inte redan nämnts:

PostNord är ett AB, får inte pengar av staten för att bedrivas förutom LÅN som dom fått ta för att gå runt.
PostNord gör dock vinst med utdelning till sin ägare, Staten.
Att låna pengar gör inte att företaget "går runt" (d.v.s. att inte göra förlust) lånen påverkar inte resultatet, men däremot kan PostNord använda lånen för att förbättra likviditeten så de kan betala sina leverantörsfakturor och löner.

• Gilla
zapy
  • Laddar…
M Mats_R skrev:
En fråga angående Post Nords avgift på 75 kr.
De skriver att man därigenom utser dem som ombud. Jag undrar kan man istället utse ett annat ombud för momsbetalningen, eller vara sitt eget ombud och betala momsen direkt till tullen, och slippa de 75 kronorna?

DHL tar ju 50 kr i avgift
Men frakten är ju i regel mycket högre.

Maria T Maria T skrev:
@Troberg skrev
"Gör som jag: Ge igen genom att skicka en GDPR-begäran av alla uppgifter de har om dig varje gång de lägger på avgiften. Det kostar dem mer än vad de drog in på avgiften."

Hur går jag tillväga för att göra det, går det att maila eller måste jag skriva "brev"?
Droppen blev när jag fick lösa ut min julklapp från kusin i USA förra året - 800 kr till staten för en kombinerad julklapp och födelsedagspresent (fyller i början januari).
Det går att överklaga. Har gjort det själv två gånger och fått rätt. Inga konstigheter

• Gilla
connywesth
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Men Sverige har ändrat det till allt över 0 eur.
PostNord fungerar idag på samma korkade sätt som Tullen alltid gjort.
Små paket - lågt värde.
Stort paket - stort värde...
För mig har ung ett av sex paket fastnat i posttullen...
Helt acceptabelt.

Alfredo Alfredo skrev:
I princip och i teori håller jag helt med dig. Men jag säger som @Stefan Bengtsson, tror du verkligen att din "protest" kommer att förändra något?
Ja, om fler gjorde så. Gör din bit!

• Gilla
connywesth och 1 till
  • Laddar…
C
T Troberg skrev:
Ja, om fler gjorde så. Gör din bit!
Förstår dock inte riktigt vad det är du protesterar emot?
Att Postnord förtullar försändelser som kommer från utlandet, precis som de är skyldiga att göra enligt lag och EU-direktiv?

kisumisu
C cpalm skrev:
Förstår dock inte riktigt vad det är du protesterar emot?
Att Postnord förtullar försändelser som kommer från utlandet, precis som de är skyldiga att göra enligt lag och EU-direktiv?
Förtullar är väl en sak. Men att ta extra avgifter förutom moms är fel. Dessutom är väl det tullens jobb ta momsen.

Men du kanske tillhör dem som tycker det är ok ta orimliga avgifter på allt.
T ex det elbolagen sysslar med....

Sedan ska inte dom klaga som har valt kivra och andra elektroniska tjänster. Är väl där postnord gör största förlusten. Jag menar att själva pakethanteringen borde ju dem gå på plus så mycket som det beställs idag och alla postkontor nedlagda osv. Alla paket kommer ju trots allt inte från Kina.

Sedan kan man diskutera andra saker som postnord gör. Pratas om klimat bla bla bla i tråden. Men är det klimatvänligt att dem delar ut posten med bil? Förr i tiden var det cykel posteljonerna delade post med.

Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
C
kisumisu kisumisu skrev:
Men att ta extra avgifter förutom moms är fel. Dessutom är väl det tullens jobb ta momsen.
Det får väl anses fastställt nu att det är Postnords ansvar att sköta förtullningen (de ville ju egentligen fortsätta strunta i det).

Förtullningsavgiften kan man definitivt ha åsikter om, men det är varken något nytt eller något unikt för Postnord. Det är så systemet fungerar helt enkelt. UPS tar 184 spänn, DHL mellan 30 och 125 spänn, FedEx tar minst 120 kr, Schenker tar 220 eller något sånt.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Z
connywesth connywesth skrev:
Att låna pengar gör inte att företaget "går runt" (d.v.s. att inte göra förlust) lånen påverkar inte resultatet, men däremot kan PostNord använda lånen för att förbättra likviditeten så de kan betala sina leverantörsfakturor och löner.
Sen med svar men det var det jag menade med att gå runt, att kunna betala leverantörer, löner osv, inte för att visa ett positivt resultat.

kisumisu
Z zapy skrev:
Sen med svar men det var det jag menade med att gå runt, att kunna betala leverantörer, löner osv, inte för att visa ett positivt resultat.
Det som man dock undrar varför är det just dessa föredetta statliga bolagen som privatiserade som går mest back.

Bolag där det mesta är redan färdig etablerat.
Är någon eller några som mjölkat all vinst från dessa i egna fickor...

Samma som våran kommun som tänker sälja en vinstdrivande värmeverk till ett "finskt" bolag som har de mesta pengarna i skatteparadis för att slippa betala skatt.

Som sagt jag har personligen inget emot betala moms på kinavaror eller Usa varor. Bara jag slipper massa andra påhittade avgifter.

Redigerat:
  • Gilla
john68
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Det som man dock undrar varför är det just dessa föredetta statliga bolagen som privatiserade som går mest back.

Samma som våran kommun som tänker sälja en vinstdrivande värmeverk till ett "finskt" bolag som har de mesta pengarna i skatteparadis för att slippa betala skatt.

Som sagt jag har personligen inget emot betala moms på kinavaror eller Usa varor. Bara jag slipper massa andra påhittade avgifter.
Avgifterna är väl knappast påhittade. Det kostar att hantera tull, moms samt förvaring av alla småpaket. PostNord har de lägsta avgifterna av alla.

• Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:

Sist jag hörde något om det så gick den svenska delen av PostMord plus medan den danska gick back med flera hundra miljoner.

kisumisu
L largab skrev:
Avgifterna är väl knappast påhittade. Det kostar att hantera tull, moms samt förvaring av alla småpaket. PostNord har de lägsta avgifterna av alla.
Nu är det kanske att dem går back på Kinapaket och den subventionerade frakten.

Men paket t ex från USA borde ju frakten betala och inte mottagaren. Snart blir det väl en tilläggsavgift att sakerna tar plats på flyget, båten, bilen...:thinking:

C
kisumisu kisumisu skrev:
Nu är det kanske att dem går back på Kinapaket och den subventionerade frakten.
Jag tvivlar starkt på att subventionen påverkar Postnords resultat direkt. De får säkert betalt för paketen via något utjämningssystem inom internationella postunionen. Precis som för alla andra försändelser som kommer in från utlandet inom det systemet. I slutänden är det avsändarna i icke subventionerade länder som får betala genom högre utlandsporto.

Men paket t ex från USA borde ju frakten betala och inte mottagaren. Snart blir det väl en tilläggsavgift att sakerna tar plats på flyget, båten, bilen...:thinking:
Det är fullt möjligt redan idag, men det är avsändaren som väljer. Ta t.ex. Wish som har avtal med Postnord om tullhanteringen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.