67 190 läst ·
227 svar
67k läst
227 svar
PostNord levererade mitt paket till någon annan
De makuleras efter 2 mån. Eller någon får dem. ..J Jehu skrev:vi får nog konstatera att
dels är förfarandet med att förtulla och adminsitrera alla kinapaket inte tillförlitligt
dels har Postnord har stora problem med att klara verksamheten.
Vore intressant att veta hur stor del av paketen som försvinner. Vart tar de vägen?
En konsekvens av att de inte har koll är att stölder kan förväntas öka kraftigt.
[länk]
[länk]
[länk]
Det blir en intressant jul.
Ur ditt perspektiv, som bitter svenskmartin43 skrev:
Inte alls så enkelt.
Jag köpte förut diverse komponenter billigt, för billigt med fraktsubventionen.
De kan ta bort subventionen imorhon, det gör ingen större skillnad. När jag köper diverse krafs för 40kr kan jag betala 15kr för ett frimärke också. Men när jag ska betala 75kr i adminstrativ avgift blir jag putt.
Men det är fraktfritt från Kina till hela världen som sätter all konkurrens ur spel. En gigantisk statssponsring av kinesiska företag. Unik i historien.
Z
zapy
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 87 inlägg
zapy
Renoveringsnovis
- Stockholm
- 87 inlägg
Ett paket kan ju försvinna på många ställen och inte bara i Sverige, flygplatsen, sorteringen osvJ Jehu skrev:
Paket som är skadade går till speciella avdelningar där man försöker identifiera mottagaren, lyckas man inte går paketen till destruktion.
Paket blir väl även snodda, händer ju inte bara PostNord.
Z
zapy
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 87 inlägg
zapy
Renoveringsnovis
- Stockholm
- 87 inlägg
J Jehu skrev:
ha-ha-ha-ha-ha
Då har du inte fått så mycket paket av nån av dom då eller på annat sätt haft å göra med dom?
Finns inget felfritt fraktbolag, så äre bara, PostNord är störst i Sverige så det är väl inte så konstigt att det händer saker, men det är ju inte mindre surt för det men svårt att komma runt.
Paketet kanske var dåligt adresserat, lappen ramlade av osv, mycket kan hända.
Jobbar du på Postnord kanskeZ zapy skrev:ha-ha-ha-ha-ha
Då har du inte fått så mycket paket av nån av dom då eller på annat sätt haft å göra med dom?
Finns inget felfritt fraktbolag, så äre bara, PostNord är störst i Sverige så det är väl inte så konstigt att det händer saker, men det är ju inte mindre surt för det men svårt att komma runt.
Paketet kanske var dåligt adresserat, lappen ramlade av osv, mycket kan hända.
Tar emot och skickar nästan varje dag med alla ovanstående utom Bring.
Kinapaketen kommer numer inplastade med etiketter som inte ”ramlar av”.
Postnord verkar gå utför.
Det har varit mkt märkligheter med PN de senaste åren, sådant som de övriga inte verkar ha drabbats av i samma utsträckning. Synd säger jag att så mycket hamnar hos PN fortfarande av slentrian från utlandet. Nuförtiden hämtar man ju oftast själv på utlämningsställe så varför använda bara en koloss?J Jehu skrev:
Tja, jag beställde en sak från XIAOMI i Stockholm på fredag morgon. På måndag morgon fanns den att hämta ut hos mitt DHL-ombud. Så snabbt att jag undrar hur de lyckades, nu hade de ju en helg emellan, men det brukar ju snarare strula till det...TomasJor skrev:
Möjligt det är så. Men tackvare det här har ju alla paket fått samma öde.J Jehu skrev:
Tycker du det rätt att även USA paket tex en julklapp från en släkting ska behövas tullas för 75kr?
Paketen från USA har alltid tullats. Dessutom har det kostat betydligt mer än 75 kr.kisumisu skrev:
Det är så vitt jag vet bara Kina-paketen som fått denna unika särbehandling.
Julklapp från släkting släpps dock normalt igenom oavsett avsändarland då det inte är import.
Man kryssar i "GIFT" och uppger ett rimligt värde och hoppas på det bästa, men även då kan tullen slå till.
Kinapaketen från ebay brukade också komma med GIFT ikryssat, utan att man bad om det.
Eller så uppgav de ett löjligt lågt värde.
Det finns inget rätt eller fel i detta, men det finns lagar, regler, överenskommelser, och de får konsekvenser.
Som att lokala handlare slås ut av gratis import för den enskilde, som vi hade det i några år.
Nu kan man undra om ifall kineserna får krypa till korset och betala för frakten - kommer då expavgiften på 75kr att tas bort?
Kinapaketen från ebay brukade också komma med GIFT ikryssat, utan att man bad om det.
Eller så uppgav de ett löjligt lågt värde.
Det finns inget rätt eller fel i detta, men det finns lagar, regler, överenskommelser, och de får konsekvenser.
Som att lokala handlare slås ut av gratis import för den enskilde, som vi hade det i några år.
Nu kan man undra om ifall kineserna får krypa till korset och betala för frakten - kommer då expavgiften på 75kr att tas bort?