J Jehu skrev:
Man kryssar i "GIFT" och uppger ett rimligt värde och hoppas på det bästa, men även då kan tullen slå till.
Kinapaketen från ebay brukade också komma med GIFT ikryssat, utan att man bad om det.
Eller så uppgav de ett löjligt lågt värde.
Det finns inget rätt eller fel i detta, men det finns lagar, regler, överenskommelser, och de får konsekvenser.
Som att lokala handlare slås ut av gratis import för den enskilde, som vi hade det i några år.
Nu kan man undra om ifall kineserna får krypa till korset och betala för frakten - kommer då expavgiften på 75kr att tas bort?
J Jehu skrev:
Man kryssar i "GIFT" och uppger ett rimligt värde och hoppas på det bästa, men även då kan tullen slå till.
Kinapaketen från ebay brukade också komma med GIFT ikryssat, utan att man bad om det.
Eller så uppgav de ett löjligt lågt värde.
Det finns inget rätt eller fel i detta, men det finns lagar, regler, överenskommelser, och de får konsekvenser.
Som att lokala handlare slås ut av gratis import för den enskilde, som vi hade det i några år.
Nu kan man undra om ifall kineserna får krypa till korset och betala för frakten - kommer då expavgiften på 75kr att tas bort?
Den borde väl vara kvar. Det är väl mest en schablon av moms och tull.
Allt är fortfarande extremt billigt i Kina trots den extremt höga kostnaden om 75:-.
Egentligen borde kostnaden vara betydligt högre.
Jämför att skicka efter liknande grejor från USA. Mycket högre fraktkostnad, mer i moms o tull.
Det är mycket billigt med dessa 75:- i avgifter/kostnader. Det är bra att få bort småköpen som är förkastliga i miljösynpunkt.

• Gilla
Donn
  • Laddar…
Nästan ingenting vi köper tillverkas längre i USA.
75kr är inte billigt om man köpt något för en tia.
Det var kul så länge det varade.

Beställde födelsedagspresent till dottern från USA.
Fick att jag skulle betala administrativ avgift+moms i vad som jag hoppades var i tid.
Betalade, men efter mer än en vecka så ringde jag postnord.
Kundtjänst sa att den försvunnit och jag får ta det med säljaren. Då ville jag ha tillbaka avgiften+momsen.
de pengarna gick tydligen till tullverket så jag fick numret dit.
Ringde tullverket, men de kunde inte göra något utan något slags tullidentifikationsnummer, så jag kopplades till någon annan enhet inom postnord (tror jag att det var). Där upptäcktes det att paketet var fast på Arlanda och han skulle skicka ett Mail för att be dem att skicka det.
Hoppas den hinns fram innan jul, så trist att göra någon lapp som visar presenten.

kisumisu
C cpalm skrev:
Paketen från USA har alltid tullats. Dessutom har det kostat betydligt mer än 75 kr.
Det är så vitt jag vet bara Kina-paketen som fått denna unika särbehandling.
Julklapp från släkting släpps dock normalt igenom oavsett avsändarland då det inte är import.
Må vara så men har aldrig som mottagare behövt betala något för det.

Kan ju vara att sändaten fått stå för det för det är många företag som ej vill skicka till Sverige. Sedan dem som skickar mig betalar en hrl del frakt.

Grundproblemet med den så kallade kinaskatten är ju att Postnord lackade ur för att dom får så lite ersättning just från Kinesiska fraktbolag. Övriga länder som t ex USA har alltid haft rimliga ersättningsnivåer.
Sista åren har frakten från just Kina ökat explosionsartat vilket har gjort att Postnords kostnader har ökat mycket mer än intäkterna så man var tvungen att göra nånting. Då blandade man in momsen i det hela för att få staten i ryggen. Man skyllde helt enkelt på att Svenskarna importerar en massa saker momsfritt för att få 'tillåtelse' att stoppa alla paket från icke-EU vid gränsen så man kunde påföra moms och eventuell tullavgift. I samband med det passar man på att ta ut en egen administrationsavgift på 75:-

Nu har man ju slutit ett avtal med Wish som innebär att momsen betalas in direkt vid köpet, så då behöver inte Postnord hålla paketen längre och man slipper dom 75:- och extra två veckors leveranstid.

• Gilla
JSten och 2 till
  • Laddar…
L largab skrev:
Det är bra att få bort småköpen som är förkastliga i miljösynpunkt.
Hur kom du fram till detta? Jag har svårt att tro på det. Varför skulle småköpen vara sämre ur miljösynpunkt om en privatperson beställer det istället för en större återförsäljare? Samma produkt ska levereras likväl, skillnaden är att du får bort en mellanhand. Sen levereras produkten direkt till dörren med ett transportföretag som skulle ha tagit den rutten hus som helst. Snarare är det så att man vinner en resa (oftast med bil) till återförsäljaren för att hämta grejerna. Naturen tackar.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Hur kom du fram till detta? Jag har svårt att tro på det. Varför skulle småköpen vara sämre ur miljösynpunkt om en privatperson beställer det istället för en större återförsäljare? Samma produkt ska levereras likväl, skillnaden är att du får bort en mellanhand. Sen levereras produkten direkt till dörren med ett transportföretag som skulle ha tagit den rutten hus som helst. Snarare är det så att man vinner en resa (oftast med bil) till återförsäljaren för att hämta grejerna. Naturen tackar.
Att klicka hem småprylar (typ enstaka komponenter, mobilskydd) , paketera dessa i plastpåsar, papper, plast, mera plast etc, porto för mindre än vad PN kan leverera i samma stad här i SE.
Det måste väl tom en finndjävel ;) fatta att det inte är sunt i någon synvinkel (miljö, ekonomiskt, etc).
Nej, småhandlandet är inte bra om det görs i SE heller. Men högt porto gör det ointressant. Det behövs högt porto även från kina.

• Gilla
Donn
  • Laddar…
kisumisu
L largab skrev:
Att klicka hem småprylar (typ enstaka komponenter, mobilskydd) , paketera dessa i plastpåsar, papper, plast, mera plast etc, porto för mindre än vad PN kan leverera i samma stad här i SE.
Det måste väl tom en finndjävel ;) fatta att det inte är sunt i någon synvinkel (miljö, ekonomiskt, etc).
Nej, småhandlandet är inte bra om det görs i SE heller. Men högt porto gör det ointressant. Det behövs högt porto även från kina.
Har ni som tänker att det är miljövänligt handla i lågprisbutiker i Sverige dessa skalen etc att där tom beställer man mer än man behöver och resten kastas till slut!

Jag var till en svensk stor lågpriskedja i början av det här året. Frågade att vad kostar den där fina renen som är i lådan där. Nä den är inte till salu julen är över. Frågade vad dom skulle göra nä den skulle kastas och jag tror dem också kastade sakerna för dom låg i en riktig röra.

Dom kunde ha sålt dessa för 1kr åtminstone eller gett sakerna gratis till sina kunder. Men girig ska ha mer, tänkte väl att jag skulle komma och köpa nästa säsong för fullt pris.

Så ja här är en finndjävel som inte heller fattar. Sen i Finland säljer man ofta matvaror -30% -50% osv om datumen håller på gå. Det ser man sällan i Sverige ;)

Riktigt irriterande faktist när Sverige sedan ska vara sådant föredömes land för miljön. Miljö miljö hela tiden sedan ser man inte i spegeln själv.

Jag förstår att handlarna har också regler och i Sverige har det väl varit förbjudet ge presenter osv...därför den där 1kr grej kommit?!

Men om staten verkligen skulle göra nåt för miljön så skulle man sänka skatten för reparationer. Är ju det som kostar mest dvs arbetet, inte delarna när man ska laga.
Jag själv åker över till Finland och servar bilen och andra reparationer då det blir billigare. Arbetet kostar ej lika mycket, arbetarna går inte heller med sämre lön.
Finns också många små butiker som lagar mobiltelefoner, surfplattor...folk lagar mer än i Sverige.

Finland är också slit o släng land om man börjar jämföra hela världen. Är många Indiska och Ryska klipp på youtube som hjälpt mig laga saker :)

Redigerat:
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Gör som jag: Ge igen genom att skicka en GDPR-begäran av alla uppgifter de har om dig varje gång de lägger på avgiften. Det kostar dem mer än vad de drog in på avgiften.

Vad hoppas du uppnå med det beteendet?

• Gilla
Donn
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Vad hoppas du uppnå med det beteendet?
Att kosta dem mer pengar än vad de kostade mig, och därmed i längden få dem att sluta med sitt beteende.

Första regeln i konflikthantering: Låt aldrig någonsin en oönskad handling få avsedd verkan.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Det man ska tänka på innan man ens hamnar i en konflikt: Välj dina strider.

Tror du att dom någonsin kommer att upphöra med sitt beteende för att du (och några till kanske) gör sådär? Det tror inte jag. Det enda du uppnår är att de får ökade kostnader. Kostnader som dom lägger över på sina kunder.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Att kosta dem mer pengar än vad de kostade mig, och därmed i längden få dem att sluta med sitt beteende.
I princip och i teori håller jag helt med dig. Men jag säger som @Stefan Bengtsson, tror du verkligen att din "protest" kommer att förändra något?

• Gilla
Donn
  • Laddar…
kisumisu
Håller också med i teori. Men i slutändan blir det postnords kunder som får betala notan.

Det bättre protestera genom att undvika postnords tjänster.
Är visserligen svårt när dom har monopol.

Men sett nu att flera företag gått över till citymail och morgontidningsdistribution. Vilket även jag är glad för posten kommer samma tid som tidningsbudet åker (y)

Postnord har blivit då mycket sämre och höjt enormt porto mm.

• Gilla
Donn
  • Laddar…
C
useless useless skrev:
Postnords avgift gäller för import från alla länder utanför EU.
Visst är det så, men innan det blev en stor mediadebatt om Kina-paketen och de gjorde om hela hanteringen så var avgiften mycket högre.

Men särbehandling menar jag att paketen från Kina så vitt jag vet var de enda som PostNord konsekvent struntade i att förtulla.

Anledningen till att de började förtulla även dessa paket är inte att de "lackade ur", utan för att tullverket läste lusen av dem.
Postnords uppfattning var att de kunde strunta i att förtulla paketen och att mottagarna själva kunde sköta detta, och det var något de då hade för avsikt att fortsätta med.

https://www.svd.se/miljarder-forsvinner-nar-postnord-bryter-mot-tullregler

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.